Employer branding – dlaczego nie zawsze działa?17 stycznia 2018

Employer branding ma znaczenie

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie są najczęstsze błędy w prowadzeniu działań employer brandingowych?
  • o czym pamiętać, by nie zepsuć wizerunku pracodawcy?
  • dlaczego działania EB nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty?


„Wyróżnij się albo zgiń” – to hasło najlepiej oddaje wyzwanie, jakie stoi przed pracodawcami biorącymi udział w trwającej wojnie o talenty IT. Satysfakcjonujące wynagrodzenie i atrakcyjne benefity to zwykle bowiem za mało, aby przyciągnąć kandydatów z pożądanymi umiejętnościami. Niezbędna jest przemyślana strategia budowania swojego wizerunku. O ile sama definicja employer brandingu jest zrozumiała dla każdego rekrutera, to już skuteczna realizacja wypływających z niego działań nie jest taka prosta. Co może sprawić, że działania EB w firmie nie przyniosą pożądanych efektów?

Brak współpracy między działami

Współpraca

Działania employer brandingowe z definicji są wieloaspektowe. Dlatego kluczowe znaczenie ma współpraca działu HR z osobami zajmującymi się w firmie marketingiem oraz PR. Specjaliści ci posiadają rozległą wiedzę na temat organizacji, produktów i klientów. Ich wsparcie przy tworzeniu materiałów reklamowych i wyborze kanałów komunikacji jest nieocenione. Niestety, w praktyce bywa różnie. Najgorsza sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy dział HR buduje wizerunek firmy zupełnie inny niż ten, który jest promowany przez PR i marketing.

Nadmierna koncentracja na mało istotnych benefitach

Piłkarzyki, chillout room, codzienny kosz z owocami – czy naprawdę to są najważniejsze elementy, które miałyby skłonić doświadczonego programistę do zainteresowania się ofertą pracy? Doświadczenie pokazuje, że nie brak pracodawców, którzy swoje działania EB opierają na prezentacji benefitów o drugorzędnym znaczeniu. W rzeczywistości, pragnienia developerów nie różnią się od pracowników innych branż. Jak pokazują badania, tym, co może skłonić ich do zmiany pracodawcy są: wysokie wynagrodzenie, ciekawe projekty, przyjazna atmosfera, możliwości rozwoju i sensowny szef.

Polecane oferty pracy

Nieoptymalny candidate experience

Candidate experience

Proces rekrutacyjny od samego początku powinien być przyjazny dla kandydata. Wieloetapowe procedury, zwlekanie z podjęciem decyzji, brak feedbacku należą do najczęstszych „grzechów” pracodawców wpływających negatywnie na całość doświadczeń kandydata z udziału w rekrutacji. Kierunek, w jakim obecnie najlepsze firmy budują candidate experience to szybkość i prostota aplikowania oraz atrakcyjność i dostosowanie formularza do urządzeń mobilnych.

Obietnice bez pokrycia

Jedną z najważniejszych zasad employer brandingu jest dotrzymywanie obietnic, zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenie czy benefity pozapłacowe, jak i takie elementy jak atmosfera czy innowacyjność projektów. Wprowadzony w błąd pracownik nie tylko może bardzo szybko opuścić pokład firmy, ale również może napisać nieprzychylne opinie w social mediach.

Sztampowy przekaz

Czasy, kiedy generyczne, stockowe zdjęcia i konwencjonalna treść na stronach internetowych wydawały się atrakcyjne, minęły bezpowrotnie. Zakładka kariera oraz social media to świetne miejsce, aby pokazać zarówno prawdziwych pracowników i ich pasje oraz samą firmę na wiele różnych kreatywnych sposobów. W przyciąganiu uwagi potencjalnych kandydatów nie ma miejsca na sztampę i nudę.

Wykorzystanie niewłaściwych kanałów

Komunikacja

Aby wybrać optymalne kanały komunikacji należy zadać sobie kilka pytań. Gdzie w internecie przebywają nasi kandydaci? Gdzie szukają informacji o pracodawcach? Co lubią robić, jakie mają pasje? W jakich wydarzeniach uczestniczą? Bez odpowiedzi na nie trudno wybrać odpowiednie narzędzia a tym samym liczyć na to, że działania EB przyniosą pożądane efekty.

W świecie IT, dobrze zaplanowana i zrealizowana strategia employer brandingowa to dla firmy często być albo nie być. I choć budując swój wizerunek nie da się całkowicie wyeliminować błędów, popełnienie niektórych z nich może kosztować pracodawcę bardzo wiele.

Twoja opinia jest dla Nas Ważna

Oceń ten wpis
Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Konflikt w pracy – jak to ugryźć?

Letnie praktyki – wstęp do kariery czy strata czasu?

Czas na zmianę pracodawcy czy zawodu? 5 pytań, które pozwolą zorientować się, którą opcję wybrać

Najnowsze komentarze

Moneetor
2018-10-12 00:42:16
http://netpoint.systems
2018-10-10 21:04:58
Marcin Adamski
2018-10-06 20:07:02
Sylwia
2018-09-10 17:25:16
Krzysztof Cierpiał
2018-08-31 16:01:24
TamaraBurska
2018-08-21 17:35:59
Grzegorz Biskup
2018-07-29 15:54:43
luiza
2018-06-29 10:09:04
luiza
2018-06-28 09:48:22
kjonca
2018-06-22 17:41:09
Może zainteresuje Cię również: