Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie znaczenie ma kreowanie swojej marki osobistej w rekrutacji IT?
- w jaki sposób zabrać się do jej tworzenia?
- jakie działania i narzędzia mogą pomóc w budowaniu zawodowego wizerunku?
W dobie mediów społecznościowych, prześwietlanie kandydatów w sieci przez rekruterów, nie budzi już niczyjego zdziwienia. Nie wszyscy headhunterzy jednak zdają sobie sprawę, że działa to też w drugą stronę i coraz częściej oni sami „padają ofiarą” sprawdzania przez kandydatów. Świadome kształtowanie swojego wizerunku w wielu przypadkach pozwala przyciągnąć lepszych i bardziej wartościowych specjalistów. Ma to szczególne znaczenie w branży IT, w której to rekruterzy zabiegają o talenty a nie odwrotnie. Nie wiesz, od czego możesz zacząć budowanie swojego personal brandingu? Oto kilka wskazówek.
Dbaj o e-reputację
Czy nam się to podoba czy nie, to informacje, jakie można o nas znaleźć w internecie są dziś fundamentem naszego wizerunku. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce jakikolwiek nazwisko, aby dowiedzieć się na temat danej osoby wystarczająco dużo, by podjąć decyzję o współpracy z nią. Jak myślisz, który rekruter IT wzbudzi większe zaufanie programisty i chęć nawiązania kontaktu – taki, który spamuje na LinkedInie a jego profil jest ukryty i nie zawiera zdjęcia czy też może ktoś, kto posiada rozbudowaną sieć kontaktów, aktywnie uczestniczy w grupach dyskusyjnych a jego doświadczenie zawodowe i edukacja są dokładnie uzupełnione? Oczywiście nie chodzi o to, aby zakładać profile wszędzie i dążyć do jak największej liczby followersów. Warto wybrać dwa lub trzy kanały, za pomocą których chcesz się komunikować i poznać odpowiednie techniki, które pomogą ci zbudować autentyczny wizerunek eksperta.
Bądź widoczny w środowisku
Jednym z celów, jakie niesie ze sobą kreowanie swojej osobistej marki, jest posiadanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie. Dbanie o rozpoznawalność nie oznacza jednak rozdawania swoich wizytówek na bootcampach, czy pojawiania się na hackatonach tylko po to, żeby przedstawiać się każdemu programiście z osobna. Kluczem do sukcesu jest dążenie do zdobycia jak największej wiedzy na temat branży tak, aby móc stać się partnerem do dyskusji z potencjalnymi kandydatami. Jak to robić? Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami, uczestnicz w konferencjach, targach, śledź badania na temat specjalistów IT. To jednak nie wszystko. Wykorzystuj okazje, aby rozmawiać z programistami, poznać ich upodobania i problemy. Dzięki temu nie tylko twoja wiedza będzie zawsze na czasie, ale również nawiążesz szerokie kontakty ze światem nowych technologii.
Znajdź swoją niszę
Sposobem na bycie zapamiętanym w środowisku i wyróżnienie się na rynku wśród tłumu innych headhunterów może być również wąska specjalizacja. Czy można jednak mówić o niej w sytuacji, kiedy praca polega na poszukiwaniu różnego rodzaju kandydatów w zależności od potrzeb firmy? Owszem. Zastanów się, co jest w tobie wyjątkowego i czym możesz przyciągnąć do siebie innych. Być może potrafisz tworzyć porywające branżowe teksty, którymi warto podzielić się na prowadzonym przez siebie blogu? A może lubisz pomagać innym i sprawdzisz się ekspert na jednej z grup dyskusyjnych doradzający kandydatom, jak ulepszyć swoje CV? Odkryj, jakie są twoje największe atuty i wykorzystaj je jako punkt wyjścia do zbudowanie swojej unikalnej osobistej marki.
Niezależnie od tego, czy reprezentujesz agencję doradztwa personalnego czy rekrutujesz bezpośrednio, personal branding to temat, którego jako rekruter IT nie możesz dziś bagatelizować. Choć budowa swojego zawodowego wizerunku to wyzwanie, które wymaga czasu i pracy, zdecydowanie warto (a nawet trzeba) się go podjąć.