Reklama w social mediach stała się obecnie nieodłączną częścią strategii marketingowej większości rozwijających się firm. Jeszcze do niedawna reklamy na Facebooku kojarzyły się raczej z dużymi korporacjami, które posiadają odpowiednie zasoby, by tworzyć rozbudowane kampanie reklamowe. Dziś płatne reklamy w różnych kanałach digitalowych stają się podstawową strategią rozwoju marki, a co za tym idzie, wzrasta zapotrzebowanie na digital marketing. Czy rzeczywiście reklama w social mediach to dobra inwestycja?
Chcesz zacząć się reklamować w digitalu? Zatrudnij Marketing Managera
Kiedyś w wielu działach marketingu panowało przeświadczenie, że post na Facebooku wrzucony raz na tydzień wystarczy, by robić marketing online. Co więcej, istnieją firmy, w których nadal się praktykuje taką technikę. Tymczasem, w dobie rewolucji cyfrowej, taki „marketing” nie wystarcza, by skutecznie wyróżnić swój produkt czy usługę i dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Obecnie kluczem do efektywnej strategii marketingowej jest działanie na wszystkich platformach cyfrowych jednocześnie.
Jak to zrobić, by podjąć efektywne działania na wszystkich kanałach cyfrowych? Zatrudnić dobrego Marketing Managera. To osoba, która nie tylko ma ogromną wiedzę o marketingu online, ale przede wszystkim opracuje i wdroży odpowiednią strategię, dzięki której Twój produkt lub usługa będą mogły dotrzeć dokładnie do wybranej przez Ciebie grupy docelowej. Dziś specjalista FB Ads może nie wystarczyć, by uzyskać wzrost sprzedaży i rozpoznawalności marki. Bez zsynchronizowanych działań reklamowych (np. reklama na Facebooku + Google Ads) Twój produkt zniknie wśród produktów konkurencji.
Aby zacząć reklamować się online i odnieść sukces, najpierw wysłuchaj dobrego Marketing Managera, a następnie zacznij kompletować zespół specjalistów, dzięki którym Twoja firma zacznie generować zyski.
Co warto wiedzieć o efektywnej reklamie na social mediach?
Zanim zainwestujesz w reklamę na Facebooku, możesz zastanowić się nad tym, do kogo chcesz ją skierować i na jakiej grupie osób najbardziej Ci zależy. Jak to zrobić? Wyobraź sobie konkretną osobę, możesz nawet przypisać jej zdjęcie z darmowej bazy zdjęć. Nadaj jej imię, wymyśl profil zawodowy i prywatny, a przede wszystkim zastanów się nad tym, jakie korzyści zapewni jej zakup Twojej usługi lub produktu i dlaczego właśnie do niej chcesz kierować swoją reklamę.
W języku marketingowym takie działania nazywa się personą. Persona pozwala bardzo precyzyjnie określić odbiorców Twojej reklamy, jeszcze zanim wypuścisz pierwszą kampanię. Opracowanie konkretnej persony pozwoli także nowozatrudnionemu Marketing Managerowi przybliżyć cele marketingowe Twojej firmy i zweryfikować je w trakcie opracowywania strategii marketingowej.
Na efektywną reklamę w social mediach składa się praca wielu osób: Specjalisty ds. Social Media, który monitoruje przebieg kampanii reklamowej oraz wchodzi w interakcję ze społecznością, Specjalisty ds. Contentu, który przygotowuje odpowiednie treści reklamowe, dostosowane do całej strategii marketingowej oraz grafika, a często również fotografa, bo prezentacja wizualna w reklamie to coś, co jako pierwsze przyciągnie wzrok odbiorców i zadecyduje o ich zainteresowaniu promowanym produktem.
Nieprawdą jest też mit, który mówi o tym, że aby w ogóle zacząć stawiać swoje pierwsze kroki w reklamie digital, trzeba dysponować ogromnym budżetem. Oczywiście, myśląc o takich działaniach, dobrze jest je wkalkulować w roczny budżet, ale początkowo nie muszą to być kwoty rzędu kilku tysięcy. Dobrze jest zacząć swoje działania w Internecie od kampanii, które pomogą zwiększyć świadomość marki (lub nawet ją zbudować od zera).
Jeżeli okaże się, że traficie dokładnie w tę grupę docelową, której oczekiwaliście, można stopniowo zwiększać budżet na reklamy, nie tylko w różnych kanałach cyfrowych, ale nawet i w obrębie jednego medium np. Facebooka (będą to reklamy na remarketing, reklamy katalogowe, reklamy na pozyskanie ruchu na stronie, puszczane jednocześnie).
Decydując się uruchomić kampanię reklamową w social mediach, warto uzbroić się w cierpliwość, zwłaszcza jeśli Twoja działalność ma sporą konkurencję na rynku lub wręcz odwrotnie - jest tak niszowa, że potrzebuje kompleksowych działań w celu zbudowania świadomości marki.
Czy reklama digitalowa się opłaca?
Odpowiedź na pytanie czy, taki format reklamy się opłaca, nie będzie jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, czy bez wspomagania się reklamą jesteś w stanie dotrzeć do wybranej grupy osób oraz sukcesywnie rozwijać swoją markę. Digital marketing jest odpowiedzią na rosnące potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć lub usprawnić swoją działalność online, decydując się na synchroniczne kampanie reklamowe we wszystkich kanałach, poprzedzone odpowiednim badaniem i analizą rynku.
Można próbować działań promocyjnych w Internecie na własną rękę, jednak najczęściej kończą się one nadszarpniętym budżetem i spadkiem sprzedaży produktu lub usługi. Osoby zajmujące się Digital Marketingiem są na bieżąco ze wszystkimi zmianami algorytmów i funkcji różnych kanałów, od Facebooka po algorytm Google. Ich wiedzę i doświadczenie, ale przede wszystkim swobodę, z jaką poruszają się w przestrzeni cyfrowej, można efektywnie przekuć w działania, które skutecznie wypromują Twoją markę w sieci.
To Ty decydujesz o tym, czy skoncentrowane działania promocyjne w Internecie mogą mieć pozytywny wpływ na zwiększenie sprzedaży Twojego produktu i zwiększenie zainteresowania Twoją marką. To, co wiadomo obecnie, to fakt któremu trudno zaprzeczyć — marketing online i reklama cyfrowa są przyszłością, do której można się zaadaptować i odnieść sukces lub podjąć decyzję o nieangażowaniu się w płatną kampanię reklamową z różnym skutkiem finalnym. Jedno jest pewne — w ciągu najbliższych 10 lat większość firm całkowicie przeniesie swoje działania do Internetu, stąd też specjaliści zajmujący się marketingiem cyfrowym i budowaniem cyfrowego alter-ego marek są dziś na topie.