Blog IT, Blog Marketing

Pozwól się krytykować czyli jak przyjmować negatywny feedback

Pozwól się krytykować czyli jak przyjmować negatywny feedback

TeamQuest 11.06.2017 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak się zachować otrzymując pod swoim adresem krytyczne uwagi?
  • jak przełknąć emocje towarzyszące negatywnemu feedbackowi?
  • co zrobić, by z krytyki wyciągnąć korzyści dla siebie?

Masz ochotę schować się pod ziemię, kiedy szef wytyka ci błąd? Myśl o ocenie rocznej spędza ci sen z powiek? Niezależnie od stażu pracy i stanowiska nikt nie lubi być krytykowany, nawet jeżeli jest to tzw. konstruktywna krytyka. Najczęściej reagujemy na nią obroną i gniewem lub przeciwnie – wycofaniem. A przecież otrzymywanie informacji zwrotnej to nieunikniony element życia zawodowego. Trudno oczekiwać, że będziemy wyłącznie chwaleni. Jak zatem najlepiej zmierzyć się z negatywną informacją zwrotną, aby przekuć ją w sukces?

Zatrzymaj pierwszą reakcję

Zatrzymaj pierwszą reakcję

Instynktowną reakcją po usłyszeniu słów krytyki jest przyjęcie postawy obronnej. Zanim jednak odpowiesz „To nieprawda” lub „No i co z tego?” lub przyjmiesz lekceważący wyraz twarzy, zatrzymaj się na chwilę. Twoja gwałtowna reakcja tylko utwierdzi krytykującego w przekonaniu, że ma rację. Jedna sekunda to wystarczająco dużo czasu, by twój mózg przetworzył całą sytuację a emocje ostudziły się. To pozwoli ci zachować spokój i wybrać najbardziej adekwatny sposób odpowiedzi.

Pamiętaj o korzyściach z otrzymania feedbacku

Przywołaj w pamięci plusy otrzymywania informacji zwrotnej. Pomyśl o tym, że każda negatywna opinia to dla ciebie okazja do rozwoju, poprawy umiejętności i stania się lepszym pracownikiem. Swoją reakcję ogranicz do minimum. Choć może to być trudne, jeśli krytykującym jest współpracownik lub ktoś kogo nie darzysz szczególną sympatią, pamiętaj o tym, że nawet od najbardziej nielubianej osoby możesz wyciągnąć cenne dla siebie informacje.

Zrozum, co chciał powiedzieć rozmówca

Zrozumienie

Wysłuchaj uważnie tego, co ma do powiedzenia twój rozmówca, nie przerywając mu. Kiedy skończy, spróbuj zreferować zarzuty, które ci postawiono, żeby upewnić się, czy dobrze zrozumiałeś drugą stronę. Na tym etapie unikaj nadmiernych analiz czy kwestionowania usłyszanej oceny. Skoncentruj się na jak najlepszym zrozumieniu perspektywy osoby, która cię krytykuje. Weź również pod uwagę fakt, jak niełatwą sztuką jest przekazanie komuś informacji zwrotnej a twój rozmówca sam może być zdenerwowany całą sytuacją, co dodatkowo utrudnia mu wyrażenie myśli w precyzyjny sposób.

Podziękuj

Choć może to być dla ciebie najtrudniejsze wyzwanie, podziękuj swojemu rozmówcy za podzielnie się swoimi uwagami. Pomyśl o tym, że jeżeli ktoś zwraca ci uwagę, choćby nieumiejętnie, leży mu na sercu twój rozwój. Nikt nie marnowałby czasu na zwracanie ci uwagi, jeśli nie zależałoby mu na tobie. Pamiętaj również, że wyrażenie uznania za to, że ktoś poświęci swój czas na rozmowę z tobą, nie musi oznaczać, że zgadzasz się z oceną.

Poproś o czas na ustosunkowanie się do uwag

Czas

Jeśli krytyka dotyczy spraw większej wagi a udzielający krytyki oczekuje od ciebie odpowiedzi, możesz poprosić o czas do namysłu. To pozwoli ci nabrać dystansu i obiektywnie ocenić zarzuty, jakie ci postawiono. Dobrym pomysłem może być również zasięgnięcie w tym czasie opinii innych, co ułatwi znalezienie najwłaściwszego rozwiązania.

Trudno nie zgodzić się z faktem, że krytyka to nic przyjemnego. Z drugiej strony informacja zwrotna to często jedyny sposób na poznanie swoich słabości, bez których trudno stawać się lepszym pracownikiem. Przyjmując defensywną postawę, rezygnujemy z tej wiedzy, która w dłuższej perspektywie może być bardzo cenna. Pamiętając o tym łatwiej na krytykę spojrzeć… krytycznym okiem.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej