Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie są korzyści z wczesnej nauki programowania?
- które języki dedykowane są najmłodszym koderom?
- jakie narzędzia warto wykorzystać ucząc dzieci programowania?
Programowanie często bywa uważane za umiejętność dostępną tylko nielicznym profesjonalistom. Tymczasem uczenie dzieci programowania to coraz silniejszy trend na całym świecie, który od kilku lat obecny jest również w Polsce. Dlaczego wiedzę tę warto zgłębiać już od najwcześniejszych lat? Szlifowanie umiejętności kreatywnego i logicznego myślenia, doskonalenie jasnego wyrażania swoich oczekiwań, rozwijanie cierpliwości i wytrwałości – to tylko niektóre korzyści, jakie niesie ze sobą nauka kodowania. Przyjrzyjmy się językom, które powstały po to, aby wprowadzać najmłodszych w świat programowania.
Scratch
To edukacyjny język programowania, który powstał z myślą o dzieciach i młodzieży od 8 roku życia. Język ten, zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (m.in. pomysłodawcę zabawek Lego Mindstorms), umożliwia tworzenie interaktywnych animacji, gier, quizów, które odbywa się poprzez przeciąganie kolorowych puzzli i postaci z zasobnika. Ich układ tworzy kod przypisany konkretnemu obiektowi. Co ciekawe, Scratch od 2017 jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie (ranking Tiobe, pozycja 20). W wersji mobilnej występuje jako program ScratchJr.
Alice
Jest to innowacyjne środowisko programistyczne pozwalające tworzyć animacje 3D do bajek, gier interaktywnych a także wideo a następnie udostępniać je w internecie. Narzędzie to jest idealne do pierwszego kontaktu z obiektowo zorientowanym programowaniem. Podobnie jak Scratch wykorzystuje technikę „przeciągnij i upuść” (drag and drop). Programowanie w Alice przypomina standardowe instrukcje, podobne do takich języków, jak Java, C++ i C#.
Logo
Język ten został zaprojektowany pod koniec lat 60. w Laboratorium Sztucznej Inteligencji Massachusetts Institute of Technology przez grupę uczonych pod kierownictwem Seymoura Paperta, jako jeden z dialektów języka Lisp. Początkowo Logo służył do sterowania robotem z wyglądu przypominającym żółwia – najbardziej charakterystycznym elementem tego języka. Prostota i przejrzystość powodują, że kolejne wersje Logo do dziś wykorzystywane są do nauki zasad poprawnego, strukturalnego programowania.
Blockly
Blockly powstał z inicjatywy Neila Fraser’a i Google. To obrazkowe narzędzie programowania, również opierające się na komendach „przeciągnij i upuść”. Wprowadza dzieci w podstawowe zagadnienia programowania, takie jak tworzenie algorytmu, pętle, warunki, zdarzenia, sekwencje programowania i sterowanie przepływem kodu. Zrealizowane zadania są tu automatycznie zamieniane na kod w Java Skrypt, dzięki czemu Blockly pozwala zapoznać się ze składnią tego języka.
Small Basic
Jest to stworzone przez Microsoft środowisko programistyczne oparte na języku Basic i bogate w rozszerzalne biblioteki. Zostało zaprojektowane z myślą o tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z programowaniem. Jego głównym założeniem jest prostota użycia. Mimo, że liczba komend została tu zmniejszona do minimum a dostępne zdarzenia maksymalnie uproszczone, Visual Basic pozwala na pisanie interesujących aplikacji.
Błyskawiczny rozwój nowych technologii sprawia, że umiejętność kodowania, powoli staje się niezbędna, aby sprostać wyzwaniom naszych czasów. Przedstawione języki pozwalają zapewniają wyjątkowo niski próg wejścia w świat programowania i mimo że zostały stworzone z myślą o najmłodszych użytkownikach, mogą okazać się przydatnym narzędziem wprowadzającym w tajniki kodu również nieco starszych.