Blog IT, Blog Marketing

Digital Marketing Manager. Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim zaaplikujesz na to stanowisko.

Digital Marketing Manager. Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim zaaplikujesz na to stanowisko.

Zuzanna Kochel , 03.01.2022 r.

Digital marketing, czyli marketing cyfrowy to przyszłość tej branży. Jeszcze do niedawna marketing opierał się mocniej na kontakcie bezpośrednim oraz dystrybucji drukowanych materiałach promocyjnych (wizytówki, ulotki, foldery). Obecnie główne zadania marketingu rozgrywają się na platformach cyfrowych. W związku z ogromną „emigracją sieciową” działań marketingowych potrzebne są osoby, które wezmą odpowiedzialność za stworzenie, zaplanowanie i wdrożenie całej strategii marketingowej dla klienta. Tym właśnie zajmuje się Digital Marketing Manager.

Sprawdź, czy możesz zostać Digital Managerem. 7 najważniejszych cech.

Aby dostać pracę w marketingu, trzeba wykazać się znajomością branży i procesów marketingowych i chcieć się rozwijać w tym kierunku. Aby awansować na stanowisko Digital Marketing Managera, oprócz ogromnej wiedzy i umiejętności, musisz posiadać przynajmniej kilka z wymienionych niżej cech, by podołać obowiązkom i dobrze koordynować pracę zespołu. Jakie cechy wyróżniają dobrego Digital Marketing Managera?

Proaktywność

Jesteś osobą kreatywną, wymyślasz zadania, proponujesz własne rozwiązania i lubisz to robić? Świetnie! Proaktywność zdecydowanie przyda się w projektowaniu skutecznej kampanii marketingowej i negocjacjach z zarządem. Proaktywność przydaje się także wtedy, gdy zespół traci chęć i zapał do pracy. (Digital Marketing) Manager, który nie jest proaktywny, nie będzie dobrze wykonywać swojej pracy i szybko ucieknie w delegowanie zadań zespołowi lub zmieni pracę.

Empatia

Empatyczny Manager to podstawa dobrego i efektywnego funkcjonowania zespołu. To potwierdzony fakt! Empatia zdecydowanie ułatwia nawiązanie relacji przełożony-podwładni oraz pozwoli Ci odpowiednio zadbać o potrzeby całego zespołu, aby jeszcze lepiej wykonać powierzone zadania. Empatyczny menedżer szybko wyłapie problem na poziomie relacji i wdroży działania, które go zniwelują lub rozwiążą. Empatia przyda Ci się także, gdy sam będziesz się udawał na rozmowę z Twoimi przełożonymi, którzy będą Cię rozliczać z wykonanej pracy.

Ogromna wiedza na temat marketingu cyfrowego

To jest cecha, która odróżnia Digital Marketing Managera od innych marketingowców. Doskonałe umiejętności efektywnego wykorzystania nowoczesnej technologii (a do takiej zaliczamy media cyfrowe) w celu zwiększenia lub poprawienia procesów sprzedażowych w konkretnej firmie — to właściwie esencja pracy digital marketera. Jeżeli od zawsze interesują Cię rozwój mediów cyfrowych, a zmieniające się algorytmy social media to dla Ciebie chleb powszedni, masz szansę sprawdzić się jako specjalista od marketingu digitalowego.

Umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z obszaru SEO/SEM

W dobie cyfrowego marketingu dobrze wypozycjonowana strona internetowa, to konieczność. Znajomość zasad z obszaru SEO/SEM pozwoli na dokładne zaplanowanie strategii SEO dla wybranego klienta, która sprawi, że szybko zauważy wzrost ruchu w swojej witrynie, a przy dobrze zaplanowanej kampanii reklamowej — SEO + reklamy social media kierujące do witryny, wzrosną szanse na zwiększenie sprzedaży produktu/usługi. Praktyczna wiedza z tej dziedziny pozwoli Ci też odpowiednio koordynować pracę specjalistów SEO oraz kontrolować budżet reklamowy na płatne kampanie PPC.

Asertywność

Asertywność to cecha każdego dobrego lidera, która jest również niezbędna w pracy digital marketera. Lider zespołu powinien być na tyle asertywny, by odpowiednio ustawić relacje w zespole oraz wprowadzić swoje zasady. Asertywny menedżer stworzy zespół, który będzie dobrze się komunikował na każdym szczeblu, a przy okazji zapewni sobie pozycję eksperta, dzięki czemu łatwiej mu będzie uczestniczyć również w negocjacjach z zarządem. Asertywność to zdecydowanie kluczowa cecha na stanowisku Digital Marketing Managera.

Zdolności przywódcze

Digital Marketing Manager jest osobą, która opracowuje i wdraża strategie marketingowe, które realnie zwiększają sprzedaż usług lub produktów w konkretnej firmie. To on wymyśla, w jaki sposób rozbudować content marketing, by unikalne treści przyciągały uwagę klientów. Zaprojektowanie idealnej strategii marketingowej nie uda się bez współpracy całego zespołu specjalistów SEO/SEM, social media, content marketerów, a często także specjalistów od Facebook Ads i analityki. Zdolności przywódcze sprawią, że kierowanie zespołem i koordynacja pracy ww. specjalistów będzie naturalna i korzystna zarówno dla zespołu, jak i dla lidera.

Doskonała umiejętność komunikacji

Komunikacja z klientem to podstawa udanej współpracy marketingowej. Jako Digital Marketing Manager będziesz odpowiedzialny za bezpośredni kontakt z obsługiwany przez Twój zespół klientem. To właśnie dlatego u podstaw korzystnej dla obu stron współpracy leży dobra komunikacja. Dzięki odpowiedniej komunikacji z klientem unikniesz opóźnień i niespodziewanych zmian w pracy zespołu oraz zyskasz jego zaufanie. Aby szybko i skutecznie osiągnąć zamierzony cel, oprócz wspomnianej komunikacji z klientem, warto wziąć na tapet komunikację wewnątrz firmy (nie tylko wewnątrz własnego zespołu). Jeżeli jakiekolwiek procesy komunikacyjne są zaburzone, trudniej będzie łatwo i bezproblemowo zakończyć wspólny projekt.

Proces rekrutacji na stanowisko Digital Marketer Managera

Jak wygląda proces rekrutacji na stanowisko Digital Marketing Managera? Sam proces wygląda podobnie: wysyłasz aplikację (lub odzywają się do Ciebie headhunterzy) i zostajesz zaproszony na rozmowę. Przebieg takiej rozmowy będzie uzależniony od procesów rekrutacyjnych w konkretnej firmie, natomiast to, na co powinieneś zwrócić uwagę jako kandydat ubiegający się o stanowisko Digital Marketing Managera to:

• otwartość i autentyczność osoby rekrutującej — jeżeli już na początku będziesz miał poczucie, że rozmowa ba bardzo formalny i nieautentyczny charakter, możesz podjąć decyzję o rezygnacji z dalszego udziału w procesie rekrutacji;

• kontakt z rekruterem — dobry proces rekrutacyjny zakłada regularny kontakt z kandydatem oraz informowanie go o jakichkolwiek zmianach w etapach rekrutacji;

• unikanie odpowiedzi na niewygodne pytania — podczas rozmowy rekrutacyjnej, również możesz zadawać pytania np. o wysokość wynagrodzenia. Jeżeli rekruter będzie unikać odpowiedzi, będzie to dla Ciebie pewien sygnał, że być może pracodawca ma coś do ukrycia;

• sposób przeprowadzenia rozmowy — profesjonalne podejście do kandydata na managera wymaga przeprowadzenia rozmowy w taki sposób, by osoba ubiegająca się o stanowisko managerskie miała poczucie, że jest traktowana po partnersku;

• wzbudzenie zaufania.

Jeżeli Twoja rekrutacja spełni te wszystkie punkty i przebiegnie pomyślnie, może Cię jeszcze czekać rozmowa z członkiem zarządu (szefem firmy lub prezesem), który dokładnie przedstawi Ci Twoje nowe obowiązki i wdroży Cię w procesy firmowe.

Projektowanie strategii marketingowej

Jak wygląda w praktyce projektowanie strategii marketingowej w świecie digitalu? Nie jest to łatwe zadanie, składa się z wielu procesów, za które będziesz odpowiedzialny jako digital marketer. Do Twoich działań będzie należała koordynacja, analiza i wprowadzanie zmian we wszystkich procesach związanych ze strategią cyfrowej obecności marki w sieci. O jakich procesach mowa?

Zbudowanie spójnego wizerunku marki w Social Mediach

Aby zbudować solidny i wyróżniający się wizerunek marki w Social Mediach, często trzeba zacząć od samego początku, czyli założenia firmie strony biznesowej na Facebooku lub Instagramie. W dobie globalnej rewolucji digitalowej wiele firm nie zdążyło jeszcze przyzwyczaić się do nowej sytuacji pandemicznej, nie mówiąc o wdrożeniu budowania widoczności swojej marki w sieci.

To właśnie dlatego digital marketerzy są obecnie jednymi z najbardziej poszukiwanych specjalistów. Zbudowanie świadomości marki w SoMe nie jest ograniczone do stworzenia strony na Facebooku i regularnym wrzucaniu postów. Przy tak ogromnej konkurencji, trzeba od razu wystartować z gotową strategią promocyjną, która nie tylko pozwoli zaistnieć firmie w mediach cyfrowych, ale przede wszystkim pozwoli jej się przebić przez konkurencję i zwiększyć zainteresowanie konsumentów marką.

Na procesy związane z rozwojem świadomości marki w SoMe składają się regularne publikacje wartościowych treści (tutaj już wchodzą działania związane z content marketingiem) oraz płatne reklamy Facebook Ads z nastawieniem na różne cele: od zwiększenia ruchu na stronie i widoczności marki, po kampanie remarketingowe lub katalogowe. Dobrze jest, gdy wszystkie działania się pokrywają, a Digital Marketing Manager nadzoruje je i analizuje, by w razie czego odpowiednio szybko zmienić cel reklamowy, usunąć kampanię lub ją zmodyfikować.

Zadbaj o wizualną prezentację marki, czyli działania UX na stronie internetowej

Jak Cię widzą, tak Cię piszą — to powiedzenie stało się kluczowe dla osób zajmujących się UX, czyli user experience. Działania z obszaru UX mają na celu zaprojektowanie i wdrożenie spójnego wizualnie designu strony internetowej (najczęściej sklepu internetowego) w taki sposób, by była łatwa w obsłudze. W praktyce przekłada się to na odpowiednie rozmieszczenie buttonów CTA, łatwy i szybki proces zakupu czy rejestracji. Przyjemny dla oka i przejrzysty design strony również będzie miał pozytywny wpływ na odbiorców, a nawet może sprawić, że część z nich chętniej wróci na taką stronę celem ponownego zamówienia produktu.

Projektowanie kampanii reklamowych Google Ads

Każdy przedsiębiorca działający w sieci dąży do tego, by jego strona zajmowała najwyższą pozycję w Google. Oczywiście, nie da się tego osiągnąć bez płatnych kampanii Google Ads, które umożliwiają wyświetlanie reklam nad wynikami wyszukiwania organicznego. Dobrze przygotowana kampania Google Ads wymaga pracy specjalistów SEO, specjalistów Google Ads oraz wykwalifikowanego analityka, który wyciągnie odpowiednie wnioski na podstawie Google Analytics. Odpowiednie wspólne działania w Google Ads, w połączeniu z działaniami Facebook Ads potrafią skutecznie zwiększyć wpływy ze sprzedaży produktu lub usługi, a o to nam chodzi, prawda?

Artykuły blogowe, artykuły sponsorowane, czyli content marketing w pigułce

Ciekawy i wartościowy content również przyciąga zainteresowanych kupne produktu konsumentów. To właśnie dlatego content marketerzy i copywriterzy mają obecnie pełne ręce roboty! Obowiązkiem Digital Marketing Managera jest zaprojektowanie i wdrożenie harmonogramu contentu, wraz z zespołem contentowym oraz koordynacja tych działań. W ramach contentu, który sprzedaje, tworzy się artykuły blogowe (często we współpracy ze specjalistami SEO), artykuły sponsorowane z linkami do follow, dzięki którym Twój klient zyska dodatkowe źródło linkowania w sieci, tak ważne do prawidłowego pozycjonowania strony internetowej.

Działania na wyszukiwarkach — płatne kampanie PPC

Od pewnego czasu wielu przedsiębiorców (zwłaszcza tych sprzedających produkty home decor) decyduje się na umieszczenie płatnych reklam PPC w wyszukiwarkach internetowych, takich jak: homebook, ceneo, nokaut etc. Reklamy płątne w wyszukiwarkach są rozliczane za kliknięcie, można je również ustawić, by wyświetlały się użytkownikom wyszukiwarek dopiero po wpisaniu odpowiedniej frazy kluczowej. Taki typ reklamy świetnie pokazuje zachowania grupy docelowej i sprawdza się w kampaniach remarketingowych.

Newslettery, czyli e-mail marketing

Działania związane z e-mail marketingiem również wchodzą w skład strategii digitalowej marki. Dobrze przygotowane newslettery sprawią, że firma dotrze ze swoim produktem nie tylko do stałych odbiorców, ale także szybko pozyska nowych, dzięki niebanalnej i kreatywnej zabawie słowem. Osobami, które współtworzą kampanie e-mail marketingowe, są specjaliści od designu oraz copywriterzy, którzy wykorzystują angażujące treści do stworzenia oryginalnej komunikacji z konsumentem. Sukces newsletterów tkwi w szczególe — odpowiednio dobrane kolory i grafika w połączeniu z oryginalnym przekazem słownym zwiększą zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą.

Współpraca z influencerami

Nie wszystkie firmy decydują się na wdrożenie influencer marketingu, najczęściej są to firmy, które oferują fizyczny produkt np. samoprzylepne tapety. Jeżeli przyjdzie Ci opracować strategię digitalową dla takiego klienta, nie wahaj się wykorzystać możliwości współpracy z blogerkami, blogerami oraz szeroko pojętymi influencerami. Dlaczego taka współpraca się opłaca? Przykładem może być promowany niedawno „Zestaw Maty”, który powstał we współpracy jednego z najpopularniejszych młodzieżowych raperów z firmą McDonald’s.

Autorski zestaw był dostępny w atrakcyjnej cenowo ofercie. Przyciągnął tłumy młodych ludzi, co opłaciło się restauracji (wzrosła sprzedaż konkretnego produktu). Wspomniany influencer także zarobił niemało na zestawie sygnowanym swoim nazwiskiem. Takie współprace są zarezerwowane dla wielkich koirporacji, niemniej małe i średnie firmy mogą zacząć od barterowych umów z influencerami o dużych zasięgach na TikToku, Instagramie lub Facebooku, aby wzmocnić swój wizerunek i spowodować zainteresowanie marką wśród osób, które jej jeszcze nie znają. Gdy taka współpraca zacznie przynosić efekty, można się zastanowić nad możliwością płatnej współpracy z osobami znanymi z Youtube’a, Instagrama, świata mody, muzyki lub filmu.

Głównym zadaniem Digital Marketing Managera jest koordynacja, wdrożenie i ewaluacja wszystkich ww. procesów, których celem jest budowa świadomej i silnej marki w sieci.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej