Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie korzyści dla firm IT płyną z posiadania strategii employer brandingowej?
- w jaki sposób świadome zarządzanie swoim wizerunkiem może pomóc w rekrutacji programistów i informatyków?
Employer branding to w ostatnim czasie hasło odmieniane przez wszystkie przypadki. Nie bez powodu. Płynące z niego korzyści przekładają się m.in. na przyciąganie nowych kandydatów, mniejszą rotację i wzrost zaangażowania zatrudnionych już osób. Nie trzeba dodawać, jak duże znaczenie mają te obszary w branży IT. Oczywiście dobra strategia EB nie sprawi, że aplikacje kandydatów zaczną spływać jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Mimo tego jest to inwestycja warta jest swojej ceny. Dlaczego?
Łatwiejsza i szybsza rekrutacja optymalnych kandydatów
Marketing rekrutacyjny, czyli marketingowa część employer brandingu, której celem jest przyciągniecie dobrych jakościowo kandydatów w jak najkrótszym czasie, stanowi obecnie ogromne wyzwanie dla firm IT. Wynika to oczywiście z dużej różnicy pomiędzy podażą a popytem na rynku pracy w tej branży. Dzięki odpowiednio zaimplementowanej strategii EB, działania marketingu rekrutacyjnego stają się skuteczniejsze i bardziej efektywne. Kandydaci rzadziej odrzucają oferty pracy a wskaźniki rekrutacyjne, takie jak koszt pozyskania jednego zatrudnionego, czy czas potrzebny napo zyskanie jednego specjalisty, stają się lepsze. Dobrze przygotowana strategia EB dostarcza również narzędzi do skuteczniejszego „sprzedawania” firmy kandydatom, co w efekcie pozytywnie wpływa na zadowolenia motywację do pracy rekruterów.
Budowa wizerunku firmy na rynku – przyciąganie pasywnych kandydatów
Jak wiadomo, aktywni kandydaci w branży IT to zdecydowana mniejszość. Działania employer brandingowe pozwalają dotrzeć do kandydatów pasywnych, wykorzystując do tego własną stronę, social media, obecność podczas branżowych konferencji i spotkań czy szeroko rozumiane działania content marketingowe. Dzięki temu można powiększyć liczbę aplikacji spływających bezpośrednio do firmy. Drugą istotną długofalową korzyścią budowy wizerunku firmy wśród kandydatów, jest zakorzenienie marki w świadomości specjalistów IT. Dzięki temu, w razie zmiany pracy w przyszłości, taki specjalista weźmie pod uwagę jako potencjalnego pracodawcę właśnie daną firmę.
Większe zaangażowanie pracowników i ich lojalność
Aby firma realizowała projekty IT w terminie, w oczekiwanej, jakości, potrzebna jest stabilna i zaangażowana kadra specjalistyczna w odpowiedniej liczbie. Dlatego oprócz zapełnienia wakatów konieczne są również działania ukierunkowane na lojalność pracowników (mała rotacja) oraz ich zaangażowanie. To, co różni lepsze firmy od tych gorszych, to sposób wydawania posiadanych funduszy na różne procesy oraz działania, w tym employer brandingowe. Nie chodzi tutaj o chillout room, kosze z owocami czy piłkarzyki, o których tak chętnie pisze się na HR-owych blogach jako o panaceum na bolączki branży IT. To, czego oczekują specjaliści IT od firmy to różnorodne i ciekawe projekty, możliwości rozwoju oraz jasna ścieżka kariery, szef, który jest leaderem i posiada dużą wiedzę techniczną oraz dobra atmosfera w pracy.
Wbrew przekonaniu wielu osób największym wyzwaniem w prowadzeniu działań employer brandingowych nie jest wymyślenie chwytliwego hasła pozwalającego odróżnić firmę IT od konkurencji. Dobra strategia EB nie ma nic wspólnego z jednorazowym działaniem. Aby była skuteczna, musi być przemyślana i mądrze przeprowadzona a wtedy płynące z niej korzyści dla rekrutacji specjalistów z tej branży będą nie do przecenienia.