Rekrutacja programistów to, jak wiadomo, niełatwe wyzwanie. Tu każdy szczegół może mieć znaczenie. Wygląd i treść ogłoszenia o pracę to pierwsza okazja, żeby zrobić dobre wrażenie na potencjalnych kandydatach i sprawić, że firma będzie się wyróżniać na tle konkurencji. Jak się zorientować, że naszemu ogłoszeniu o pracę przydałby się lifting lub że wręcz warto przygotować je od nowa?
Trudno ci przebrnąć przez ogłoszenie do samego końca
Redagując ogłoszenie rekrutacyjne czasami wiele wysiłku wkładamy w to, żeby z detalami opisać stanowisko pracy, niezbędne wymagania i potrzebne do aplikacji dokumenty. Kiedy jednak z zadowoleniem stwierdzamy, że żaden szczegół nam nie umknął, okazuje się, że przebrnięcie do końca tej listy dla nas samych może być trudne. Jeżeli czytanie efektów twojej pracy nie sprawia ci przyjemności, czy można się spodziewać, że deweloperzy, którzy je zobaczą , będą mieli inne wrażenie? Warto wtedy przeanalizować raz jeszcze ogłoszenie od góry i do dołu i zastanowić się, które treści rzeczywiście przykuwają uwagę. Jeśli napotkasz na fragmenty sprawiające, że omal nie zasypiasz ze znużenia, to znak, że trzeba je poddać rewizji.
Duża liczba spływających aplikacji, ale jakość kandydatów spada
Konia z rzędem temu, kto nie odczuwa satysfakcji, gdy jego ogłoszenie o pracę cieszy się wśród kandydatów ogromną popularnością. Czy liczba odpowiedzi nie świadczy przypadkiem o tym, że oferta pracy została świetnie przygotowana? Po co w takim wypadku ją zmieniać? Zanim popadniesz w samozachwyt, lepiej przyjrzyj się bliżej spływającym aplikacjom. Czy twoja skrzynka mailowa jest pełna wykwalifikowanych programistów czy może większość kandydatów nawet nie zbliża się do twoich oczekiwań? W takiej sytuacji rozwiązaniem mogą się okazać dodatkowe informacje na temat stanowiska, które warto uzupełnić w ogłoszeniu. Kiedy masz już jasność, czego może brakować, raz jeszcze przeanalizuj swoje ogłoszenia i upewnij się, że tym razem przekazujesz kandydatom właściwy komunikat.
Twoje ostatnie rekrutacje IT nie rzucają na kolana
Szukanie przyczyn każdej nieudanej rekrutacji w źle przygotowanym ogłoszeniu byłoby oczywiście nieuzasadnione. Jednak, jak pokazuje doświadczenie, informacje zawarte w ofercie pracy bardzo często są dla kandydatów punktem odniesienia podczas całego procesu rekrutacji. Zdarza się, że sprawdzają punkt po punkcie, czy to, co usłyszeli od rekrutera zgadza się z tym, co przeczytali w ogłoszeniu. Znalezienie istotnych różnic sprawia z kolei, że ich chęć kontynuacji procesu rekrutacyjnego znacznie maleje. W skrajnych wypadkach, oceniają nie tylko ogłoszenie, ale i całą firmę jako niepoważną i naciągającą kandydatów, aby aplikowali. Jednym z chyba najtrudniejszych elementów do opisania w ogłoszeniu jest kultura firmy. Jeżeli na ogłoszenie odpowiadają dobrzy jakościowo kandydaci, ale mimo tego na stanowisku jest duża rotacja, może chodzić o niedopasowanie pracowników do kultury, jaka panuje w firmie. Warto wówczas sięgnąć po notatki z exit interviews i w taki sposób zmodyfikować ogłoszenie o pracę, aby kandydaci mieli jasność jakie wartości promuje się w organizacji, do której chcą aplikować. To powinno zmniejszyć rotację na tym stanowisku.
Ogłoszenie o pracę to integralny element procesu rekrutacyjnego. W przypadku branż takich jak IT, gdzie każdy kandydat jest cenny i pożądany, może wręcz przesądzić o tym, czy rekrutacja zakończy się powodzeniem czy też będzie nieudana. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby ogłoszenie było w tym procesie naszym sprzymierzeńcem.