Blog IT, Blog Marketing

Jak przygotować się do telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej?

Jak przygotować się do telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej?

TeamQuest 12.07.2015 r.

Wiele firm wykorzystuje telefony, aby przeprowadzić wstępną rozmowę rekrutacyjną. Z reguły ma ona za zadanie sprawdzenie, czy kandydat jest wciąż zainteresowany zmianą zatrudnienia, jaki jest jego poziom znajomości języków obcych i czy posiada kluczowe, z punktu widzenia stanowiska, kwalifikacje.

Jak przygotować się do telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej?

Rozmowa telefoniczna diametralnie różni się od tej, jaka przeprowadzana jest w sposób bezpośredni. Kandydat nie widzi swojego rekrutera, trudniej o nawiązanie relacji, odczytanie mowy ciała. Dla wielu rozmowa telefoniczna postrzegana jest jako ten trudniejszy rodzaj wywiadu rekrutacyjnego. Dzisiaj kilka porad na temat przygotowania się do telefonicznego wywiadu rekrutacyjnego.

Odbieraj telefon

Rada błaha, ale jedynie z pozoru. Wiele firm ma ustalone pewne przedziały czasowe w ciągu dnia, które zarezerwowane są na przeprowadzane wywiadów telefonicznych. Jeżeli masz umówiony termin rozmowy telefonicznej na konkretną porę, to powinieneś być w tym czasie dostępny. Termin rozmowy telefonicznej jest tak samo istotny jak termin spotkania rekrutacyjnego. Rekruter ma czas, aby z Tobą porozmawiać o wcześniej ustalonej porze.

Przygotuj się do rozmowy telefonicznej

Dla wielu może się wydawać, że rozmowa telefoniczna jest niezobowiązująca. Tym czasem rekruter wyciąga z niej wnioski takie same, jak w czasie przeprowadzania spotkania rekrutacyjnego. Przygotuj się do rozmowy telefonicznej, tak samo jak do spotkania. Zapoznaj się z opisem stanowiska pracy, przygotuj sobie odpowiedzi na pytania, które mogą być Tobie zadane.

Słuchaj uważnie

Pozwól rekuterowi mówić i słuchaj uważnie. Komunikacja bez widocznej twarzy jest o wiele trudniejsza. Z tego też powodu bardziej musimy wytężyć nasze zmysły, aby dokładnie zrozumieć przekaz rekrutera. Również odczekajmy chwilę po tym, jak rekruter skończy swoją wypowiedź, być może chce coś jeszcze dodać. Nie widząc twarzy nie jesteśmy w stanie ocenić, czy przekazał nam głos i tym samym możecie zacząć mówić jednocześnie.

Mów jasno

Staraj się mówić wyraźnie. Twój rozmówca ma do dyspozycji jedynie Twój głos. Nie wprowadzaj uwag do wypowiedzi. Najpierw skończ jeden wątek, a następnie rozpocznij następny. Nie masz do dyspozycji gestów, którymi możesz moderować swoją wypowiedź. Mów jasno i rzeczowo. Rozmowa rekrutacyjna jest rozmową profesjonalną.

Wyślij podziękowanie

Rozmowa telefoniczna to czas poświęcony przez Ciebie, ale również i przez rekrutera. Po skończonej rozmowie, odczekaj kilka godzin i wyślij wiadomość z podziękowaniem za odbytą rozmowę. Dzięki temu pozytywnie zakończysz i podsumujesz wywiad telefoniczny.

Zwiększa się odsetek przeprowadzanych telefonicznych rozmów rekrutacyjnych. Firmy widzą w tego typu wywiadach spore oszczędności. Również sami kandydaci preferują wstępny etap rekrutacji za pośrednictwem telefonu. Dzięki niemu mogą się utwierdzić w przekonaniu, czy rzeczywiście zainteresowani się danym stanowiskiem pracy bez straty nadmiernej ilości czasu.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej