Wiele firm wykorzystuje telefony, aby przeprowadzić wstępną rozmowę rekrutacyjną. Z reguły ma ona za zadanie sprawdzenie, czy kandydat jest wciąż zainteresowany zmianą zatrudnienia, jaki jest jego poziom znajomości języków obcych i czy posiada kluczowe, z punktu widzenia stanowiska, kwalifikacje.
Rozmowa telefoniczna diametralnie różni się od tej, jaka przeprowadzana jest w sposób bezpośredni. Kandydat nie widzi swojego rekrutera, trudniej o nawiązanie relacji, odczytanie mowy ciała. Dla wielu rozmowa telefoniczna postrzegana jest jako ten trudniejszy rodzaj wywiadu rekrutacyjnego. Dzisiaj kilka porad na temat przygotowania się do telefonicznego wywiadu rekrutacyjnego.
Odbieraj telefon
Rada błaha, ale jedynie z pozoru. Wiele firm ma ustalone pewne przedziały czasowe w ciągu dnia, które zarezerwowane są na przeprowadzane wywiadów telefonicznych. Jeżeli masz umówiony termin rozmowy telefonicznej na konkretną porę, to powinieneś być w tym czasie dostępny. Termin rozmowy telefonicznej jest tak samo istotny jak termin spotkania rekrutacyjnego. Rekruter ma czas, aby z Tobą porozmawiać o wcześniej ustalonej porze.
Przygotuj się do rozmowy telefonicznej
Dla wielu może się wydawać, że rozmowa telefoniczna jest niezobowiązująca. Tym czasem rekruter wyciąga z niej wnioski takie same, jak w czasie przeprowadzania spotkania rekrutacyjnego. Przygotuj się do rozmowy telefonicznej, tak samo jak do spotkania. Zapoznaj się z opisem stanowiska pracy, przygotuj sobie odpowiedzi na pytania, które mogą być Tobie zadane.
Słuchaj uważnie
Pozwól rekuterowi mówić i słuchaj uważnie. Komunikacja bez widocznej twarzy jest o wiele trudniejsza. Z tego też powodu bardziej musimy wytężyć nasze zmysły, aby dokładnie zrozumieć przekaz rekrutera. Również odczekajmy chwilę po tym, jak rekruter skończy swoją wypowiedź, być może chce coś jeszcze dodać. Nie widząc twarzy nie jesteśmy w stanie ocenić, czy przekazał nam głos i tym samym możecie zacząć mówić jednocześnie.
Mów jasno
Staraj się mówić wyraźnie. Twój rozmówca ma do dyspozycji jedynie Twój głos. Nie wprowadzaj uwag do wypowiedzi. Najpierw skończ jeden wątek, a następnie rozpocznij następny. Nie masz do dyspozycji gestów, którymi możesz moderować swoją wypowiedź. Mów jasno i rzeczowo. Rozmowa rekrutacyjna jest rozmową profesjonalną.
Wyślij podziękowanie
Rozmowa telefoniczna to czas poświęcony przez Ciebie, ale również i przez rekrutera. Po skończonej rozmowie, odczekaj kilka godzin i wyślij wiadomość z podziękowaniem za odbytą rozmowę. Dzięki temu pozytywnie zakończysz i podsumujesz wywiad telefoniczny.
Zwiększa się odsetek przeprowadzanych telefonicznych rozmów rekrutacyjnych. Firmy widzą w tego typu wywiadach spore oszczędności. Również sami kandydaci preferują wstępny etap rekrutacji za pośrednictwem telefonu. Dzięki niemu mogą się utwierdzić w przekonaniu, czy rzeczywiście zainteresowani się danym stanowiskiem pracy bez straty nadmiernej ilości czasu.