Blog IT, Blog Marketing

Jak przezwyciężyć przedłużanie weekendu wśród pracowników?

Jak przezwyciężyć przedłużanie weekendu wśród pracowników?

TeamQuest 25.10.2015 r.

Istnieje kategoria pracowników, którzy tak bardzo cenią sobie przedłużone weekendy, że celowo biorą jednodniowy urlop na początku lub na końcu tygodnia. Takie zachowanie wśród pracowników jest na tyle częste, że niektóre organizacje, a także menedżerowie HR inwestują w systemy zliczające absencję pracowniczą w różnych dniach tygodnia.

Jak przezwyciężyć przedłużanie weekendu wśród pracowników?

Czy takie sprawdzanie pracowników ma sens? Na pierwszy rzut oka, nie. Przecież każdy z pracowników może wykorzystać swój urlop w zasadzie w dowolny sposób. Jednak biorąc pod uwagę, że najniższy poziom motywacji jest właśnie w poniedziałki i piątki, to warto zastanowić, czy nasi podwładni są na tyle zdemotywowani do pracy, że wybierają absencję zamiast przyjścia do pracy. Przy takim podejściu do poniedziałkowo - piątkowej absencji, problem nabiera na znaczeniu.

Dodatkowo, skracanie tygodnia pracy o jeden dzień, to konieczność zapewnienia przez organizację zastępstwa. Nie zawsze jest to proste i bezkosztowe.

Jak ograniczyć absencję pracowników?

Dużą rolę w tym przypadku odgrywają bezpośredni przełożeni, którzy mają kontakt ze swoimi podwładnymi. Warto, aby obserwowali i zauważali, że ich pracownicy unikają pracy w poniedziałki lub piątki. Nie tylko wspomniany wcześniej niski poziom motywacji może być czynnikiem ciągłego brania urlopu przez pracownika. Innym powodem może być na przykład cotygodniowe raportowanie wyników prac, czy spotkania z klientami. Jeżeli zauważysz, że Twój pracownik unika konkretnych wydarzeń odbywających się danym dniu, to rozmowa wydaje się być czymś nieuniknionym.

Rozmowa powinna mieć na celu sprawdzenie, czy pracownik jest zmotywowany do pracy i czy nie unika wykonywania pewnych obowiązków zawodowych. Ważne, aby nie krytykować podwładnego za taki stan rzeczy, a raczej dowiedzieć się, jakie są powody jego absencji. Dzięki zdobytej wiedzy, można przeciwdziałać negatywnym skutkom nieobecności pracowników.

Warto sprawdzić, czy organizacja lub zespół działają w sposób prawidłowy. Czy przydział zadań dla każdego z pracowników jest sprawiedliwy i umożliwia rozwój zawodowy. Warto również z działem human resources sprawdzić obowiązujący program motywacyjny.

Skoro poniedziałki i piątki są dniami najniższej aktywności zawodowej, to być może warto zmienić intensywność pracy na początku i końcu tygodnia pracy. Dobrym rozwiązaniem jest umożliwienie wykonywania obowiązków zawodowych zdalnie, czy też zastosowanie w tych dniach elastycznego czasu pracy. W coraz większej liczbie firm można spotkać się z czasem pracy, który zakłada zwiększoną ilość godzin pracy od wtorku do środy, a zmniejszoną w poniedziałki i piątki.

Na takim rozwiązaniu może skorzystać przede wszystkim firma. Zostanie obniżona nie tylko absencja na początku i na końcu tygodnia, ale również pracownicy efektywniej wykorzystają swój czas pracy.

Jeżeli interesuje Ciebie tematyka motywacji zespołu do pracy to przeczytaj wpisy:

Co naprawdę motywuje millennialsów?

Jakie cechy posiada zespół odnoszący sukcesy?

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej