Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie znaczenie dla branży IT mają 50% koszty uzyskania przychodu?
- na czym polegają zmiany wprowadzone od początku 2018 roku?
- jakie konsekwencje niosą ze sobą nowe przepisy?
Początek bieżącego roku przyniósł istotne zmiany w autorskich umowach o dzieło. Przepisy te wprowadzają m.in. nowe zasady opodatkowania twórców. Ścisłe określenie rodzajów działalności twórczej uprawnionej do stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu znacząco wpływa również na pracowników branży IT. Przyjrzyjmy się, co dokładnie oznaczają te zmiany i z jakimi konsekwencjami się wiążą.
Przed zmianami
![Zmiany Zmiany](/img/static/blog/zmiany.jpg.webp)
50% koszty uzyskania przychodu jeszcze przed nowelizacją przepisów były powszechnie stosowane przez pracodawców z branży technologicznej, w których pracownicy w ramach swojej działalności wytwarzają utwory (m.in. programiści, web developerzy, graficy, twórcy gier). Powszechną praktyką wobec osób zatrudnionych na umowę o pracę było stosowanie podwyższonych kosztów do części wynagrodzenia wypłacanego pracownikom za przeniesienie praw autorskich. Jednym z warunków umożliwiających korzystania z tego mechanizmu było procentowe określenie w umowie o pracę, jaka cześć wynagrodzenia pracownika przypada mu w związku z tworzeniem przez niego utworów, a jaka część wypłacana jest za pozostałe czynności. Wysokość honorarium zależała zwykle od tego, jak wiele czasu pracownik miał poświęcać na wykonywanie czynności o charakterze twórczym. Podstawową korzyścią przepisów przed nowelizacją było wyższe wynagrodzenie pracownika netto przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów zatrudnienia pracownika na dotychczasowym poziomie, co w sytuacji rynkowej rywalizacji o specjalistów IT, stanowiło ogromny atut pracodawcy. Co się zatem zmieniło?
Programiści uprzywilejowani
![Programista Programista](/img/static/blog/programista.jpg.webp)
Nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem 2018 roku, zwiększają limit podwyższonych kosztów uzyskania przychodu do 85 528 zł. Oprócz tego jednak wskazują również rodzaje twórczej działalności uprawnionej do preferencyjnych kosztów uzyskania przychodu. W praktyce zatem nowelizacja ta dopuszcza stosowanie 50% kosztów jedynie w przypadku podatników uzyskujących przychód ze ściśle ustawowo określonej działalności twórczej, w tym tworzenie oprogramowania. Dla dużej części specjalistów IT, którzy przed nowelizacją korzystali z podwyższonych kosztów, zmiana jest niekorzystna. Wątpliwości budzi to, czy do preferencyjnych odliczeń kwalifikują się inne czynności związane z tworzeniem programów komputerowych niż pisanie kodu, takie jak testowanie, tworzenie dokumentacji czy strony graficznej aplikacji. Nie rozwiewa ich przyjęty 6 lutego 2018 projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzający zmiany zmierzające do rozszerzenia listy uprzywilejowanych grup zawodowych m.in. o twórców gier.
Niekorzystna interpretacja
![Koniec Koniec](/img/static/blog/koniec.jpg.webp)
Dodatkowym problemem, przed jakim stają pracodawcy IT, jest nowa interpretacja organów podatkowych na temat określania honorarium autorskiego jako procentu ogólnego wynagrodzenia pracownika. Zakwestionowano również powiązanie jego wysokości z czasem pracy, który jest przez pracownika przeznaczany na tworzenie utworów. Według tych interpretacji nie powinien być on powiązany z wartością przychodu, do którego stosowane są 50% koszty. W przypadku umów o dzieło dotyczących tworzenia oprogramowania lub jego części sprawa ta zatem nie budzi wątpliwości. W innych przypadkach jednak odpowiedzialność za błędne zastosowanie 50% kosztów spoczywa na pracodawcy a kwestia ta może być poddawana kontrolom przez Urząd Skarbowy przez 5 lat.
Wprowadzone zmiany niosą ze sobą wiele niejasności i pozostawiają wiele możliwości interpretacyjnych. Dla części specjalistów IT oznaczają odprowadzanie wyższego podatku, dla pracodawców z kolei, oprócz konieczności weryfikacji umów, problemy z oszacowaniem kosztów i planowaniem budżetów.