Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie techniki mogą pomóc programiście skuteczniej zarządzać swoim czasem?
- jak zwiększyć efektywność swoich działań?
- jak stać się lepszym członkiem zespołu IT?
Zdolność zarządzania sobą w czasie to cecha, którą każdy ambitny programista powinien opanować do perfekcji. Powstanie produktu IT to dziś efekt współdziałania całego zespołu. Każdy developer jest ważnym ogniwem, które łączy się z pozostałymi. Bez umiejętności określenia, ile zajmie dane zadanie oraz wykonywania swoich obowiązków na czas przez każdego członka teamu, trudno oczekiwać sukcesu projektu. Na szczęście istnieją techniki, dzięki którym koderzy mogą skutecznie poprawić organizację swojej pracy.
Pomodoro
To niezwykle prosta metoda, którą można wprowadzić w życie „od zaraz”. Jej nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Wystarczy sporządzić listę zadań do wykonania, wybrać jedno z nich, a następnie skoncentrować się na nim przez pełne 25 minut. Po upływie jednego przedziału czasowego, następuje 5 minut obowiązkowej przerwy. To kluczowy element tej techniki. Dłuższa, 20-30 minutowa przerwa np. na zrobienie kawy, ma miejsce po czterech pomodoro. Na czym polega skuteczność tej metody? Zupełnie inaczej się podchodzi do zadania z myślą, że trzeba je wykonać w całości, bez przerw, a inaczej gdy wiemy, że będziemy nad nim pracować tylko przez 25 minut.
Technika parzystych i nieparzystych godzin (Even or Odd hours)
Główne założenie tej metody opiera się na podzieleniu dnia roboczego na etapy. W przypadku ośmiogodzinnego dnia pracy będzie to osiem części, z których każda reprezentuje jedną godzinę. W trakcie parzystych godzin, pracujemy nad najpilniejszymi zadaniami, nieparzyste z kolei poświęcamy na obowiązki mniej istotne lub oczekujące na ukończenie. Aby zwiększyć skuteczność tej techniki można ją połączyć z Pomodoro.
Metoda GTD (Getting Things Done)
To metodologia stworzona przez Davida Allena. Jej celem jest wyłonienie wszystkich zadań, które muszą być zrealizowane oraz zdyscyplinowanie się do planowania zadań, jakie mamy podjąć w najbliższym czasie. Jej głównym założeniem jest pięcioetapowy proces zarządzania zadaniami: gromadzenie, analizowanie, porządkowanie, przeglądanie i realizacja, które zostały opisane w książce „Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań”. Co ciekawe, stosowanie tej metody daje równie pozytywne rezultaty w pracy jak i w codziennym życiu.
Kanban
Kanban w dosłownym tłumaczeniu może oznaczać szyld, tabliczkę z informacją, spis. Metoda ta powstała w Japonii, w fabryce Toyoty. Jej głównym założeniem jest zapisanie wszystkich zadań (np. na kolorowych, samoprzylepnych karteczkach) i umieszczenie ich na tablicy podzielonej na kategorie, np. zadania do robienia, w toku, ukończone. Jedną z jej największych zalet jest to, że ogranicza ona możliwość posiadania niezliczonej liczby zadań w sekcji „w trakcie realizacji”, co jest często zmorą niejednego programisty. Metoda ta pozwala skoncentrować się na konkretnym zadaniu zamiast dzielić uwagę między wiele obowiązków jednocześnie.
Bez dobrego zarządzania sobą w czasie trudno wyobrazić sobie osiąganie sukcesów na polu osobistym czy zawodowym. Na szczęście terminowe wykonywanie zadań nie jest darem czy talentem, z którym człowiek się rodzi, ale umiejętnością, którą dzięki konsekwentnemu treningowi można wypracować. To wysiłek, który niewątpliwie wart jest swojej ceny!