Wydaje ci się, że do bycia zadowolonym ze swojej pracy potrzebujesz wysokich zarobków, dłuższego urlopu i wymarzonego awansu? Nie jesteś wyjątkiem. To jednak tylko pozory. Choć trudno tym aspektom życia zawodowego odmówić znaczenia, o faktycznym poczuciu szczęścia w pracy w ogromnej mierze decydują zupełnie inne czynniki. Jakie?
Możliwość rozwoju
Okazje do stawiania przed sobą kolejnych wyzwań i dążenie do ich realizacji a także zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i kompetencji to wartości szczególnie cenione przez pracowników i często przesądzające o związaniu się z daną firmą. Jak się okazuje – słusznie. Są one bowiem kluczowe na drodze do naszej satysfakcji z pracy. Osiąganie coraz to nowych celów daje nam poczucie, że nie stoimy w miejscu, ale nieustannie nad sobą pracujemy, rozwijając kolejne talenty i przyczynia się do poczucia szczęścia.
Atmosfera w pracy
Dobre relacje ze współpracownikami, nie tylko sprawiają, że mamy w pracy lepszy nastrój a wykonywanie obowiązków jest przyjemniejsze, ale również znacząco wpływają na nasze poczucie komfortu i bezpieczeństwa oraz ogólny poziom zadowolenia z pracy. Ci, którzy kiedykolwiek mieli okazję pracować z konfliktową, stale narzekającą czy po prostu nieuprzejmą osobą wiedzą, jak potrafi ona negatywnie wpłynąć atmosferę w całej firmie i naszą chęć do pracy. Z pozostałą częścią zespołu spędzamy w końcu większą część dnia, warto więc zadbać o to, by relacje te były jak najlepsze.
Szacunek szefa
Wszyscy znamy przypadki, kiedy relacja kierownik-podwładny jest tak nieodpowiednia, że odbija się nie tylko na jakości pracy, ale również na zdrowiu fizycznym i psychicznym pracownika. Nic dziwnego. Świadomość tego, że szef docenia nasze umiejętności i kompetencje, obdarza zaufaniem i szacunkiem jest dla wielu osób niezwykle ważna i bywa bardzo silnym motywatorem, z którego czerpią energię i chęć do pracy. Poczucie, że dobrze wykonujemy swoje obowiązki i jesteśmy na właściwym miejscu jest kluczowe dla naszego zadowolenia z pracy.
Identyfikacja z firmą
Kolejnym składnikiem przepisu na zawodową satysfakcję jest poczucie, że nasza praca stanowi istotny i niezastąpiony wkład w rozwój firmy. Na identyfikację z realizowanymi zadaniami w ogromnej mierze wpływa postawa szefa i tego, czy wspiera w zespole poczucie przynależności. Poczucie dumy wypływające ze świadomości, że po części my sami jesteśmy autorami sukcesu firmy, w której pracujemy, potrafi motywować bardziej niż najwyższe wynagrodzenie. Trudno się dziwić. Każdy z nas w końcu chciałby być częścią czegoś ważnego i większego.
Work-life balance
Nadmierny stres wynikający z wygórowanych wymagań szefa, dużego obciążenie pracą, nadgodzin i często niemożliwych do realizacji terminów to czynniki, które negatywnie wpływają na poziom zadowolenia z pracy nawet u najbardziej utalentowanych i zaangażowanych specjalistów. Dlatego sztuka zachowania równowagi między zawodowymi obowiązkami a życiem poza firmą ma ogromne znaczenie dla coraz większej liczby pracujących osób. Kierownik, który wspiera swoich pracowników w tym, by nie poświęcali się swojej pracy ponad siły, przyczynia się nie tylko do wzrostu ich efektywności, ale i poczucia szczęścia.
Na temat źródeł zadowolenia z pracy istnieje wiele sprzecznych opinii. Wśród nich funkcjonuje całe mnóstwo mitów. Tym, którzy się nimi kierują, dziwnym trafem najczęściej jednak daleko do poczucia zawodowej satysfakcji. Warto szukać swojego przepisu na szczęście w pracy, bo niebotyczna pensja raczej nim nie będzie…