Media społecznościowe zrewolucjonizowały proces zatrudniania sprawiając, że działania rekruterów w ogromnej mierze przeniosły się do sieci. Wykorzystywanie potencjału tego kanału dotyczy również coraz większej liczby polskich pracodawców. Wszystko wskazuje na to, że ta globalna tendencja będzie rosła w siłę oferując coraz to nowe usprawnienia i możliwości, stawiając kolejne wyzwania tym, którym zależy na pozyskaniu największych talentów. Jakie trendy w social recrutingu warto znać (i wcielić w życie), by proces ten był jeszcze skuteczniejszy?
Screening w obie strony
Wykorzystywanie mediów społecznościowych przez pracodawców do rekrutacji trwa już od dawna i nie jest niczym nowym. W ostatnim czasie rośnie jednak również liczba kandydatów, którzy w sieci poszukują informacji na temat potencjalnego pracodawcy, opinii na jego temat byłych i obecnych pracowników czy też kultury organizacyjnej danej firmy. Trend ten sprawia, że coraz więcej rekrutujących dostrzega konieczność wyjścia naprzeciw oczekiwaniom kandydatów i podejmuje w social media aktywne działania mające na celu zwiększenie świadomości marki. Zdjęcia z firmowych imprez, uczestnictwa w branżowych konferencjach czy posty sygnalizujące, jak wygląda codzienna praca w biurze to narzędzia, które stwarzają możliwość pokazania, co odróżnia dane miejsce od konkurencji. Dlaczego tego nie wykorzystać?
Nie tylko LinkedIn
Rekrutacja w social media to nie tylko przeszukiwanie profili potencjalnych kandydatów na LinkedIn czy rodzimym Goldenline. Osoby poszukujące pracy wykorzystują bowiem do celów zawodowych również inne platformy. Co więcej, jak wykazały badania przeprowadzone przez Amerykanów, kandydaci mają tendencję do korzystania z innych mediów społecznościowych na różnych etapach rekrutacji. LinkedIn wciąż jest najczęściej wykorzystywany do poszukiwania pracy, ale już w celu zasięgnięcia informacji o firmie jako pracodawcy, w opinii większości badanych bardziej sprawdza się Facebook. Aby w pełni czerpać korzyści z potencjału social recruitingu warto zatem być obecnym na różnych platformach wykorzystując je do innych celów. LinkedIn bedzie najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zamieszczenie ogłoszenia o pracę, Facebook może być pomocny w dotarciu do pasywnych kandydatów, z kolei Twitter i Instagram stwarzają doskonałą przestrzeń do dzielenia się newsami, uwypuklenia kultury organizacyjnej czy budowy świadomości marki.
Łatwiejsze aplikowanie
Żyjemy w czasach, kiedy smartfony dla rzeszy osób stały się nieodłącznym elementem codzienności. Szukający pracy nie są tu wyjątkiem. Kandydaci chcą znaleźć ofertę i aplikować na nią tak szybko, jak to jest możliwe, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca na świecie. Często jednak wypełnienie aplikacji na telefonie staje się nie lada wyzwaniem. Umożliwienie kandydatom składania wniosków za pomocą kilku kliknięć bezpośrednio ze swojego profilu na LinkedIn czy Facebooku, bez konieczności wypełniania skomplikowanych formularzy, załączania dodatkowych dokumentów a przede wszystkim z dowolnego urządzenia mobilnego to krok, który największe talenty z pewnością docenią. Im łatwiejszy proces składania aplikacji, tym więcej kandydatów z niego skorzysta, a tym samym szanse na znalezienie tej jednej idealnej osoby wzrosną. Rekrutacja IT, jak wiadomo, należy do jednych z najbardziej wymagających. Jeżeli ma być skuteczna, wymaga wielotorowych działań, stałego trzymania ręki na pulsie i orientacji w najnowszych trendach. Dążenie do wykorzystania pełni możliwości, jakie daje social recruiting, to kierunek, która sprawia, że cel, jakim jest pozyskanie top talentów, może stać się bliższy.