Zmotywowany pracownik, czy cały zespół to największa wartość każdej organizacji. Świadczy o jej sile i dojrzałości. Zmotywowany pracownik wykonuje swoje obowiązki szybciej, przy zachowaniu należytej jakości. Firma zmniejsza ryzyko dostarczenia usług po terminie, z przekroczonym budżetem i niską jakością. Wysoki poziom zmotywowania to również mniejsza fluktuacja pracowników, a tym samym niższe koszty związane z rekrutacją nowego pracownika i jego wdrożeniem w obowiązki zawodowe.
Odpowiednie motywowanie pracowników wydaje się tym samym czynnością kluczową z punktu widzenia każdej organizacji. Nie każda jednak firma może zainwestować w tworzenie i rozbudowę programów motywacyjnych, czy też wsparcie ekspertów w tej dziedzinie. Nie oznacza to jednak, że są na straconej pozycji. Poniżej kilka przykładów działań, które pomogą zmotywować zespół, a jednocześnie nie wymagają dużych nakładów finansowych:
Elastyczny czas pracy
Dużo się o tym pisze i mówi, mało niestety robi. Sztywne godziny pracy to pozornie większa efektywność zespołu. Menedżer posiada świadomość, że sprawuje kontrolę nad zespołem, nad jego czasem pracy. Jednak kontrola czasu pracy to jedno, a faktyczne wykonywanie obowiązków zawodowych w tym czasie to drugie.
O wiele lepszym rozwiązaniem jest pozwolić pracownikowi przychodzić do pracy w danym przedziale czasowym. Taki przedział może wynosić na przykład dwie godziny; czyli pracownik powinien pojawić się na swoim stanowisku pracy między godziną 8 a 10. Jeżeli takie godziny pracy nie kolidują z jego obowiązkami pracy (na przykład obsługa klienta), to w zasadzie nie ma powodu na utrzymywanie sztywnego czasu pracy.
Na wzrost poziomu motywacji wśród pracowników może również wpłynąć umożliwienie pracy zdalnej. W dobie pracy przy komputerze, wiele obowiązków zawodowych może być wykonywanych z dowolnego miejsca. Ważne, aby przewidziana praca została wykonana. Firma nie musi zgadzać się na pracę zdalną przez 5 dni w tygodniu. Wystarczy, że da taką możliwość na umotywowaną prośbę pracownika.
20 minut dla pracownika
Pracownik to nie tylko osoba, która ma wykonać swoje obowiązki zawodowe. To część składowa organizacji, która świadczy o jej sile. Każdy menedżer powinien znaleźć czas na to, aby co tydzień rozmawiać z każdym ze swoich podwładnych. To czas, który można wykorzystać na omówienie bieżących projektów, czy rozwiązanie ewentualnych problemów. Każdy z nas docenia, jeżeli przełożony znajduje czas, aby zainteresować się naszą pracą, czy też osobą. Takie 20 minut można również wykorzystać na rozmowę niezwiązaną z pracą. Przecież nie tylko pracą człowiek żyje.
Owoce, pączki w firmie
Lubimy prezenty, nikt z nas nie może temu zaprzeczyć. Lubimy również, kiedy firma nie oszczędza na nas. W zasadzie standardem jest to, że firma udostępnia dla swoich pracowników wodę, kawę i herbatę. A może tak warto zainwestować dodatkowo w zieloną herbatę i cotygodniowe owoce w piątek? Nie jest to duży wydatek, a pozwoli na wprowadzenie pewnej cotygodniowej „tradycji”, która pomoże w zacieśnianiu relacji w zespole. Pracownicy zauważą, że ich przełożony docenia ich codzienny wkład w rozwój firmy.
Jeżeli interesują Ciebie tematyka motywowania pracowników to przeczytaj wpisy: