Blog IT, Blog Marketing

Skuteczna rekrutacja do marketingu. Jak powinien przebiegać proces rekrutacyjny?

Skuteczna rekrutacja do marketingu. Jak powinien przebiegać proces rekrutacyjny?

Zuzanna Kochel , 05.01.2022 r.

Dobry proces rekrutacyjny powinien przebiegać szybko i sprawnie, ale nie zawsze tak jest. Często rekruterzy mają problem z wyłonieniem idealnego kandydata, a sam proces rekrutacji znacznie się przeciąga. Jak szybko i skutecznie zrekrutować kandydata do działu marketingu? W dzisiejszym artykule zamieścimy kilka wskazówek na temat, jak powinien przebiegać proces rekrutacyjny do marketingu.

Zacznij od szczegółowej rozmowy z liderem zespołu marketingu

Niewiele firm praktykuje ten zwyczaj przed napisaniem ogłoszenia o pracę, a szczera i dokładna rozmowa z liderem zespołu marketingowego pomogłaby już na wstępie odsiać pewną ilość kandydatów, którzy nie spełniają wymagań. Niezależnie od tego, czy korzystasz z usług agencji rekrutacyjnej, czy własnych zasobów, rozmowa z liderem zespołu marketingowego jest kluczowa, jeśli chcesz szybko i sprawnie zatrudnić dobrego pracownika. Jakie pytania warto zadać na takiej rozmowie?

Najważniejszym pytaniem, które znacznie skróci sam proces rekrutacji, jest pytanie o określenie szczegółowych wymagań na stanowisko w zespole marketingu. Nikt inny nie dysponuje większą wiedzą w tej dziedzinie niż osoba zarządzająca zespołem marketingowym. Dobrze określone i szczegółowe wymagania umieszczone w ogłoszeniu rekrutacyjnym pozwolą szybko znaleźć właściwą osobę na to stanowisko.

Kolejnym pytaniem, które warto zadać liderowi zespołu marketingu, jest pytanie o zakres obowiązków osoby, której szuka. Może się okazać, że potrzebuje osoby na niepełny etat, pracującej zdalnie etc. Zawsze warto uzgodnić takie informacje, zanim wystawi się ofertę o wakacie na konkretne stanowisko. Dobrze jest też określić maksymalną stawkę, aby można było zostawić pewne pole do negocjacji z kandydatem. Czasem można też dodać do ogłoszenia informacje o ścieżce rozwoju na konkretnym stanowisku, jeśli zależy Ci na wyróżnieniu wśród konkurencyjnych ogłoszeń o pracę.

Nie musisz robić tego sam, zdaj się na agencję rekrutacyjną

Od jakiegoś czasu agencje rekrutacyjne cieszą się sporą popularnością na rynku pracy. Nie można się temu dziwić, bo o ile mniejsze firmy raczej zajmują się rekrutacją we własnym zakresie (na etapie mikro i małej firmy nie zatrudnia się wielu pracowników równocześnie), o tyle duże firmy i korporacje coraz chętniej korzystają z usług agencji rekrutacyjnych, które wynajmują do konkretnego procesu rekrutacyjnego.

Outsourcing pracowników HR pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze (nie musisz tworzyć dodatkowych etatów) i czas (po ustaleniu najważniejszych szczegółów cały proces rekrutacji przejmuje agencja, informując Cię w chwili, w której znajdą idealnego pracownika).

Co więcej, agencje rekrutacyjne mają swoje własne bazy CV i może się okazać, że Twój idealny kandydat już w nich jest! Wówczas cały proces rekrutacji ma szansę się zamknąć nawet w kilku dniach roboczych.

Dobrze przygotowane ogłoszenie o pracę zwiększa szanse znalezienia odpowiedniego pracownika

Jak szybko znaleźć idealnego kandydata? Przygotuj dobre ogłoszenie o pracę. Jakie informacje powinny się znaleźć w ogłoszeniu o rekrutacji do marketingu?

• Nazwa stanowiska,

• Dokładny zakres obowiązków,

• Dokładne wymagania i kompetencje,

• Benefity,

• Informacja o stawce,

• ewentualnie: pozycja w strukturze firmy.

Tak przygotowane ogłoszenie o pracę również wpłynie na jakość i szybkość przebiegu rekrutacji do marketingu. Im więcej szczegółów, związanych z konkretnym stanowiskiem w dziale marketingu zamieścisz w ogłoszeniu o pracę[/url], tym trafniejsze będą nadesłane przez kandydatów aplikacje.

Rozmowa rekrutacyjna. Z czego powinna się składać?

Z jakich elementów powinna się składać rozmowa rekrutacyjna do marketingu (i nie tylko)? Przede wszystkim, już na samym początku dobrze jest zwrócić uwagę na regularny kontakt z kandydatem, a nawet powinno się dostosować do jego możliwości godzinowych odbycia rozmowy kwalifikacyjnej. W ten sposób upewni się kandydata w poczuciu, że jest traktowany jak partner, nie jak podwładny. Mając takie nastawienie, rozmowa kwalifikacyjna będzie dla niego dużo mniej stresująca i bardziej autentyczna.

Rozpoczynając samą rozmowę o pracę, trzeba postawić na otwartość, szczerość i autentyczność. Dzięki temu kandydat również się otworzy i cały proces przebiegnie naturalnie i bezproblemowo dla obu stron. Niestety, wciąż na rozmowach rekrutacyjnych można spotkać się ze sposobem prowadzenia rozmów w mocno sztywnej, formalnej atmosferze, która szybko sprawi, że kandydat straci zainteresowanie aplikacją na stanowisko, a jedyne, o czym będzie myślał, to zakończenie spotkania.

Autentyczność i otwartość rekrutera sprawi, że szybko wyłoni się najwłaściwsza osoba na konkretne stanowisko do marketingu. Spotykając się ze szczerą i otwartą postawą na rozmowie o pracę kandydat szybko prezentuje podobną, dzięki czemu nie tylko sprawnie odpowiada na zadane mu pytania, ale też nie czuje presji, by zaprezentować swoją najlepszą stronę. Naturalna partnerska rozmowa zamiast sztucznie wykreowanej formalnej konwersacji także przyspiesza okres rekrutacji.

Po zakończonej rozmowie warto wciąż pozostać w kontakcie z kandydatem, niezależnie od podjętej decyzji. Takie działanie sprawi, że nawet w przypadku odmowy, kandydat pozostanie z miłym wspomnieniem profesjonalnej i biznesowej rozmowy i być może spróbuje swoich sił ponownie lub poleci na to stanowisko kogoś bardziej kompetentnego. Jeżeli z jakichś powodów rekrutacja się przedłuża i mimo ustalonego terminu nie można dać jednoznacznej odpowiedzi kandydatowi, warto wysłać do niego wiadomość z taką informacją, do której można dołączyć np. jakiś mini e-book związany z marketingiem.

Zanim przystąpisz do rekrutacji do marketingu, warto przedyskutować z HR-owcem każdy etap procesu rekrutacyjnego, aby maksymalnie zoptymalizować wspólne działania, a tym samym szybko i sprawnie przeprowadzić proces rekrutacji.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej