Blog IT, Blog Marketing

Przyłapani na kupowaniu pozytywnych recenzji

Przyłapani na kupowaniu pozytywnych recenzji

Marcin Sarna , 11.03.2021 r.

Brytyjskie przedsiębiorstwa załatwiały sobie 5 gwiazdek w serwisie Google.

Google zostanie pociągnięte do odpowiedzialności przez brytyjski organ nadzorczy?

Ostatnimi czasy Google ma nadzwyczajnie dużo relacji z organami różnych państw. Potyczka z Australią jeszcze się nie skończyła a za rokiem czai się możliwe postępowanie wszczęte przez brytyjskie władze. Google coraz częściej zarzuca się bowiem, że nie robi wystarczająco dużo, aby zwalczać fałszywe recenzje w swoich wykazach firm,

Grupa konsumentów (zwąca się „Which?”) właśnie założyła fałszywą firmę i po prostu kupiła sobie pięciogwiazdkowe recenzje – oczywiście nie po to by prowadzić własny biznes ale w ramach obywatelskiego śledztwa mającego wykazać nieprzydatność google’owych recenzji. Eksperyment jest o tyle ciekawy, że udało im się powiązać swoich pozorowanych „klientów” z dziesiątkami wysoko ocenianych brytyjskich firm, w tym na przykład dentystą i maklerem giełdowym.

Recenzje popularne ale czy wiarygodne?

Google twierdzi, że „znacząco” zainwestowało w technologię, aby rozwiązać ten problem. Ale zarówno amerykański gigant jak i inne strony z recenzjami są coraz baczniej obserwowane przez brytyjski Competition and Markets Authority czyli coś w rodzaju naszego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd rozpoczął badanie tego sektora w zeszłym roku i następnie zagroził działaniom egzekwującym przeciwko platformom, które nie wywiązały się ze swoich obowiązków. A badania wskazują, że nadal prawie połowa osób, które sprawdzają internetowe recenzje lokalnych firm, czyta je w Google.

W ramach omawianego eksperymentu utworzono fałszywy wpis o firmie, który nazwano bezpretensjonalnie five-star reviews. Następnie wyszukiwano w Internecie firmy reklamujące możliwość dostarczenia płatnych recenzji Google. Zakończyło się wydaniem 150 dolarów amerykańskich (równowartość 108 funtów brytyjskich) na takiego usługi. Od razu zapowiedziano jednak każdej z tych firm, że oczekiwane są tylko pięciogwiazdkowe recenzje i od trzech do pięciu z nich dziennie. Po paru dniach zaczęły się pojawiać recenzje chwalące, jak dobry jest zmyślony biznes i jego fałszywa właścicielka Catherine.

Sales Specialist

Błonie
Aplikuj

Marketing Specialist (E-Commerce) 12000 - 15000 PLN

Praca zdalna
Aplikuj

Google Ads Freelancer

Praca zdalna
Aplikuj

Key Account Manager

Warszawa
Aplikuj

Senior .Net Programmer

Praca zdalna
Aplikuj

Coś tu się nie kleiło

Badając stojących za tymi recenzjami „klientów”, zespół badaczy znalazł między innymi:

  • 15 recenzentów, którzy ocenili zarówno firmę zajmującą się optymalizacją wyszukiwarek w Edynburgu, jak i specjalistę z Londynu na pięć gwiazdek, co nazwano nieprawdopodobnym zbiegiem okoliczności;
  • maklera giełdowegp z Canary Wharf, który po kilku złych recenzjach w połowie 2020 roku otrzymał w krótkich odstępach czasu 30 pięciogwiazdkowych recenzji zaledwie kilka miesięcy później;
  • recenzenta, który twierdził, że mieszka w Surrey od lat, a który chwalił lokalną firmę samochodową jak i firmę zajmującą się bramami elektrycznymi w Glasgow, za pracę w swoim domu, podczas gdy ta firma była oddalona od niego o jedyne 663 kilometry;

Mało? Ten ostatni recenzent pochwalił również dentystę w Manchesterze, firmę brukarską w Bournemouth oraz ślusarza z Cambridgeshire, który rzekomo uratował jego malutkie dziecko z zamkniętego samochodu.

Generalnie znaleziono około 45 firm rozsianych po całym kraju, które miały recenzje od trzech tych samych podejrzanych „recenzentów”. Sugerowało to, że każda z nich zapłaciła temu samemu sprzedawcy recenzji za opublikowanie recenzji.

To nie jest zabawne

Niektóre fałszywe recenzje mogą mieć poważne konsekwencje w świecie rzeczywistym. Na przykład jedna z nich głosiła, że prawnik z Liverpoolu pomógł odzyskać dziesiątki tysięcy funtów – taka fałszywa informacja może pomóc oszukiwać ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

Sprawdź oferty pracy na TeamQuest

Firmy wykorzystujące luki w systemie recenzji Google, aby podnieść się w rankingu, stawiają uczciwe firmy na drugim miejscu i narażają konsumentów na ryzyko wprowadzenia w błąd - powiedziała Natalie Hitchins z „Which?”. Wezwała organy regulacyjne i Google do podjęcia działań.

Firma Google stwierdziła, że jej zasady zakazują fałszywych recenzji oraz że przez całą dobę monitoruje system pod kątem oszustw.

Kiedy znajdujemy oszustów próbujących wprowadzić ludzi w błąd, podejmujemy szybkie działania, od usunięcia treści po zawieszenie konta, a nawet postępowanie sądowe.

Which? stwierdzili, że jedna z fałszywych recenzji została usunięta przez Google w trakcie dochodzenia - ale firma, od której ją kupiono, zapowiedziała, że spowolni tempo publikowania fałszywych recenzji, aby przyszłe opinie lepiej „przylgnęły” do recenzowanego obiektu. Czy tak ma wyglądać uspołecznianie Google?

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej