Z tego wpisu dowiesz się:
- dlaczego warto wprowadzić w firmie jasne zasady korzystania z mediów społecznościowych?
- jakie korzyści niesie ze sobą social media policy?
- czym grozi brak regulacji w tym zakresie?
Media społecznościowe zawładnęły nie tylko wirtualnym ale również offlinowym życiem ludzi na całym świecie. Oprócz niewątpliwych profitów, jakie świat biznesu czerpie z social media, są one również źródłem wielu zagrożeń, w których swój niebagatelny udział mają sami pracownicy. Oczywiście nie sposób dziś całkowicie zakazać zatrudnionym korzystania z Facebooka czy Twittera, dlatego kluczowe staje się wypracowanie w firmie zasad regulujących korzystanie z Internetu, tak by odpowiednio chronić dobre imię i interes pracodawcy. Oto, dlaczego social media policy to dokument, który powinien się znaleźć w każdej organizacji.
Ochrona wizerunku firmy
Przykładów na to, kiedy to pracownicy swoimi wypowiedziami w Internecie doprowadzili do poważnych kryzysów wizerunkowych, jest całe mnóstwo. Dobrze opracowany dokument social media policy określa zbiór zasad, jakimi powinni kierować się członkowie zespołu prowadząc swoją komunikację online, aby nie naruszyć pozytywnego wizerunku firmy i godnie reprezentować ją na zewnątrz.
Zwiększenie świadomości korzystania z social media
Wielu (większość?)pracowników jest święcie przekonanych, że ich życie prywatne i zawodowe to dwie niezależne strefy. Media społecznościowe sprawiły jednak, że granica między tymi dwoma obszarami stała się płynna, jak nigdy dotąd. Jedną z głównych ról social media policy jest uświadomienie podwładnym, że w sieci nic nie ginie a opublikowane mimochodem treści czy zdjęcia z łatwością mogą zostać powiązane z konkretną osobą czy organizacją.
Edukacja
Dokument regulujący zasady korzystania z sieci pełni również funkcję edukacyjną. Uczy pracowników powszechnie stosowanych zasad netykiety, które obowiązują nie tylko w godzinach pracy. Wbrew pozorom nie wszyscy mają świadomość, że groźby, nawoływanie do nienawiści, pomówienia, promowanie środków odurzających to zachowania, które nie tylko mogą mieć poważne konsekwencje wizerunkowe, ale również karne.
Poszerzenie wiedzy na temat firmy
Social media policy zawiera wytyczne, pozwalające pracownikom zrozumieć, w jaki sposób media społecznościowe pomagają pracodawcy osiągać cele biznesowe. Jest źródłem wiedzy na temat tego, do czego firma dąży i jakie są wyznawane przez nią wartości. Utożsamianie się z nimi ma ogromny wpływ na postrzeganie całej organizacji i decyduje o tym, czy pracownik zostanie ambasadorem marki.
Podstawa do wyciągnięcia konsekwencji
Umowa poufności przewidująca konsekwencje za ujawnienie wrażliwych firmowych danych jest standardowym dokumentem podpisywanym przy zawieraniu umowy z pracodawcą. Na jakiej podstawie ukarać jednak pracownika za niewybredne komentarze na temat firmowego produktu lub inwektywy pod adresem konkurencji? Social media policy sprawia, że zatrudnione osoby mają świadomość tego, że ich wypowiedzi na temat firmy podlegają kontroli i mogą się spotkać z reakcją pracodawcy.
Zalety, jakie niesie ze sobą posiadanie social media policy, trudno przecenić. Warto jednak pamiętać, że Internet wciąż ewoluuje i aby dokument ten spełniał swoją funkcję nie wystarczy go stworzyć raz na zawsze. Nieustanne analizowanie i weryfikowane jego założeń pozwoli skutecznie zadbać nie tylko o swój wizerunek profesjonalnej firmy, ale również wizerunek pracownika.