TeamQuest Blog

Dlaczego inteligencja emocjonalna jest taka ważna?

Dlaczego inteligencja emocjonalna jest taka ważna?

Marcin Sarna , 27.10.2021 r.

Według rekruterów EQ jest ważniejsza od IQ w przypadku zawodów technicznych, związanych z informatyką.

Dzisiaj branża technologiczna kwitnie, a CompTIA przewiduje, że w 2021 roku powstanie prawie 250 000 nowych miejsc pracy w branży technologicznej („netto” – a więc po odliczeniu tych, które zostaną zlikwidowane). Przypomina to trochę rynek sprzed 30 lat gdy większość rekrutacji IT skupiała się na umiejętnościach programowania i zdolnościach intelektualnych. Chodziło o pozyskanie ludzi, którzy mieli predyspozycje do tworzenia kodu.

Tym razem jednak świat się zmienił i liderzy branży technologicznej zdają się to dostrzegać. Twarde umiejętności są tylko częścią równania opisującego idealnego pracownika.

Znaczenie EQ w IT

Jedna rzecz wydaje się jasna w obliczu tego, co zapowiada kolejny wielki boom rekrutacyjny w branży technologicznej: trzeba skupić się na inteligencji emocjonalnej (EQ) ludzi, których się zatrudnia.

EQ odnosi się do zdolności danej osoby do zarządzania własnymi emocjami, dzięki czemu może ona komunikować się, pokonywać wyzwania i rozładowywać konflikty. Jeśli chcemy, aby nasze zespoły technologiczne odniosły dziś sukces, musimy w nich pielęgnować EQ. Istnieje kilka powodów, dla których rekruterzy uważają, że w branży potrzebujemy sporej ilości EQ w porównaniu z umiejętnościami stricte technicznymi:

  • Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową w wielu organizacjach, co oznacza, że wielu pracowników technicznych pracuje nad projektami wspierającymi nowe modele biznesowe. Być może najlepszym tego przykładem jest stosowana w medycynie mentalność digital-first.
  • Technicy, w większości przypadków, nie są już tylko ludźmi od systemów. Są oni odpowiedzialni za główne linie biznesowe. Oprogramowanie i metodologie jego tworzenia zmieniły się, zacierając granice między IT a biznesem i tworząc nowe, hybrydowe role, które wymagają większych umiejętności interpersonalnych.
  • Struktury zarządzania organizacjami stały się mniej odgórne, a bardziej oparte na współpracy. Style pracy naszych zespołów również ulegają zmianom ze względu na preferencje pokoleniowe i inne czynniki.

Wniosek jest taki, że wraz z rozwojem technologii i gospodarki wszyscy musimy stać się bardzo dobrzy w budowaniu relacji, pomagających osiągać swoje cele. Specjalistom technicznym nie wystarczy już bycie ekspertami w dziedzinie technologii lecz muszą być w stanie przewodzić w trudnych sytuacjach, nawet jeśli nie są formalnymi liderami.

Definiowanie EQ

W świecie technologii można znaleźć wiele różnych kultur. Firmy mają swoje kultury, ba, nawet poszczególne zespoły w firmach działają według jakichś swoich, wypracowanych zasad. Radzenie sobie z tymi kulturami - zwłaszcza, gdy termin realizacji ambitnego projektu dobiega końca – najlepiej ujawni jakie jest EQ danej osoby.

Myślenie wyłącznie o swoich korzyściach

Odniesienie sukcesu w trudnych sytuacjach wymaga wyeliminowania emocji i racjonalnego skupienia się na problemie. Większość ludzi definiuje EQ jako następujący zestaw atrybutów:

  1. Samoświadomość
  2. Samozarządzanie
  3. Świadomość społeczna
  4. Zarządzanie relacjami

Podstawą wszystkiego jest samoświadomość. Czy wiesz, jak jesteś naturalnie skonstruowany? Czy jesteś świadomy swoich dominujących cech, które ujawniają się podczas każdego spotkania? Czy rozumiesz, że to, jak odbiorca odbiera Twój przekaz, jest równie ważne jak sam przekaz? Kiedy ludzie rozumieją te rzeczy na swój temat, dużo łatwiej jest im budować swoją EQ we wszystkich innych sferach. Ha, są nawet nieprawdopodobne doniesienia o tym jak to kultywowanie większej samoświadomości pomogło zbudować dobre i ważne relacje z ludźmi, którzy jeszcze kilka lat temu doprowadzali człowieka do szału ;-)

Budowanie i wdrażanie rozwiązań technicznych w celu zaspokojenia potrzeb biznesu jest szczególnie złożonym przedsięwzięciem. Dlatego też zatrudnianie osób o silnym EQ i dobrych umiejętnościach technicznych może wzmocnić branżę. Równie ważne jest oczywiście ciągłe doskonalenie EQ obecnych pracowników.

Identyfikacja EQ u kandydatów

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym członkiem zespołu trzeba szukać poszczególnych elementów inteligencji emocjonalnej:

  • Samoświadomość: Jak dużo ta osoba zdaje się wiedzieć o własnej osobowości? Czy opisuje siebie tak, jak my ją postrzegamy?
  • Samoregulacja: To jest pytanie typu „wyjaśnij, jak skutecznie poradziłeś sobie z konfliktem”. Zwróć uwagę na to, jak kandydat poradził sobie z emocjami w danej sytuacji.
  • Motywacja: Czy są zmotywowani do robienia tego, co konieczne, aby wykonać pracę, czy też bardziej zależy im na „byciu w porządku”? Dlaczego idą do pracy?
  • Empatia: Czy kandydat potrafi postawić się w sytuacji innej osoby, czy też wydaje się być skupiony jedynie na tym, aby jego punkt widzenia zwyciężył?
  • Umiejętności społeczne: Zapytaj kandydata o jego hobby i życie osobiste. Dowiedz się, w jaki sposób lubi wchodzić w interakcje z innymi.

Na koniec warto dodać, że wiele osób jest bardziej introwertycznych niż ekstrawertycznych i nie jest to żadną wadą jak niektórzy chcieliby uważać. Zawsze będzie istniało zapotrzebowanie na ludzi, którzy czerpią energię i spełnienie z pracy niezależnej od innych. Ale ci z nas, których praca wymaga skutecznego poruszania się w gąszczu kultury, celów biznesowych i technologii, muszą być świadomi istnienia czegoś więcej niż tylko technicznej bystrości.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej