W momencie premiery Flutter często mylnie był brany wyłącznie za kolejne SDK umożliwiające przygotowywanie multiplatformowych aplikacji. Zapominano, że jest to tak naprawdę pierwszy krok do przygotowywania aplikacji na kolejny mobilny system operacyjny Google, który w przyszłości ma zastąpić Androida – Fuchsia OS. Co nowego przygotowało Google w swoim najnowszym SDK?
Flutter – zwiastun nowej ery
Flutter to darmowe i otwarte SDK dystrybuowane na licencji zbliżonej do BSD. Jak pisaliśmy już w momencie premiery, od strony technicznej jest raczej konglomeratem złożonym ze znanych rozwiązań, niż prawdziwą rewolucją. Wysoką wydajność ma zawdzięczać bazowaniu na języku Dart, wykorzystuje też silnik renderujący powstały na bazie Skia, a zatem tym, który odpowiada za grafikę dwuwymiarową w przeglądarce Chrome.
Ale Flutter to także podstawowe SDK, jakie deweloperzy wykorzystywać będą w pracach nad interfejsami aplikacji kierowanych na Fuchsia OS. Trudno zatem przecenić to, jak ważny jest Flutter dla rozwoju mobilnego oprogramowania i warto przyjrzeć się nowościom w udostępnionej właśnie wersji oznaczonej numerem 1.2. Za najważniejszą zmianę można uznać wprowadzenie obsługi androidowych App Bundles.
Zobacz też: Flutter 1.0 dostępny – nowe SDK Google to początek końca Androida
Flutter 1.2 – co nowego?
App Bundles to pomysł wprowadzony wraz z premierą Android Studio 3.2 – jest to forma dystrybucji androidowych aplikacji umożliwiająca dzielenie jej na komponenty. Jeśli zatem na urządzeniu był już komponent odpowiadający na przykład za skalowanie interfejsu do konkretnego DPI, to kolejne aplikacje mogą go wykorzystać – wyeliminowana zostaje potrzeba każdorazowego pobrania wszystkich składników aplikacji. Może to prowadzić do redukcji wielkości APK nawet o 50%.
Drugą ważna nowość docenią natomiast deweloperzy przygotowujący za pomocą Fluttera oprogramowanie na iOS-a. Dodano tam już obsługę charakterystycznych elementów służących nawigacji po blokach tekstu – chodzi między innymi o kursor pojawiający się po przytrzymaniu palca na tekście, który umożliwia precyzyjne zaznaczanie. Wraz z Flutterem Google zaprezentowało nową Darta – języka oprogramowania, na którym bazuje całe SDK.
Warto tu wspomnieć o Dart Dev Tools – rozszerzeniu (gwoli ścisłości – aplikacji webowej) umożliwiającym debugowanie dla Fluttera i Darta także w Visual Studio Code i Android Studio. W samym Darcie 2.2 możemy oczekiwać kolejnych wzrostów wydajności. Według Google w kompilacji AOT Dart przyśpieszył o 15 do 20%, ale optymalizacje wprowadzono także w przypadki kompilacji JIT. Najnowszą wersję Fluttera znaleźć można na oficjalnej stronie.