Nowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zakłada naukę elementów programowania już od I klasy szkoły podstawowej, a także zwiększenie liczby godzin informatyki od klasy IV w górę. Nowa podstawa programowa została wprowadzona w życie wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2017/2018, czyli we wrześniu zeszłego roku. W rzeczywistości uczniowie klas nauczania początkowego - I-III - nie będą nauczani praktycznej wiedzy z dziedziny programowania, lecz będą tylko do tej nauki przygotowywani. Pierwsze kroki w tekstowym języku programowania uczniowie rozpoczną w klasach VII-VIII, przechodząc od programowania wizualnego do tekstowego.
Wdrożenie programowania do programu nauczania
Oczywiste jest, że wdrożenie programowania do programu nauczania szkół podstawowych ma za zadanie rozwoju u uczniów umiejętności rozwiązywania problemów przy użyciu logicznego myślenia i zapoznania ich z nowymi technologiami. Nowy program nauczania niesie ze sobą jednak pytania nad jakością nauki programowania w szkole. Czy nauczanie w dużych grupach przez nie specjalizujących się w programowaniu specjalistów, lecz wyłącznie przeszkolonych nauczycieli da realne efekty? Nauka programowania w szkole podstawowej może być inspiracją dla uczniów do zainteresowania się programowaniem i w przyszłości wybrania kariery w branży IT. Równocześnie nieumiejętnie przekazana wiedza, może zrazić do nowych technologii. Jak w praktyce sprawdzi się nauka programowania w szkołach podstawowych? Niestety by uzyskać odpowiedź na to pytanie jest jeszcze zbyt wcześnie. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że nauki programowania uczniów podejmą się osoby do tego wykwalifikowane.