O swojej fatalnej opinii wśród zespołu szef najczęściej dowiaduje się ostatni. Nic dziwnego. W obawie przed negatywnymi dla siebie konsekwencjami, pracownicy są w stanie zrobić prawie wszystko, by ich pilnie strzeżony sekret nie ujrzał światła dziennego a już na pewno nie dotarł do uszu głównego zainteresowanego. Na szczęście istnieje wiele subtelnych oznak, które mogą wskazywać na to, że twoi pracownicy skrycie cię nie znoszą. Oto kilka z ich.
Masz (złe) przeczucie
Pierwszym symptomem tego, że w twojej relacji z pracownikami zaczyna dziać się coś „nie tak” jest ogólne wrażenie, że sprawy wymykają się spod twojej kontroli. Oczywiście nie każdy manager musi być lubiany przez wszystkich, ale brak szacunku i sympatii ze strony przeważającej części zespołu może już być poważnym problemem. Jeżeli dręczą cię przeczucia, że twoi pracownicy zwracają się przeciwko tobie, zacznij ze spokojem i uwagą wypatrywać innych potwierdzających to znaków.
Unikają kontaktu wzrokowego
Trudno patrzeć w oczy komuś, do kogo czuje się złość albo po prostu nie pała się sympatią. W końcu jak wiadomo oczy są zwierciadłem duszy i jeszcze ktoś mógłby w nich odczytać ukrytą wrogość. Twoi pracownicy rozmawiają z tobą ze wzrokiem wbitym w podłogę lub nerwowo rozglądają się na boki? Powinna ci się zapalić czerwona lampka.
Nie uśmiechają się w twojej obecności
Gorszy nastrój u pracownika od czasu do czasu nie jest oczywiście niczym złym ani dziwnym. Kiedy jednak regularnie zauważasz minorowe miny u członków zespołu w twojej obecności, podczas gdy w rozmowie z kimś innym wyglądają na zadowolonych – coś jest nie tak. Trudno udawać radość w kontakcie z osobą, której nie darzy się sympatią.
Milkną, kiedy wchodzisz
Zauważyłeś, że kiedy zjawiasz się pokoju swoich pracowników, wchodzisz do sali konferencyjnej czy firmowej kuchni, nagle milkną rozmowy, śmiech i zapada grobowa cisza? To bardzo wyraźny, trudny do zignorowania komunikat świadczący nie tylko o antypatii, ale i braku zaufania.
Unikają cię
Zauważyłeś, że kiedy czekasz na windę, twoi podwładni wyjątkowo często korzystają ze schodów lub też wolą iść okrężną drogą niż przejść tuż obok twojego biura, byleby tylko się na ciebie nie natknąć? Cóż, wszystko wskazuje na to, że starają się ciebie unikać. Albo się ciebie boją albo po prostu cię nie lubią.
Nie zapraszają cię na wspólne spotkania
Co jakiś czas dochodzą cię słuchy o weekendowej imprezie czy wspólnych wyjściach ludzi z twojej firmy na przysłowiowe piwo, oczywiście po godzinach? O wszystkich tych wydarzeniach dowiadujesz się jednak przypadkiem a przede wszystkim – po fakcie? To, że nikt cię nie zaprasza może świadczyć o tym, że twoi pracownicy nie chcą z tobą spędzać więcej czasu ponad to, co konieczne.
Zdradza ich język ciała
Czy to subtelne przewracanie oczami czy też stałe krzyżowanie ramion podczas rozmowy i przyjmowanie pozycji zamkniętej, język ciała twoich pracowników często ujawnia ich prawdziwe uczucia wobec ciebie.
Odchodzą „bez powodu”
Mówi się, że przychodzimy do firmy, ale odchodzimy od szefa – i jest w tym sporo prawdy. Stosunki z przełożonym wpływają w znaczący sposób wpływają na komfort pracy i niezmiennie są w czołówce przyczyn zmiany pracodawcy. Jeżeli kolejna osoba w twojej firmie odchodzi nie podając przekonującego uzasadnienia swojej decyzji, wiele wskazuje na to, że głównym jej powodem jesteś właśnie ty.
Choć temat wydaje się błahy (w końcu szef nie jest po to, żeby go lubić), konsekwencje braku dobrych relacji z pracownikami mogą być poważne: począwszy od gorszej atmosfery negatywnie wpływającej na efektywność pracy aż po zwiększoną rotację i związane z nią dodatkowe koszty. Warto więc mieć oczy i uszy szeroko otwarte i w momencie pojawienia się pierwszych niepokojących sygnałów, przyjrzeć się bliżej własnemu zachowaniu i podejściu do zarządzania.