Najważniejsze kompetencje marketing managera. Co musisz wiedzieć, aplikując na to stanowisko?
Marketing manager to zdecydowanie wielozadaniowe stanowisko, które wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim biegłej orientacji w najnowszych trendach marketingowych i umiejętności kierowniczych. Czy każdy junior social media ninja może zostać marketing managerem? Tak, jeśli będzie się wyróżniał następującymi umiejętnościami (od najważniejszych):
1. Umiejętność budowania strategii marketingowej i jej wdrażanie
Dobrze opracowana strategia marketingowa bazuje na zmieniających się trendach i dostosowuje do nich, ale przede wszystkim powstaje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nie jest możliwe opracowanie skutecznej strategii marketingowej w kilka dni. Co wchodzi w skład takiej strategii? Kampanie marketingowe (content marketing, płatne reklamy w social mediach, reklamy Google Ads), e-mail marketing (newslettery, informacje o promocjach i webinarach) i wreszcie webinary, szkolenia i kursy dla chętnych.
Dopiero tak szczegółowo dopracowana strategia, angażująca pracę wszystkich osób w zespole marketingowym (copywriterów, contentowców, social media managerów, grafików i UX designerów oraz specjalistów od reklam) ma dużą szansę przyniesienia zysków. Oczywiście, powinna być poprzedzona dokładną analizą danych.
2. Kreatywność i skuteczność w konstruowaniu kampanii reklamowych
W rzeczywistości, którą zdominowała obecność w social mediach, nie ma zysków bez zwracającej uwagę i skutecznej kampanii reklamowej. Konkurencja jest ogromna, dlatego trzeba wykazać się kreatywnością i polotem, by to właśnie kampania Twojej firmy zdobywała serca i portfele klientów. Nawet najbardziej kolorowa graficznie kampania reklamowa nie uda się, jeśli zabraknie w niej dokładnie określonej grupy docelowej i celu. Jako marketing manager będziesz odpowiedzialny za zespołową burzę mózgów i zatwierdzenie najbardziej skutecznej kampanii reklamowej.
3. Zarządzanie zespołem
Oprócz odnajdowania się w najnowszych trendach marketingowych dobry menedżer powinien mieć doświadczenie w zarządzaniu zespołem, nie tylko na papierze w CV. To oznacza, że powinien być osobą empatyczną, otwartą na potrzeby swoich pracowników i potrafiącą zadbać o wysokie morale w zespole, co może być trudne w tak dynamicznym środowisku, nastawionym na wyniki.
Niemniej, cała strategia marketingowa jest zależna od wspólnej pracy zespołowej. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy przejmuje się zespół, który nie miał dobrych doświadczeń z przełożonymi i potrzebuje solidnej motywacji. Jeśli jesteś osobą, która podoła takim sytuacjom, możesz śmiało aplikować na stanowisko marketing managera.
4. Umiejętność analizy danych
Na ostatnim miejscu w naszej ankiecie znalazła się umiejętność analizy danych, która jest warunkiem koniecznym do przygotowania efektywnej strategii marketingowej. Analiza danych polega na zebraniu w całość danych z Google Analytics, narzędzi analitycznych kampanii reklamowych Facebooka i wszystkich narzędzi monitorujących zachowania klientów w całość. Następnie, na podstawie zebranych danych ustala się całą strategię, przewidując różne scenariusze.