Blog IT, Blog Marketing

Sztuka komunikacji. Jak porozumiewać się skuteczniej?

Sztuka komunikacji. Jak porozumiewać się skuteczniej?

TeamQuest 29.05.2017 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne?
  • od czego zależy efektywność porozumiewania się?
  • jak zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy?

Wymiana informacji to jeden z najważniejszych procesów, napędzających każdą firmę. Nic dziwnego, że zdolność do porozumiewania się w jasny, klarowny i zrozumiały sposób należy do najbardziej pożądanych u pracownika cech, niezależnie od branży. IT nie jest tu wyjątkiem. Poprowadzenie wewnętrznego szkolenia, prezentacja projektu, kontakt z klientem czy przekonanie szefa do swojego pomysłu to tylko przykłady sytuacji, kiedy umiejętność precyzyjnego formułowania myśli jest specjaliście IT niezbędna. Oto garść sposobów, jak poprawić swoje umiejętności komunikacyjne.

Bądź uważnym słuchaczem

Uważny słuchacz

Aby skutecznie się porozumiewać, przede wszystkim trzeba być dobrym… słuchaczem. Kiedy druga strona mówi, zwalcz pokusę przerywania jej i niecierpliwego oczekiwania aż skończy, tylko po to, by podzielić się swoimi pomysłami i myślami, jakie ci przyszły do głowy. Okaż rozmówcy całą swoją uwagę. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś komunikat, parafrazując wypowiedzi drugiej strony i zadając otwarte pytania. W razie potrzeby doprecyzuj uzyskane informacje.

Dostosuj komunikat do odbiorcy

Twoim celem jest bycie zrozumianym przez drugą stronę, dlatego spójrz na komunikat, który chcesz przekazać, z jej perspektywy. Inaczej będzie wyglądała rozmowa z kolegami z zespołu projektowego, gdzie możesz pozwolić sobie na branżowy żargon, inaczej mail do szefa, a jeszcze inaczej rozmowa z klientem, który z nowymi technologiami niewiele ma wspólnego. Od doboru właściwych słów niejednokrotnie zależy, czy rozmówcom uda się osiągnąć płaszczyznę porozumienia.

Zwróć uwagę na mowę ciała

Mowa ciała

Nie jest tajemnicą, że komunikacja niewerbalna może powiedzieć znacznie więcej niż słowa. Swobodna postawa z opuszczonymi rękoma to sygnał otwartości i zainteresowania tym, co inni mają do powiedzenia. Z kolei skrzyżowane ramiona i zgarbiona sylwetka zwykle wiążą się z defensywnością i sugerują negatywne nastawienie. By wzajemne porozumiewanie się było skuteczne, trzeba nauczyć się panować nad swoim ciałem tak samo jak nad słowami.

Trenuj small talks

Rozmowa nie zawsze musi służyć wymianie informacji. Czasem jej rolą jest podtrzymanie kontaktu między rozmówcami. Umiejętność prowadzenia lekkiej, niezobowiązującej konwersacji to niezwykle pożądana w pracy umiejętność, która pomaga przełamać pierwsze lody, wypełnić krępującą ciszę, znaleźć z rozmówcą płaszczyznę porozumienia i nastawić go do siebie pozytywnie. Wbrew pozorom to niełatwa sztuka. Dlatego warto ją trenować z nieznajomymi osobami w codziennych sytuacjach, jak choćby czekanie w kolejce czy spacer z psem.

Pamiętaj o kontakcie wzrokowym i… uśmiechu

Kontakt wzrokowy

Patrząc rozmówcy w oczy pokazujesz, że konwersacja jest dla ciebie interesująca, poświęcasz jej uwagę i nie boisz się tego, o czym jest mowa. Ponadto, utrzymywanie kontaktu wzrokowego pozwala ci utrzymać koncentrację i lepiej radzić sobie z rozpraszaczami. Nie zapomnij również o szczerym uśmiechu. Słychać go nawet przez telefon! Pozytywne nastawienie to klucz do udanej komunikacji i sygnał, że nie masz nic do ukrycia.

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie sama wiedza techniczna to często za mało. Rola tzw. miękkich kompetencji rośnie a umiejętności komunikacyjne stają się jedną z najbardziej pożądanych u kandydatów cech. I choć sztuka mówienia, pisania i słuchania nie każdemu przychodzi z łatwością, warto wykorzystywać każdą okazję, by ją trenować.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej