Z tego wpisu dowiesz się:
- po czym poznać dobrą dla siebie ofertę pracy?
- jakie pytania zadać sobie przed jej przyjęciem bądź odrzuceniem?
- którym obszarom warto się przyjrzeć bliżej?
Jeśli jesteś programistą lub informatykiem na brak ofert pracy z pewnością nie możesz narzekać. Prawdopodobnie jest wprost przeciwnie – nie ma tygodnia, żeby w twojej skrzynce na LinkedIn nie pojawiła się nowa propozycja pracy a ty zastanawiasz się, czy jeszcze w ogóle odbierać telefony od kolejnych headhunterów. Cała sztuka polega na tym, aby w tym natłoku ofert ostatecznie wybrać tę, która najlepiej będzie do ciebie pasowała. Jak to zrobić? Oto kilka czynników, które pomogą ci w podjęciu tej niełatwej decyzji.
Wynagrodzenie
Dla większości osób wysokość wynagrodzenia jest najważniejszym wskaźnikiem przy ocenie atrakcyjności oferty pracy IT. Zanim jednak odrzucisz propozycję zatrudnienia ze względu na zbyt niską stawkę, przyjrzyj się, co dodatkowo oferuje firma. Być może ekstra dni wolne, możliwość pracy z domu w razie potrzeby, pakiet medyczny obejmujący całą rodzinę czy szansa udziału w ciekawych projektach okażą się na tyle cenne, że będą w stanie zrekompensować niższą sumę, jaka co miesiąc będzie wpływać na twoje konto.
Ścieżka kariery
Rozważając przyjęcie oferty pracy patrz długoterminowo. Zastanów się, w którym miejscu zawodowo chciałbyś być za kilka lat i pomyśl, czy dane stanowisko pozwoli ci zdobyć niezbędne do tego kompetencje i doświadczenie. Zorientuj się, czy firma stawia na rozwój zawodowy. Jeśli tak, na jakie szkolenia możesz liczyć? Jakie są możliwości zmiany działu lub stanowiska w ramach organizacji, jeśli za jakiś czas będziesz chciał podjąć nowe zawodowe wyzwania.
Kultura organizacyjna
Podjęcie pracy w firmie, której sposób funkcjonowania nam nie odpowiada a cele i wartości są sprzeczne z naszymi lub są nam obojętne, to prosta droga do frustracji i rozczarowań. Dlatego warto dołożyć starań, by panujące w niej zasady poznać lepiej jeszcze przed podpisaniem umowy. Jak to zrobić? Oprócz wnikliwych obserwacji w siedzibie firmy i research’u w sieci, sięgnij do social media. Być może wśród kontaktów na LinkedIn znajdziesz osobę, która była lub jest tam zatrudniona i opowie ci o swoich doświadczeniach pracy w tym miejscu.
Współpracownicy
Naukowcy dowiedli, że istnieje ścisła korelacja pomiędzy tym, z kim pracujemy a zawodową satysfakcją. Trudno się dziwić. Nikt nie chce w końcu spędzać ośmiu godzin dziennie z osobami, z którymi się nie dogaduje. Podczas rekrutacji koniecznie zatem spróbuj się dowiedzieć czegoś na temat ludzi, z którymi będziesz współpracował. Jaka jest średnia wieku? Czym zajmują się poszczególne osoby? Jak liczny jest zespół? To pozwoli ci ocenić, czy łatwo ci będzie się do niego dopasować.
Szef
Praca dla kogoś, z kim trudno ci się porozumieć, może sprawić, że twój pobyt w firmie stanie się nie do zniesienia. Nie bez powodu zła relacja z przełożonym to jeden z najczęstszych powodów, z jakich pracownicy odchodzą. Warto zatem podczas rozmowy rekrutacyjnej przyjrzeć się bliżej osobowości potencjalnego szefa. Jeśli wydaje się być szczerze zainteresowany tym, co masz do powiedzenia i z entuzjazmem oraz dumą opowiada o firmie i pracy swojego zespołu – to dobre symptomy.
Wielu kandydatów traktuje proces rekrutacyjny jednokierunkowo. Próbując przekonać rekrutera, że są idealnymi kandydatami zapominają, że to jest również okazja, aby wziąć pod lupę organizację i dowiedzieć się o niej jak najwięcej bez obaw zadając pytania. W jaki inny sposób możemy przekonać się, że praca w tej konkretnej firmie będzie dla nas odpowiednia i da nam satysfakcję?