Z tego wpisu dowiesz się:
- jak doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne?
- od czego zależy efektywność porozumiewania się?
- jak zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy?
Wymiana informacji to jeden z najważniejszych procesów, napędzających każdą firmę. Nic dziwnego, że zdolność do porozumiewania się w jasny, klarowny i zrozumiały sposób należy do najbardziej pożądanych u pracownika cech, niezależnie od branży. IT nie jest tu wyjątkiem. Poprowadzenie wewnętrznego szkolenia, prezentacja projektu, kontakt z klientem czy przekonanie szefa do swojego pomysłu to tylko przykłady sytuacji, kiedy umiejętność precyzyjnego formułowania myśli jest specjaliście IT niezbędna. Oto garść sposobów, jak poprawić swoje umiejętności komunikacyjne.
Bądź uważnym słuchaczem
Aby skutecznie się porozumiewać, przede wszystkim trzeba być dobrym… słuchaczem. Kiedy druga strona mówi, zwalcz pokusę przerywania jej i niecierpliwego oczekiwania aż skończy, tylko po to, by podzielić się swoimi pomysłami i myślami, jakie ci przyszły do głowy. Okaż rozmówcy całą swoją uwagę. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś komunikat, parafrazując wypowiedzi drugiej strony i zadając otwarte pytania. W razie potrzeby doprecyzuj uzyskane informacje.
Dostosuj komunikat do odbiorcy
Twoim celem jest bycie zrozumianym przez drugą stronę, dlatego spójrz na komunikat, który chcesz przekazać, z jej perspektywy. Inaczej będzie wyglądała rozmowa z kolegami z zespołu projektowego, gdzie możesz pozwolić sobie na branżowy żargon, inaczej mail do szefa, a jeszcze inaczej rozmowa z klientem, który z nowymi technologiami niewiele ma wspólnego. Od doboru właściwych słów niejednokrotnie zależy, czy rozmówcom uda się osiągnąć płaszczyznę porozumienia.
Zwróć uwagę na mowę ciała
Nie jest tajemnicą, że komunikacja niewerbalna może powiedzieć znacznie więcej niż słowa. Swobodna postawa z opuszczonymi rękoma to sygnał otwartości i zainteresowania tym, co inni mają do powiedzenia. Z kolei skrzyżowane ramiona i zgarbiona sylwetka zwykle wiążą się z defensywnością i sugerują negatywne nastawienie. By wzajemne porozumiewanie się było skuteczne, trzeba nauczyć się panować nad swoim ciałem tak samo jak nad słowami.
Trenuj small talks
Rozmowa nie zawsze musi służyć wymianie informacji. Czasem jej rolą jest podtrzymanie kontaktu między rozmówcami. Umiejętność prowadzenia lekkiej, niezobowiązującej konwersacji to niezwykle pożądana w pracy umiejętność, która pomaga przełamać pierwsze lody, wypełnić krępującą ciszę, znaleźć z rozmówcą płaszczyznę porozumienia i nastawić go do siebie pozytywnie. Wbrew pozorom to niełatwa sztuka. Dlatego warto ją trenować z nieznajomymi osobami w codziennych sytuacjach, jak choćby czekanie w kolejce czy spacer z psem.
Pamiętaj o kontakcie wzrokowym i… uśmiechu
Patrząc rozmówcy w oczy pokazujesz, że konwersacja jest dla ciebie interesująca, poświęcasz jej uwagę i nie boisz się tego, o czym jest mowa. Ponadto, utrzymywanie kontaktu wzrokowego pozwala ci utrzymać koncentrację i lepiej radzić sobie z rozpraszaczami. Nie zapomnij również o szczerym uśmiechu. Słychać go nawet przez telefon! Pozytywne nastawienie to klucz do udanej komunikacji i sygnał, że nie masz nic do ukrycia.
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie sama wiedza techniczna to często za mało. Rola tzw. miękkich kompetencji rośnie a umiejętności komunikacyjne stają się jedną z najbardziej pożądanych u kandydatów cech. I choć sztuka mówienia, pisania i słuchania nie każdemu przychodzi z łatwością, warto wykorzystywać każdą okazję, by ją trenować.