Z tego wpisu dowiesz się:
- jak skutecznie rozwiązywać konflikty w pracy?
- co zrobić, aby wyciągnąć z nich największe korzyści?
- jak się zachować w obliczu sytuacji konfliktowej?
Jedną z cech profesjonalizmu jest umiejętność współpracy z różnymi osobami. Niestety, mimo szczerych chęci, taka współpraca nie zawsze bywa przyjemna i nierzadko dochodzi do konfliktów. U ich podłoża najczęściej leżą trudności w komunikowaniu się, cechy osobowości, uprzedzenia czy odmienne cele. Niezależnie od przyczyn, konflikty zwykle spostrzegane są jako szkodliwe zjawisko, którego należy unikać. Tymczasem sytuacje takie mogą wnieść do zespołu wiele pozytywnych wartości. Wystarczy wiedzieć, jak je konstruktywnie rozwiązywać.
Określ kwestię sporną
Wbrew pozorom nie zawsze przyczyna konfliktu jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Niejednokrotnie brak porozumienia w kwestii merytorycznej ma zupełnie inne podłoże, które bywa nieuświadomione dla samych skłóconych ze sobą stron. Być może w grę wchodzą wyznawane wartości? A może w tle konfliktu znajduje się niesprawiedliwy system przyznawania premii i nagród w firmie? Spójrz na sprawę z innej perspektywy. Jeśli chcemy rozwiązać konflikt musimy mieć jasność, jakie są nasze interesy i mieć orientację co kryje się za stanowiskiem drugiej strony.
Skonfrontuj się z problemem
Jedną z nierzadkich strategii radzenia sobie z konfliktem w pracy jest unikanie. Jednak niezależnie od tego, jak byśmy tego chcieli żaden spór nie rozwiąże się sam. Udawanie, że nic się nie dzieje doprowadzi jedynie do pogłębienia go, rozciągnięcia w czasie i wybuchu emocji w najmniej odpowiednim momencie. Co więcej, konflikt będzie wciągał kolejne osoby. Znacznie lepszym, choć niewątpliwie dużo trudniejszym, rozwiązaniem jest spotkanie oko w oko z drugą stroną konfliktu i szczera rozmowa. Warto pamiętać, aby na miejsce konfrontacji wybrać neutralny grunt.
Trzymaj się faktów
W sytuacji konfliktowej niezwykle trudno zapanować nad emocjami, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z manipulacją, zniewagą czy kłamstwem. Nie daj się jednak im ponieść. Gwałtowna reakcja nie tylko nie pomoże, ale dodatkowo zaogni trwający spór. Oskarżania kierowane stronę oponenta oraz generalizowanie (np. „Ty zawsze robisz błędy”) również do niczego nie prowadzą. Aby konflikt stał się możliwy do rozwiązania, należy uważać na to, aby przedstawiać tylko konkretne argumenty zamiast naszych interpretacji.
Bądź asertywny
Zarówno agresja jak i uległość nie ułatwią wyjścia z impasu. Kluczowym elementem prowadzącym do rozwiązania sporu jest asertywna postawa. Przedstawiając swoje stanowisko, weź pod uwagę fakt, że druga strona ma prawo widzieć sytuację zupełnie inaczej. Wysłuchaj kontrargumentów z uwagą okazując swojemu rozmówcy szacunek. To stworzy przestrzeń niezbędną do wypracowania konstruktywnego rozwiązania problemu.
W sytuacji konfliktowej zawsze oczywiście można próbować postawić na swoim, kłócić się i pozwalać na to, aby zatarg eskalował. Pytanie tylko, komu to służy? Choć nie każdego konfliktu w miejscu pracy da się uniknąć, większości z nich da się zaradzić a wręcz wyciągnąć z nich korzyści. Bez rozsądnego podejścia oponentów to się jednak nie uda.