Blog IT, Blog Marketing

Testowanie czy „klikanie”? 7 cech dobrego testera

Testowanie czy „klikanie”? 7 cech dobrego testera

TeamQuest 26.03.2017 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie cechy charakteryzują solidnego i efektywnego testera oprogramowania?
  • kto może nim zostać?
  • czy masz predyspozycje do pracy w tym zawodzie?

Zwykli „klikacze”, którzy grają za pieniądze, opóźniacze projektów, programiści „gorszego sortu”– to tylko przykłady stereotypów na temat testerów oprogramowania, z jakimi można na co dzień się spotkać. Ich rola jest powszechnie marginalizowana a przez samych developerów często traktowani są z góry. Tymczasem to właśnie specjaliści QA stanowią fundamentalny filar firm IT stojąc na straży najwyższej jakości, niezawodności i bezpieczeństwa wypuszczanych produktów. Jakie cechy, oprócz oczywistych umiejętności technicznych, trzeba posiadać, aby móc jak najskuteczniej szukać dziury w całym?

Cierpliwość

Najlepszym testerom niestraszne frustracje. Są na tyle wytrwali, by po raz kolejny w skupieniu i ze spokojem testować ten sam produkt po to, by mieć pewność, że wszystko działa bez zarzutu. Niestrudzenie i dociekliwie szukają, analizują i dopytują aż znajdą tyle bugów, ile to tylko możliwe.

Dbałość o szczegóły

Jakość to podstawa

Niestaranny tester? Nie ma nic gorszego. Wielcy testerzy nie uznają kompromisów, jeśli chodzi o jakość. Mają świadomość tego, że kilka pozornie mało znaczących niedociągnięć może poważnie zaważyć na wartości produktu. Dlatego nieustannie starają się podnosić jego jakość wykonywaniem testów tak rzetelnie i starannie, by żaden błąd nie umknął ich uwadze.

Umiejętność priorytetyzowania zadań

Ilość czasu przeznaczonego na testowanie produktu w przeważającej większości przypadków jest ograniczona. Dobry tester oprogramowania musi zatem wiedzieć, czym należy się zająć w pierwszej kolejności, które obszary można zautomatyzować, a co trzeba przetestować manualnie. To mistrz w zarządzaniu czasem, który, niezależnie od krótkich terminów, dąży do tego, by jego cele zostały zawsze osiągnięte bez straty na jakości.

Ciekawość

To kolejna cecha bez której trudno wyobrazić sobie pracę w tym zawodzie. Ciekawość tego, jak działa dana aplikacja, pozwala patrzeć na nią z wielu perspektyw, stawiać właściwe pytania i poszukiwać nietypowych sytuacji w użytkowaniu. Niestandardowe myślenie najbardziej dociekliwych testerów sprawia, że potrafią oni zdefiniować problem w miejscach, które nikomu innemu nie przyszłyby nawet do głowy.

Komunikatywność

Komunikatywność

Wbrew pozorom komunikacja testera nie ogranicza się jedynie do wymiany dowcipów na temat programistów z kolegami po fachu. Specjalista QA musi umieć znaleźć wspólny język zarówno z developerem z drugiego końca świata, projekt managerem, analitykiem jak i z klientem. Zdolność do jasnego formułowania myśli i przedstawianie technicznych problemów w zrozumiały sposób to cechy, o których w tym zawodzie nie można zapomnieć.

Asertywność

Dobry tester oprogramowania nie obawia się być posłańcem przynoszącym złe wieści i z godnością zniesie każdą reakcję na nie. Informację o znalezionym błędzie potrafi przedstawić w neutralny sposób tak, by jasno oddzielić go od osoby, która go popełniła. Nie przekonują go zapewnienia programisty o tym, że w jego aplikacji nie ma żadnych bugów. W odpowiedzi poprosi o dokumentację wraz z wymaganiami i sam sprawdzi, jak jest naprawdę.

Umiejętność pracy w zespole

Zgrany zespół

Najlepsi testerzy wiedzą, że ich sukces zależy od efektywnej współpracy z całym zespołem. Trudno się dziwić, że osoba nastawiona wyłącznie na zgłaszanie błędów będzie postrzegana jako konkurująca z programistą lub wręcz utrudniająca mu życie. Dlatego jedną ze znaczących cech testera jest umiejętność dostarczania nie tylko negatywnej, ale również pozytywnej informacji zwrotnej. Dzięki temu ma on szansę stworzyć z programistami harmonijny team, w którym role poszczególnych członków będą się uzupełniać.

Wiele osób nie zawsze zdaje sobie sprawę, jak trudnym i odpowiedzialnym zadaniem jest testowanie oprogramowania. Chyba nikt nie chciałby być klientem banku, pasażerem linii lotniczych czy pacjentem w szpitalu, gdyby tworzone dla tych branż produkty nie były profesjonalnie przetestowane. Na szczęście wraz ze zwiększeniem zapotrzebowania na wysoką jakość w IT, rośnie również znaczenie tego zawodu, a jego przedstawiciele należą do jednych z najbardziej pożądanych.

Jakie są wasze doświadczenia? Powyższą listę warto uzupełnić lub zmienić? Podzielcie się swoim zadaniem!

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej