Z tego wpisu dowiesz się:
- czym jest storytelling?
- w jaki sposób może się przydać w rekrutacji specjalistów IT?
- jak stworzyć dobrą opowieść, która będzie wspierać działania employerbrandingowe?
Storytelling to narzędzie świetnie znane w marketingu i reklamie. Dobrze opowiedziana historia łatwo trafia do czułych punktów odbiorców, wzbudza zaufanie do marki, inspiruje, a przede wszystkim pozwala zyskać lojalnych klientów. Jak się okazuje, metoda ta znajduje również zastosowanie w marketingu rekrutacyjnym. W końcu nie od dziś wiadomo, że praca jest rodzajem towaru a jej poszukiwanie często porównuje się do robienia zakupów. Czy przemyślana narracja jest w stanie uwieść również specjalistów IT?
Moc opowieści
Na czym polega siła storytellingu? Każdy z nas chyba przyzna, że dużo prościej i przyjemnej przyswaja się wiedzę słuchając prezentacji zawierających ciekawe anegdoty i przykłady. Opowieści dużo bardziej bowiem niż inne formy przekazu angażują słuchacza, zmuszają do pobudzenia wyobraźni i zapadają w pamięć. Nic dziwnego więc, że marketerzy już dawno zaczęli wykorzystywać ich elementy, aby odróżnić się od konkurencji i w ten sposób sprzedawać produkty. Dlaczego storytelling jest dużo skuteczniejszy niż zwykła reklama? Otóż w przeciwieństwie do tej drugiej, jest on działaniem długofalowym. Nie buduje więzi klienta tylko z nowym produktem, ale z całą marką, która niesie ze sobą określone wartości i przesłanie. Czy nie przypomina to działań employer brandingowych?
Narracja w służbie rekrutacji IT
Zainteresowanie ofertą pracy kandydata IT wymaga dziś od rekruterów przemyślanych strategii. Zjawisko bezrobotnego programisty praktycznie nie istnieje a wysokie zarobki w większości przypadków okazują się niewystarczające, aby skłonić specjalistę IT do aplikowania u konkurencji. Wyobraźmy sobie, że developer ma do wyboru dwie firmy oferujące porównywalne wynagrodzenie. Jedna z nich pracuje jednak nad oprogramowaniem, które w jakiś sposób przyczynia się do zmiany otaczającej rzeczywistości. Jeśli pracodawca będzie umiał wykorzystać ten fakt i odpowiednio go uwypukli , bardzo prawdopodobnie, że kandydat wybierze właśnie jego ofertę. Tym, czego poszukują bowiem dzisiejsi pracownicy, zwłaszcza w branżach, w których mamy do czynienia z rynkiem pracownika, jest możliwość identyfikowania się z wartościami firmy i przekonanie o robieniu czegoś ważnego.
Jak to zrobić?
Od czego zacząć budowanie pożądanej przez przyszłych pracowników marki za pomocą storytellingu? Na początku warto sformułować wszystkie najważniejsze wartości organizacji oraz zastanowić się, w jaki sposób i gdzie chcemy publikować treści. Trudno wyobrazić sobie dziś podobne działania bez udziału mediów społecznościowych. W przypadku form tekstowych strzałem w dziesiątkę może okazać się również firmowy blog. Do współtworzenia treści warto również zaangażować pracowników, którzy opowiedzą o swoich wrażeniach związanych z pracą w danej firmie i o swojej ścieżce kariery. Nie ma nic bardziej przekonującego dla kandydata niż głos zatrudnionych już osób, którzy dzielą się swoim doświadczeniem. Benefity, możliwości rozwoju czy historia sukcesu – to tematy, które w swoim przekazie warto wykorzystać. Niezależnie od formy, wartościowa narracja powinna pokazywać przeszkody na drodze do osiągnięcia celu, budzić emocje i zawierać element zaskoczenia.
Dobrze skonstruowana opowieść to świetny sposób na prezentację potencjalnemu pracownikowi wartości, jakimi kieruje się dana firma, pokazanie mu swojej wizji rzeczywistości i zaproszenie do wzięcia udziału w jej tworzeniu. Czas pokaże, czy w przypadku rekrutacji wymagających specjalistów IT forma ta zyska popularność.