Z tego wpisu dowiesz się:
- jak przekonać millenialsów do przeprowadzki za pracą?
- w jaki sposób ich motywować?
- co pokolenie Y ceni sobie w pracy?
Pracodawcy dokładają dziś wszelkich starań, by zrozumieć podejście millenialsów do różnych aspektów pracy. Nic dziwnego. Już za dziesięć lat trzech na czterech pracowników będą stanowiły osoby urodzone pomiędzy 1982 a 2000 r. Wśród wielu różnic, które dzielą to pokolenie od generacji ich rodziców, jest otwartość na zmiany. Millenialsów zwykle nie przeraża relokacja do biura oddalonego o tysiące kilometrów od domu. Trzeba jednak wiedzieć, jak ich do tego zmotywować.
Nakreśl perspektywy rozwoju
Wizja pracy w jednej firmie przez całe życie to dla millenialsów zupełna abstrakcja. Osoby te nie tylko częściej niż inne pokolenia zmieniają zatrudnienie, ale również są gotowe do przeprowadzki za pracą, jeżeli dostrzegą w tym swoją szansę na rozwój kariery. Nie oznacza to oczywiście, że można im nakazać relokację. Millenialsi cenią sobie partnerskie relacje, dlatego pomysł ten warto z nimi przedyskutować i dać podjąć ostateczną decyzję samodzielnie. Nakreślenie perspektyw w odpowiedni sposób sprawi, że mało który z młodych pracowników zdoła oprzeć się okazji.
Traktuj ich odpowiednio
Millenialsi tracą motywację, kiedy czują nie niedoceniani, znudzeni lub mają poczucie małej wartości wykonywanej pracy. Jak najlepsze zrozumienie tego, co cenią igreki sobie w pracy i oferowanie możliwości odpowiadających tych potrzebom i oczekiwaniom to klucz do zyskania ich lojalności. Jeśli będą mieli pracę, którą lubią i z którą będą czuli się silnie związani, nie tylko w niej zostaną ale również z większym prawdopodobieństwem podejmą kroki służące firmie, takie jak relokacja.
Zaoferuj unikalne benefity
Jak wykazują liczne badania, millenialsi nie są tak skoncentrowani na zarabianiu pieniędzy jak ich rodzice. Nie mniejszą wagę niż do samego wynagrodzenia przywiązują do pakietu dodatkowych świadczeń. Rezygnacja z pracy od 9 do 17 na rzecz elastycznego grafiku czy możliwość pracy z domu w wybrane dni to tylko niektóre z korzyści, które millenialsi sobie szczególnie cenią. Warto wziąć to pod uwagę proponując im przeprowadzką za pracą.
Wprowadź program mentorski
Millenialsi ponad wszystko przedkładają możliwości nauki i rozwoju. Chcą dostawać regularny feedback, słuchać wartościowych wskazówek i cenią sobie spersonalizowane podejście. Odpowiedzią na te oczekiwania może być stworzenie w firmie programu mentorskiego. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest możliwość kontroli nad wiedzą przekazywaną przez mentora, który może w odpowiedni sposób przedstawić korzyści wynikające z relokacji na początku zawodowej kariery. Choć oczywiście nie jest powiedziane, że młodzi podążą za każdą radą swojego firmowego guru, sam udział w programie mentorskim będzie stanowił dla nich silne narzędzie motywujące.
Nie bój się awansować
Pokolenie Y poszukuje nowych wyzwań, w których chce się sprawdzać. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na docenienie pracownika jest awansowanie go. Poszczególne szczeble kariery w firmie nie muszą być sztywno określone i powiązane ze wzrostem wynagrodzenia. Czasem wystarczą z pozoru drobne rzeczy. Słowa takie jak „team leader” czy „senior” w nazwie stanowiska nie wpłyną znacząco na codzienne funkcjonowanie firmy natomiast niewątpliwie podniosą morale millenialsa i zwiększą jego zaangażowanie. Doceniony w ten sposób pracownik jest bardziej skłonny do przeprowadzki, jeśli dodatkowo dostrzeże w niej szansę na dalsze podniesienie swojego zawodowego statusu.
Pokolenie Y to bez wątpienia wymagająca grupa pracowników i przekonanie ich do przeprowadzki wymaga odpowiedniego podejścia. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że relokacja to coraz częstsze zjawisko globalnego rynku, poznanie „instrukcji obsługi” millenialsa w tym zakresie, wydaje się koniecznością.