JavaScript/React Developer

PHP Developer (Laravel framework)

Dlaczego rekruter IT nie dzwoni po rozmowie kwalifikacyjnej?

27.07.2017 r.
Rozmowa kwalifikacyjna

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie powody najczęściej stoją za milczeniem rekrutera po spotkaniu z kandydatem?
  • czy cisza ze strony przedstawiciela firmy rekrutacyjnej zawsze oznacza brak zainteresowania kandydaturą?


Oczekiwanie na wynik rozmowy kwalifikacyjnej niejednokrotnie bywa bardziej stresujące dla kandydata niż samo spotkanie z rekruterem. Niestety, mimo obietnicy udzielenia informacji zwrotnej po podjęciu decyzji rekrutacyjnej i określeniu terminu kontaktu, większość kandydatów nie może doczekać się upragnionego feedbacku. Mijają kolejne dni, tygodnie, miesiące a telefon wciąż milczy… Dlaczego tak się dzieje? Oto najczęstsze powody.

Opóźnienia w procesie podejmowania decyzji

Decyzja

Wybór odpowiedniej osoby na dane stanowisko to skomplikowany proces. Rekruter, z którym kandydat się kontaktuje jest zwykle tylko jednym z trybików w procesie podejmowania decyzji. Im więcej osób z różnych działów jest zaangażowanych, tym szanse na to, że rekrutacja będzie szła planowo maleje.

Doszli kolejni kandydaci, których należy zaprosić na rozmowy

To oczywiście przyczyna opóźnienia, o której kandydat raczej nie dowie się. W sytuacji, kiedy firma zaprasza do udziału w rekrutacji kolejnych kandydatów oznacza, że do tej pory nie znalazła tego jedynego właściwego, co dla osoby oczekującego na odpowiedź nie jest optymistyczną wiadomością.

Full-Stack Developer (.Net + Angular)

Senior Back-End .NET Developer

Senior Developer/Architekt .NET

Brak zainteresowania kandydatem

Powyższy podtytuł mówi sam za siebie. Natłok pracy i brak profesjonalizmu powodują, że rekruter po prostu „zapomina” o złożonej obietnicy i nie powiadamia kandydatów o zakończonej rekrutacji. W tym wypadku niestety cisza zwiastuje brak zainteresowania dalszym procesowaniem aplikacji.

Zamrożenie wakatu

Wakat

W trakcie procesów rekrutacyjnych niejednokrotnie dochodzi do zmiany decyzji w firmie odnośnie potrzeby zatrudnienia i zapełnienia wakatu. Może to być spowodowane kwestiami budżetowymi, ponowną analizą kosztów czy dokonanymi w międzyczasie przesunięciami zadań i obowiązków na osoby już tam pracujące. Nierzadko po jakimś czasie dochodzi do odmrożenia procesów rekrutacji, jednak w przypadku branży IT oznacza to konieczność rozpoczęcia poszukiwań kandydatów od początku.

Lęk przed reakcją kandydata

Punkt ten dotyczy szczególnie niedoświadczonych rekruterów i sytuacji, w których rekruter obiecał za dużo benefitów kandydatom w celu pozyskania ich zainteresowania, lub też kiedy osoba przeprowadzająca rekrutację ma tendencję do unikania konfrontacji i konfliktów.

Nadmiar pracy i przeciążenie

Nadmiar pracy

Staje się to niestety coraz częstszą praktyką, iż rekruterzy – szczególnie w agencjach rekrutacyjnych – są przeciążeni liczbą projektów, które prowadzą. Dodatkowo nie do końca optymalna organizacja oraz zwykłe zatracenie się w pracy rekrutera może skutkować nieudzieleniem należytego feedbacku.

Brak profesjonalizmu

W sytuacji, kiedy osoba prowadząca rekrutację celowo i świadomie nie udziela informacji zwrotnej – oznacza to nic innego jak brak profesjonalizmu z jej strony, a to zwiastuje dość krótką karierę w tym zawodzie.

Przyczyn, dla których headhunterzy i pracownicy wewnętrznych działów HR nie udzielają kandydatom informacji zwrotnej może być z pewnością znaczenie więcej. W okresie wakacji dochodzi jeszcze jeden – urlopy. Trzeba jednak pamiętać, że żaden powód nie jest wystarczająco dobry, aby odpuszczać sobie feedback, dlatego jeśli telefon milczy zbyt długo, warto samemu skontaktować się z rekruterem z prośbą o wyjaśnienie sytuacji.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT: