Screening telefoniczny to w IT często spotykany sposób wstępnej weryfikacji kandydatów umożliwiający lepsze poznanie danej osoby, jej kompetencji i osobowości niż sama analiza danych zawartych w CV. Od umiejętności komunikacyjnych kandydata i tego, jakie zrobi wrażenie, często zależy, czy znajdzie się w gronie szczęśliwców, którzy otrzymają szansę zaprezentowania się podczas spotkania face to face z pracodawcą. Oto kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie zielone światło do kolejnego etapu rekrutacji.
Zadbaj o swój komfort
Rozmowa z rekruterem to dla większości osób stresujące wydarzenie, dlatego wybór odpowiedniego czasu i miejsca mają tu niebagatelne znaczenie. Nie pozwól, by coś cię rozpraszało. Wyłącz telewizor, komputer czy radio. Jeżeli obecność osób trzecich (nawet jeśli są to domownicy) powoduje twój dyskomfort, znajdź przestrzeń, gdzie będzie możliwa rozmowa bez świadków. Nie wahaj się również poprosić o przełożenie rozmowy, jeżeli telefon od rekrutera zastanie cię np. w tramwaju, u znajomych czy w obecnej pracy.
Bądź gotów do obrony słabych punktów z CV
Dokładne przestudiowanie wszystkich przesłanych do firmy informacji to podstawa przygotowania do rozmowy z rekruterem. Bądź gotowy do odpowiedzi na pytania dotyczące znanych ci technologii czy projektów, w których brałeś udział. Jeżeli masz podejrzenia, że niektóre punkty w twoim CV mogą stać się przedmiotem szczególnego zainteresowania (np. częste zmiany pracy), przygotuj sobie ramowe wyjaśnienia. W sytuacji stresu i zaskoczenia niejednokrotnie trudno jest znaleźć przekonujące odpowiedzi na kłopotliwe pytania.
Spodziewaj się weryfikacji znajomości języka obcego
Jeśli wśród wymagań na danym stanowisku jest znajomość języka obcego, nie zdziw się, jeśli w którymś momencie rekruter zaproponuje przejście na angielski czy niemiecki. Zdarza się, że mimo zamieszczenia informacji o biegłości językowej w CV, kandydat jest taką sytuacją niemile zaskoczony. Dlatego warto wcześniej, w oparciu o profil firmy, przejrzeć słowa, które mogą okazać się przydatne lub, jeśli dawno nie mieliśmy do czynienia z danym językiem, ponownie obyć się z mówieniem na tyle, aby nasza rozmowa brzmiała jak najbardziej naturalnie.
Zwróć uwagę na intonację
Poza samą treścią równie ważny jest sposób, w jaki ją przekazujemy. Intonacja i język ciała, według różnych badań, są odpowiedzialne za prawie 90 % skuteczności naszych wypowiedzi. Rozmawiając przez telefon mamy do dyspozycji tylko pierwszy z tych czynników. Dlatego dołóż starań, aby twój głos przekazywał komunikat: „Mam do zaoferowania to, czego potrzebujesz”. Staraj się budować relację pamiętając o tym, że ludzie lubią zatrudniać tych, którzy są do nich podobni.
Bądź przygotowany na rozmowę o oczekiwaniach finansowych
Oczekiwania płacowe to dla wielu kandydatów jedno z najtrudniejszych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej. Choć w ofertach pracy IT podawanie widełek wynagrodzenia staje się już standardem, ciągle zdarzają się ogłoszenia, gdzie informacja ta pozostaje słodką tajemnicą. Nie czuj się zaskoczony, jeśli pytanie o oczekiwania finansowe padnie już na etapie rozmowy telefonicznej. Może się okazać, że w tej kwestii porozumienia nie będzie możliwe. Wyjaśnienie tego zanim jeszcze dojdzie do rozmowy w cztery oczy, pozwoli zaoszczędzić czas obu stronom.
Zadawaj pytania
Rozmowa telefoniczna z rekruterem to również znakomita okazja do uzyskania odpowiedzi na własne pytania dotyczące firmy czy stanowiska, na które aplikujemy. Być może nasze wyobrażenia na ten temat zupełnie odbiegają od rzeczywistości. Lepiej uczciwie wyjaśnić to na początku. Zebranie jak największej ilości informacji pozwoli również lepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Screening telefoniczny to jeden z kluczowych etapów w procesie rekrutacji. Choć jest „tylko” przepustką do właściwej rozmowy kwalifikacyjnej, warto się do niego przygotować przynajmniej tak solidnie jak do spotkania twarzą w twarz.