Z tego wpisu dowiesz się:
- jak zaplanować program letnich praktyki?
- o jakich elementach pamiętać, aby wyróżniać się na tle konkurencji?
- co robić, aby wakacyjne praktyki przyniosły korzyści zarówno ich uczestnikom jak i samej firmie?
Lato to, jak co roku, gorący okres na rynku praktyk i staży. W sytuacji niedoboru specjalistów IT o odpowiednich kwalifikacjach, dla firm to szansa na wychwycenie top talentów, które w przyszłości dołączą do zespołu pracowników. Dla studentów z kolei ta forma spędzania wakacji jest nie tylko sposobem na zdobycie cennego doświadczenia i poznanie pracy w branży „od kuchni”, ale najczęściej bywa również wstępem do stałego zatrudnienia. O czym warto pamiętać przy organizacji programu letnich praktyk, aby realizował on cele biznesowe firmy, ale również zapewniał pozytywne doświadczenia jego uczestnikom?
Rekrutuj z głową (i pomysłem)
Proces rekrutacji to jeden z kluczowych elementów organizacji letnich praktyk i nie powinien być bagatelizowany. Chodzi przecież o wybór osób, które będą aktywnymi członkami zespołu i być może zostaną w nim na stałe. Biorąc pod uwagę rywalizację firm o najlepszych kandydatów IT oraz oczekiwania osób z pokolenia millenialsów, warto zadbać o to, by dobór środków komunikacji był przemyślany a oferta przedstawiona możliwie atrakcyjny sposób. Warto pamiętać również o tym, że kandydaci, którzy nie zostaną firmie, ale ich doświadczenia z rekrutacji będą pozytywne, to potencjalni ambasadorzy firmy w swoich środowiskach.
Zaplanuj praktyki każdego kandydata
Czasy, kiedy to głównym zadaniem osoby na praktykach było kserowanie dokumentów czy też wykonywanie zadań wynikających z aktualnych braków kadrowych w sezonie urlopowym, na szczęście odchodzą do lamusa. Taka strategia nie przynosiła bowiem jakichkolwiek korzyści żadnej ze stron. Dobra praktyka powinna być zaplanowana indywidualnie dla każdego z kandydatów. Warto podzielić ją na etapy odpowiadające kolejnym stopniom zaawansowania: od adaptacji i poznawania branży poprzez wdrożenie w obowiązki i zadania aż po samodzielną realizację projektów.
Wyznacz opiekuna
Rozpoczynając współpracę z praktykantem nie sposób pominąć onboardingu, podczas którego nowi pracownicy zostaną wprowadzeni w tajniki działania firmy, jej kulturę organizacyjną oraz sposób funkcjonowania różnych działów. Nieocenioną pomoc na tym etapie pełni opiekun praktyk, określany również jako buddy lub mentor, którego warto wyznaczyć spośród członków zespołu już na etapie planowania praktyk. Jego rolą jest zadbanie nie tylko o komfort stażysty w pierwszych dniach pracy, ale również udzielanie wsparcia przez cały okres trwania praktyki, przekazywanie kolejnych obowiązków oraz udzielanie cennej informacji zwrotnej na temat realizowanych zadań.
Oceniaj i pozwól ocenić siebie
Wśród niezbędnych elementów dobrze przygotowanych praktyk nie może zabraknąć końcowego podsumowania. Solidna ocena powinna zawierać podkreślenie nabytych umiejętności każdego uczestnika, wskazanie jego mocnych stron a także obszarów, nad którymi warto jeszcze popracować. Warto również samych praktykantów poprosić o feedback w ramach exit interview. Uzyskane w ten sposób informacje mogą okazać się niezwykle cenne i pozwolą na lepszą organizację podobnych programów w przyszłości.
Konkurencja na rynku praktyk i staży rośnie z roku na rok. Z jednej strony wśród studentów panuje moda na pracowite wakacje, z drugiej – firmy coraz lepiej rozumieją, że praktykanci to nie tylko potencjalni pracownicy i ambasadorzy marki ale i przyszli partnerzy biznesowi. Czy może być lepsza motywacja do organizacji praktyk na najwyższym poziomie?