Blog IT, Blog Marketing

5 wskazówek, jak sprawić, aby „nietechniczne” osoby poczuły się częścią zespołu IT

5 wskazówek, jak sprawić, aby „nietechniczne” osoby poczuły się częścią zespołu IT

TeamQuest 20.11.2017 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak ułatwić osobom spoza branży IT wejście do technicznego teamu?
  • co może poprawić jakość współpracy między „nietechnicznymi” pracownikami a programistami?
  • jak zwiększyć efektywność zespołu?

Zespół techniczny to nie tylko programiści i informatycy. Wraz z rozwojem firmy zwykle rośnie zapotrzebowanie na pracowników działu HR czy PR, sprzedawców i inne „nietechniczne” osoby, które mogą być świetnymi specjalistami w swoim fachu, nie zawsze jednak mają za sobą doświadczenie w branży IT a proces wytwarzania aplikacji jest dla nich czarną magią. Przebywanie na co dzień wśród współpracowników operujących hermetycznych, zrozumiałym dla siebie językiem, może sprawić, że trudno im poczuć się ważną częścią teamu. Przedstawiamy kilka pomysłów, w jaki sposób pomóc takim osobom wpasować się w zespół.

Zorientuj się w stanie wiedzy „nietechnicznego”

Wiedza ma kluczowe znaczenie

Pierwsze dni pracy takiego specjalisty warto poświęcić na zorientowanie się, jak wygląda jego rozumienie technicznych pojęć oraz usług lub produktu, który firma wytwarza. Trzeba mieć świadomość, że nowy pracownik zwykle na początku jest zasypywany ilością informacji, dlatego warto zadbać o przyjazną atmosferę, która będzie sprzyjała zadawaniu pytań i dzieleniu się swoimi wątpliwościami. Pomocne może okazać się zaproponowanie spotkania na mniej oficjalnym gruncie (wspólne wyjście na kawę czy obiad), które sprawi, że „nietechnicznemu” łatwiej będzie przezwyciężyć strach przed byciem ocenianym.

Używaj zrozumiałego języka

To oczywiste, że posługiwanie się branżowym żargonem pełni ważną rolę w komunikacji każdego teamu. Wprowadzając do zespołu osobę spoza branży zwróć jednak uwagę, aby język, jakim się posługujesz był wolny od technicznych terminów. Przygotuj się, że może to być trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Fachowe pojęcia staraj się wyjaśniać w prosty i zrozumiały sposób, używając przykładów. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z członkiem twojej rodziny, która nie ma pojęcia o tym, czym się zajmujesz.

Korzystaj z metafor

Korzystaj z metafor

Wyjaśniając funkcjonalności twojego produktu, nie wahaj się używać metafor, które pomogą ci w obrazowy sposób przekazać kluczowe informacje. Na przykład tworzenie oprogramowania możesz porównać do procesu wypiekania ciasta, które, aby spełniło oczekiwania największych smakoszy, potrzebuje doboru odpowiednich mieszalników, form i pieca. Odwołanie się do tego, co znane, pozwala nie tylko zdobyć i utrzymać uwagę odbiorcy, ale również sprawia, że to, co chcemy przekazać będzie lepiej zapamiętane.

Poświęć swój czas

Przygotuj się na to, że być może niektóre kwestie będziesz musiał wyjaśniać wielokrotnie i na różne sposoby, co może być irytujące. Lepiej jednak na początku poświęcić więcej czasu na wprowadzenie nowej osoby w specyfikę funkcjonowania firmy, niż wyjaśniać niezrozumiałe pojęcia później, już w trakcie realizowania projektu, kiedy nad głową będą wisieć deadline’y i trudno będzie uniknąć nerwowej atmosfery.

Poproś o feedback

Poproś o feedback

Przyswojenie sobie dużej ilości nowych informacji nie nastąpi od razu. Dlatego po wprowadzeniu, daj „nietechnicznemu” kilka dni na przetworzenie tego, czego się dowiedział a następnie poproś go o informację zwrotną. Zapytaj, czy twoje wyjaśnienia okazały się użyteczne, co powinieneś w nich poprawić, a co w największym stopniu ułatwiło adaptację. Uzyskany feedback nie tylko da ci cenne wskazówki na przyszłość, ale pozwoli również się zorientować, czy integracja z zespołem zakończyła się powodzeniem czy też pracownik wymaga twojej dalszej pomocy.

Wprowadzenie „nietechnicznych” pracowników w tajniki wytwarzania oprogramowania może być niełatwym wyzwaniem. To jednak wysiłek, który zdecydowanie jest wart swojej ceny. Rozumienie branżowych pojęć i rozwiązań, jakie proponuje wytwarzany przez firmę produkt, pozwoli osobom z innych działów łatwiej wdrożyć się w obowiązki a podejmowane przez nie działania szybciej zaczną przynosić efekty.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej