Bycie szefem to nie lada wyzwanie. Perspektywa władzy być może jest kusząca, ale w rzeczywistości zarządzanie zespołem nie wygląda tak różowo, jak mogłoby się wydawać. Trudno wyobrazić sobie udaną współpracę na linii szef-pracownik bez solidnego fundamentu, jakim jest wzajemny szacunek. Masz wrażenie, że w twojej firmie brakuje tego elementu? Oto 8 zachowań, które mogą być tego przyczyną.
Za wszelką cenę unikasz konfliktu
Silny lider w obliczu trudnej sytuacji nie chowa głowy w piasek, ale, o ile to konieczne, jest gotowy do konfrontacji. Konsekwentnie unikając konfliktów wysyłasz komunikat, że nie jesteś pewny siebie i swoich decyzji. Trudno szanować taką osobę jako szefa…
Nie doceniasz swoich pracowników
Osoba, która czuje się doceniona w naturalny sposób będzie obdarzać szacunkiem tego, kto dostrzega jej zasługi. Dlatego nie żałuj słów uznania swoim pracownikom. To oni w końcu pracują na sukces twojej firmy.
Zrzucasz winę na innych
Obwiniając pracowników, kiedy coś pójdzie nie tak, nie tylko narażasz się na utratę szacunku, ale również wyznaczasz standardy zachowań w firmie. Wielcy przywódcy przyznają się do swoich błędów, a odpowiedzialność dzielą sprawiedliwie.
Sam nie szanujesz członków twojego zespołu
Szacunek to ulica dwukierunkowa. Niedoceniając osiągnięć pracowników, strofując ich w obecności klienta czy nie biorąc pod uwagę ich opinii, okazujesz im brak szacunku i możesz być pewien, że oni odwzajemnią ci się tym samym.
Nie interesuje cię ich życie prywatne
Oczywiście to niemożliwe, aby wiedzieć wszystko o życiu członków twojego zespołu. Wystarczy jednak, że zadbasz o to, o czym wiesz. Okaż zainteresowanie, kiedy rozchoruje się czyjeś dziecko lub żona zostanie zwolniona z pracy. Okazując troskę i zrozumienie dla osobistych problemów swoich pracowników, zyskasz ich zaufanie i szacunek.
Brakuje ci samoświadomości
Wielcy liderzy są w stanie ocenić własne umiejętności i zdolności. Zamiast zakładać, że wiesz wszystko o wszystkich, bądź realistą w kwestii swoich mocnych i słabych stron. Zatrudniaj osoby, które będą w stanie wypełnić te luki i zaufaj, że dobrze wykonają swoją pracę.
Twoje umiejętności komunikacyjne kuleją
Chciałbyś, żeby twoi pracownicy efektywnie komunikowali się między sobą, ale czy tego samego wymagasz od siebie? Czy niezwłocznie odpowiadasz na emaile od nich? Czy słuchasz, kiedy przedstawiają ci swoje pomysły? Skuteczna komunikacja to umiejętność, która wymaga stałej praktyki. W przeciwnym razie utrata respektu to kwestia czasu.
Trudno cię zadowolić
Oczekiwanie, aby pracownicy dawali z siebie to, co najlepsze jest w pełni uzasadnione. Wymaganie perfekcjonizmu już nie. Kiedy stale czepiasz się szczegółów, dajesz im do zrozumienia, że nigdy nie będą wystarczająco dobrzy. Efekt? W najlepszym razie stracą do ciebie szacunek, w najgorszym – przestaną się starać lub odejdą.
Szacunek pracowników to przywilej, na który trzeba sobie zapracować swoim zachowaniem, sposobem myślenia i traktowania innych. Nie jest dany raz na zawsze. Bywają szefowie, którym przychodzi to z naturalną łatwością. Inni, na szczęście, mogą się tego nauczyć.