Piękne CV, wysokie kwalifikacje, czy elokwencja mogą nie wystarczyć by dostać wymarzoną pracę. Niezwykle istotna jest również mowa ciała podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci w zdobyciu zatrudnienia.
Kontakt wzrokowy
Jest to niezwykle ważny element podczas rozmowy kwalifikacyjnej, ale absolutnie nie oznacza to ciągłego wpatrywania się w oczy rozmówcy. Bowiem uznawane jest to za niepokojące i wręcz agresywne. Jednocześnie unikanie kontaktu wzrokowego jest całkowicie niewiarygodne i może sprawiać wrażenie, że twoje odpowiedzi są nieuczciwe. Najlepiej zrównoważyć to: staraj się nawiązać kontakt wzrokowy podczas słuchania i udzielania odpowiedzi na pytanie. Od czasu to czasu pozwól oczom wędrować tak by nie skupiać swojej uwagi na jednym punkcie.
Postawa i styl siedzenia
Nie garb się. Lekko pochyl się do przodu, aby wykazać zainteresowanie. Nie opieraj się całkowicie - to może sprawić, że będziesz wyglądał na znudzonego. Unikaj krzyżowania rąk lub umieszczania przedmiotów na kolanach; te nawyki wskazują na nerwowość i potrzebę samoobrony. Zaś na rozmowie najważniejsza jest pewność siebie.
Nie bój się gestykulować
Związany jesteś z branżą IT to pewnie nie masz w zwyczaju trzymać swoich dłoni nieruchomo i dobrze. Wykorzystaj to podczas rozmowy o pracę. Zatrzymanie naturalnych gestów może prowadzić do niezręcznego wyglądu. Upewnij się tylko, że Twoje ruchy nie stają się tak entuzjastyczne, że odwracają uwagę od słów.
Unikaj niespokojnych nawyków
Jeśli masz skłonności do wiercenia się, kręcenia włosów, czy stukania palcami to postaraj się powstrzymać od tego. Takie zachowanie nie wygląda profesjonalnie, a raczej po prostu niegrzecznie. Co więcej wskazuje na nerwowość.
Pracuj nad sposobem chodzenia
Mówi się, że pierwsze 10 sekund jest bardzo ważne podczas rozmowy o pracę dlatego tak istotne jest jak zaprezentujesz się na wejściu. Podejdź prosto do osoby, z którą się spotykasz, kierując każdą część ciała w jego kierunku. Utrzymuj kontakt wzrokowy z nielicznymi przerwami.
Uśmiech?
Ludzie, którzy zbytnio się uśmiechają, są postrzegani jako ulegli i słabi! Wiele badań wykazało, że ludzie na najwyższych stanowiskach właściwie nie uśmiechają się wcale, ale raczej we właściwym czasie. Jednak idąc na rozmowę w IT możesz sobie pozwolić na drobny uśmiech, żeby osoba po drugiej stronie nie wzięła Cię za ponuraka.
Ton głosu
Kiedy jesteś niespokojny lub nerwowy, twój głos ma tendencję do wzrostu. Tuż przed wywiadem pozwól, aby twój głos rozluźnił się i był w optymalnym tonie
Potakuj głową
Od czasu do czasu kiwnij głową, aby poinformować rozmówcę, że go uważnie słuchasz.
Stopy trzymaj na ziemi
Po prostu, nic więcej. Mimo, że możesz mieć póki co inne wrażenie, ale tak naprawdę wszystkie powyższe porady są równie banalne jak ta. Musisz tylko naprawdę się do nich przekonać i nie pozwolić sobie by Twoimi ruchami sterował stres.