Ostatnią rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to wysłać setki CV i czekać na jakąkolwiek odpowiedź ze strony ogłoszeniodawcy. Na dzisiejszym, konkurencyjnym, rynku pracy należy wykazać się bardziej strategicznym podejściem do poszukiwania nowego zatrudnienia. Poszukiwanie pracy wymaga odpowiedniego przygotowania. Poniżej 7 kroków, jakie trzeba wykonać, aby poszukiwanie pracy było łatwiejsze:
Zadaj sobie pytanie, dlaczego szukasz nowej pracy
To jedno z kluczowych pytań, jakie należy sobie zadać. Co motywuje Ciebie do zmiany zatrudnienia? Czy praca, którą obecnie wykonujesz nie dostarcza Tobie nowych wyzwań; a może masz za dużo obowiązków? Uświadomienie sobie powodu chęci zmiany zatrudnienia jest ważne z dwóch powodów: 1) definiuje, czy rzeczywiście powinniśmy szukać nowej pracy, czy raczej porozmawiać z przełożonym; 2) nakreśla stanowiska pracy, czy firmy, którymi będziemy zainteresowani.
Zastanów się, jakiej pracy szukasz
To pytanie jest kontynuacją pierwszego pytania. Jeżeli już zdecydujesz, że jednak chcesz szukać nowej pracy, to zastanów się, czy ma być to takie samo stanowisko pracy, czy może chciałbyś się rozwijać w innym kierunku. To bardzo istotne pytanie, ponieważ zmiana może za sobą pociągać na przykład konieczność zdobycia dodatkowego certyfikatu. Pytanie to pozwala również na określenie, na jakie konkretne oferty będziesz odpowiadał.
Poznaj swoje mocne i słabe strony
Zrób szczere podsumowanie swoich mocnych i słabych stron z punktu widzenia życia zawodowego. Sprawdź, czy Twoje zalety są wystarczające, aby zmierzyć się z wyzwaniami na nowym stanowisku pracy. Pamiętaj, że zmiana pracy niesie ze sobą ryzyko jej utraty, jeżeli się nie sprawdzisz. Ponadto, jeżeli znasz swoje mocne i słabe strony, nie stracisz czasu na aplikowanie na oferty rozbieżne z Twoimi możliwościami.
Sprawdź rynek pracy
Przejrzyj aktualne ogłoszenia o pracę i sprawdź, czy firmy poszukują osób na stanowisko na jakie chciałbyś aplikować. Porównaj swoje kwalifikacje z wymaganiami, jakie zawarte są w ogłoszeniu o pracę. Czy nie potrzebujesz dodatkowych kwalifikacji, czy spełniasz warunki stawiane osobom piastującym dane stanowisko pracy?
Wygospodarowanie czasu na poszukiwania
Zaplanuj, ile będziesz mógł poświęcić czasu na poszukiwanie pracy. Czy będziesz miał czas na wysyłanie dokumentów aplikacyjnych, czy też udział w rozmowach rekrutacyjnych? Jeżeli nie znajdziesz odpowiedniej ilości czasu na szukanie pracy, to zmiana pracy może okazać się wyjątkowo trudna.
Ustaw sobie mierzalne cele
Zaplanuj sobie, ile czasu tygodniowo poświęcisz na szukanie nowej pracy. Jeżeli potrzebujesz zdobyć dodatkowe kwalifikacje, ustal czas, kiedy to nastąpi. Szukanie pracy to projekt. Ma swój harmonogram i mierzalne cele.
Ćwicz
Przygotuj się do przyszłych rozmów rekrutacyjnych. Zastanów, jakie pytania mogą być Tobie zadane i jaka będzie na nie najlepsza odpowiedź. Jeżeli ze zmianą pracy związane są z reguły testy, to wykonaj kilka próbnych. Przygotowanie do rozmowy to w zasadzie kluczowy element otrzymania oferty pracy.