Blog IT, Blog Marketing

Jak zatrudniać pokolenie Z? Wszystko, co musisz wiedzieć

Jak zatrudniać pokolenie Z? Wszystko, co musisz wiedzieć

Joanna Wasiak , 25.04.2022 r.

Pokolenie Z, czyli najmłodsze pokolenie 1996-2015 podbija szturmem rynek pracy. To pokolenie jest zupełnie inne od swoich poprzedników, dlatego pracodawcy nierzadko mają problem z zatrudnieniem osób urodzonych po 1996 r. Sprawdź, co musisz wiedzieć, by efektywnie zatrudniać osoby z pokolenia Z w Twojej firmie! W tym artykule przeczytasz o tym, jakie wyzwania stawiają pracodawcom osoby wchodzące na rynek pracy i dlaczego warto zweryfikować dotychczasowe podejście do pracowników, zatrudniając osobę z Gen Z.

  • Kim są osoby urodzone po 1996 r.? Pokolenie Z, Dzieci Jutra. Sprawdź, co je wyróżnia!
  • Jakie potrzeby zawodowe ma pokolenie Y, a jakie pokolenie Z? Dowiedz się, na co musisz się przygotować, zatrudniając najmłodsze pokolenie w Twojej firmie
  • Poznaj 9 powodów, dla których zatrudnienie osoby z pokolenia Z przyniesie Twojej firmie liczne korzyści

Pokolenie Z, Gen Z, dzieci jutra. Co wyróżnia osoby urodzone po 1996 r.?

Przede wszystkim Zetki to osoby, które od najmłodszych lat były wychowane z powszechnym dostępem do Internetu, telefonów komórkowych i cyfrowego bogactwa. To właśnie dlatego świetnie orientują się w najnowszych cyfrowych trendach, a media społecznościowe są ich drugim domem. Oczywiście, ma to swoje negatywne skutki – pokolenie Z często oskarża się o przedkładanie wirtualnych relacji nad realne oraz dopatruje się w nich oznak społecznego niedostosowania.

Prawdą jest, że to właśnie pokolenie Z, w odróżnieniu od swoich starszych kolegów i koleżanek z pokolenia Y znacznie częściej żywo angażuje się w sprawy społeczno-polityczne. To aktywiści, którzy zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie wiążą się z globalnym ociepleniem, czy autokratyczną polityką rządu. Nie boją się walczyć o prawa mniejszości i głośno wyrażać swój sprzeciw, także za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Przykładem niech będzie dziewczyna, która przed wybuchem wojny w Ukrainie pracowała jako fotografka, a po wybuchu całe swoje życie przeniosła do schronu, skąd codziennie dokumentuje na TikToku, jak wygląda teraz ukraińska rzeczywistość. To właśnie takie osoby jak Valerisssh są żywym świadectwem na to, że media społecznościowe mają wielką moc i nie służą jedynie influencerskim zachciankom. Być może właśnie dlatego w Rosji Instagram i TikTok jako pierwsze zostały zakazane.

Porównanie potrzeb zawodowych pokolenia Y i Z

Osoby urodzone po 1996 r. w odróżnieniu osób urodzonych w końcówce lat 80. mają absolutny priorytet na autentyczność, szczerość i prawdę, także w relacjach zawodowych. Dla millenialsów, czyli pokolenia Y praca jest jedynie źródłem dochodu. Nie jest najważniejszą częścią życia, liczy się to, na co pozwalają zarobione pieniądze. Świat millenialsów to świat rozrywki, podróży, pięknych zdjęć w mediach społecznościowych. Świat, w którym często nie ma miejsca na autentyczność i prawdę, bo wszystko jest sumiennie wyreżyserowane.

Osoby z pokolenia Y nie są złymi pracownikami, ale nie są też tak oddane swojej pracy, jak ich młodsi koledzy. Dla nich liczy się dobry zarobek, stabilne zatrudnienie i benefity, takie jak komfortowe warunki pracy, możliwość zamówienia lunchu, czy elastyczne godziny pracy. Są skupione głównie na materialnych potrzebach, dlatego wiele z nich nigdy nie zaangażuje się w to, co robi w 100%. Co więcej, nie lubią nadmiernego wysiłku i wymagań, dlatego, jeśli zacznie się przed nimi stawiać poprzeczki, w pewnym momencie mogą uznać, że to jest zbyt dużo i zmienią pracę.

Myślałeś, że pokolenie Y jest wymagające? Poczekaj więc na Zetki! Gen Z to pierwsze pokoleniem, które zostało wychowane w tak swobodnych, bezpiecznych i komfortowych warunkach. Ich rodzice nie mierzyli się z traumą wojenną, o PRL-u słyszeli lub byli zbyt mali, by pamiętać ten trudny okres. Do wybuchu wojny w Ukrainie, pokolenie Z było najszczęśliwszym, najbardziej swobodnym pokoleniem. Trudno się więc dziwić, że w przypadku Zetek, ogromną rolę także w środowisku zawodowym odgrywa pasja i zaangażowanie. Cenią sobie również pracodawcę, który nie boi się innowacyjnych technologii. W tym kontekście to właśnie Gen Z jest przyszłością branży IT!

Dla pracowników z najmłodszego pokolenia najważniejsza w pracy jest elastyczność, samorozwój i nieustanne wyzwania, które z chęcią podejmują. To, co jest motywujące dla pokolenia Y, czyli praca na własny rachunek, dla kolejnego pokolenia nie ma większego znaczenia. Zetki uwielbiają wyzwania, adrenalinę, ryzyko i kreatywność! To właśnie oni mają szansę na nowo rozkręcić skostniały rynek pracy w Polsce, wystarczy tylko dać im szansę.

9 powodów, dla których musisz zatrudnić osobę z pokolenia Z

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy opłaca Ci się zatrudniać najmłodsze pokolenie na rynku pracy, sprawdź 9 powodów, dla których Twojej firmie się to opłaci.

1. Wrodzony multitasking

Umiejętność radzenia sobie z wielozadaniowością wcale nie jest taka oczywista! Większość ludzi stawia na wykonywanie jednego zadania od początku do końca, po czym przejdzie do następnego. Tymczasem, osoby z pokolenia Z mają wrodzone umiejętności wykonywania wielu zadań naraz: gdy jedną ręką rozmawiają z koleżanką przez telefon, drugą malują paznokcie, a pomiędzy rozmawiają z mamą o przepisie na najlepsze świąteczne pierniczki. Jeśli szukasz osoby, która z łatwością poradzi sobie z przeskakiwaniem od tematu do tematu, postaw na Gen Z!

2. Cyfrowi od urodzenia

Osoby urodzone po 1996 r. to pierwsze pokolenie cyfrowych dzieci, które z elektroniką są za pan brat od maleńkości. Jak to się przedkłada na rynek pracy? Gen Z nie boi się cyfrowych wyzwań, zawsze są na bieżąco z nowymi technologiami i uważnie śledzą najnowsze doniesienia technologiczne. To osoby, które mają ogromny potencjał nie tylko na pracowników branży IT, ale także na wybitnych analityków danych, marketingowców i wszelki innych stanowisk związanych zarówno z innowacyjnym wykorzystaniem nowych

technologii, jak i social mediami.

3. Autentyczność ponad wszystko

Jeśli pokolenie Y stawiało na autentyczność pracodawcy, pokolenie Z jest w tym jeszcze mocniej utwierdzone. Szykując się do rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem z tego pokolenia, pamiętaj o trzech głównych zasadach: szczerość autentyczność i otwartość. Dzięki temu obie strony dostaną dokładnie to, czego oczekują, a nawet więcej, bo zadowolony kandydat z pewnością poleci Cię także innym osobom, ubiegającym się o pracę na podobnym stanowisku.

4. Zdrowy work-life balans

Pogardliwie mówi się o osobach z pokolenia Z jako o tych, które najchętniej całe życie zawodowe spędziłyby przed ekranem komputera, wylegując się pod palmami. Jest w tym trochę racji, ponieważ w przeciwieństwie do swoich poprzedników, Gen Z zrywa z wszechobecną kulturą przepracowywania się. To pokazuje, jak ważne jest dla nich wyraźne określenie granic pomiędzy wydajną pracą a nadmiernym przepracowaniem.

To bardzo ważna pokoleniowa zmiana, która po raz pierwszy tak wyraźnie zaznacza się na rynku pracy. Zarówno pokolenie X (baby boomers), jak i pokolenie Y wyznaje zasadę, że praca jest najważniejsza i czymś naturalnym jest poświęcenie swojego czasu wolnego kosztem nadgodzin.

5. Naturalna adaptacja do zmieniających się warunków zewnętrznych

Pokolenie Z adaptuje się do zmieniających się warunków zewnętrznych bardzo szybko, co ma znaczenie w pracy, w której często trzeba walczyć o klientów czy zlecenia. To cenna i przydatna umiejętność także w codziennym życiu, w pracy pod presją, gdy okoliczności wymagają niemal natychmiastowej zmiany planów i założeń. To dobra cecha osób prowadzących płatne kampanie reklamowe, które trzeba co jakiś czas diametralnie zmieniać i optymalizować, w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników.

6. Niemal nieograniczona mobilność

Rok 2020 przyniósł niemałą rewolucję, także na rynku pracy. Od momentu wybuchu globalnej pandemii upowszechnił się model pracy zdalnej, a więc z dowolnego miejsca na świecie. Osoby z pokolenia Z jeszcze przed wybuchem pandemii preferowały podobny rodzaj zatrudnienia i wykonywania obowiązków. Nic w tym dziwnego, że wiele z nich już wcześniej decydowało się na pracę freelancera, w której obowiązują elastyczne godziny i miejsce wykonywania zadań.

7. Przełamywanie tematów tabu

To, co może wydać się kontrowersyjne (i dla wielu osób takie będzie), to łatwość, z jaką osoby z pokolenia Z poruszają się w tematach tabu, takich jak: orientacje seksualne, problemy psychiczne, katastrofa klimatyczna, relacje międzyludzkie. To pierwsze pokolenie, które silnie akcentuje swoją niezależność, odrębność i indywidualność, a zarazem normalizuje tematy, które do tej pory uchodziły za tabu społeczne. To właśnie dzięki Zetkom, w social mediach dużo mówi się o problemach psychicznych dzieci i młodzieży oraz zwraca się uwagę na ważne zjawiska społeczne, dostępnym dla każdego językiem, choć momentami agresywnym i bezpośrednim.

Ta cecha również przyda się im w pracy, szczególnie takiej, która wiąże się ze sprzedawaniem usług i produktów. Jeśli uznają, że dany produkt czy usługa nie spełnią ich oczekiwań, nie podejmą się działań sprzedażowych. Ta bezpośredniość ma także swoje odzwierciedlenie w oczekiwaniu na konkretny feedback od rekruterów po przebytej rozmowie kwalifikacyjnej. Jeśli chcesz zatrudnić osobę z pokolenia Z, nie zapominaj o szczerym i autentycznym feedbacku oraz spodziewaj się podobnych działań w ocenie pracodawcy lub rekrutera.

8. Nacisk na równe traktowanie pracowników i jawność zarobków

Ten punkt jest związany z poprzednim, ale w kontekście środowiska zawodowego osoby z Gen Z szukają pracodawcy, który nie będzie miał problemów z równym traktowaniem wszystkich pracowników (co wiąże się również z równymi płacami dla kobiet i mężczyzn) oraz z jawnością zarobków na konkretnym stanowisku. Wciąż niewiele firm wprowadziło do swojej kultury pracy przejrzystość zarobków, jakich pracownik może oczekiwać na konkretnym stanowisku w perspektywie rozwoju zawodowego.

9. Kreatywność i lojalność

Zetki są odważne, przebojowe i kreatywne. Kochają wyzwania zawodowe, ale pamiętają o tym, by zachować odpowiednią granicę pomiędzy nadmiernym obciążeniem pracą a życiem. Uprawiają sporty, medytują i ćwiczą jogę, a zaraz potem wymyślają kreatywne i innowacyjne rozwiązania problemów. Dzięki swojemu nieszablonowemu podejściu wniosą do firmy odrobinę świeżego spojrzenia, dzięki czemu znacznie poprawią się jej procesy. Co więcej, osoby urodzone po 1996 r. nie dążą do bycia liderami, ale będą świetnymi i oddanymi członkami zespołu, jeśli tylko dostosujesz się do ich wymagań i wypracujesz z nimi satysfakcjonujący obie strony kompromis.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej