Wbrew pozorom to nie twarda wiedza, jaką posiada kandydat, decyduje o powodzeniu procesu rekrutacyjnego. Informacje zawsze w końcu można uzupełnić. Firmy, które rekrutują mądrze, z myślą o przyszłości a nie na tu i teraz, przywiązują dużą wagę do osobowości kandydatów. Niezależnie od branży, wynagrodzenia, wieku czy płci, istnieją pewne pożądane przez pracodawców cechy i kompetencje, których kombinacja tworzy pracownika idealnego. Oto 10 z nich:
Zdolności komunikacyjne
Efektywna komunikacja to fundament każdej organizacji. Nie dziwi więc fakt, że osoby rekrutujące poszukują pracowników zdolnych do skutecznego porozumiewania się. Umiejętność poprawnego wypowiadania się to jeden z wyznaczników ludzi dobrze wykształconych, mądrych i dokładnych. Taki pracownik będzie wizytówką każdej firmy.
Przejawianie inicjatywy
Pomysłowość, dostrzeganie potrzeby wprowadzania nowych rozwiązań i dążenie do realizacji celów to cechy nie do przecenienia dla pracodawcy. Pracownik, który jest ich ucieleśnieniem będzie motorem nowych działań w firmie, w przeciwieństwie do kolegów, którzy biernie wykonują swoje obowiązki i oczekują, że ktoś inny rozwiąże problemy, jakie po drodze napotykają.
Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych
Dobry pracownik musi umieć poradzić sobie w zaskakujących sytuacjach, mieć zdolności rozwiązywania niespodziewanych kryzysów. Na pracodawcy zawsze zrobi wrażenie to, gdy pracownik znajdzie wyjdzie z impasu samodzielnie lub z minimalną pomocą „z góry”.
Wytrwałość w realizacji celów
Wielkie osiągnięcia nigdy nie przychodzą z łatwością. Na sukces firmy w głównej mierz pracują osoby wysoce zmotywowane, które nieustannie dążą do założonych celów i nie zrażają się niepowodzeniami.
Umiejętność pracy w zespole
Efekty pracy dobrze współpracującego zespołu są zwykle większe niż suma osiągnięć pojedynczych osób. Idealny pracownik chętnie staje się członkiem drużyny, która gra do jednej bramki. Dobro firmy potrafi postawić ponad swój indywidualny sukces.
Dobra organizacja pracy
Umiejętność zarządzania czasem, pilnowania terminów i wyznaczania priorytetów to fundament do bycia efektywnym pracownikiem. Dobra organizacja obejmuje takie elementy jak wygląd zewnętrzny, równowaga między pracą a życiem osobistym oraz zdolność wykonywania wielu zadań jednocześnie. Taka osoba będzie w stanie wykonać więcej w krótszym czasie.
Elastyczność
Zmieniające się sposoby pracy, zróżnicowane wymagania klientów, a niejednokrotnie także wymagana mobilność czasowa i terytorialna sprawiają, że współczesne środowiska pracy potrzebują ludzi o dużych zdolnościach adaptacyjnych. Umiejętność sprawnego działania w niestabilnym, zmieniającym się otoczeniu, dla pracodawców jest na wagę złota.
Lojalność
Idealny pracownik to taki, który będzie w pełni oddany danej firmie i nie będzie działał na jej szkodę dla własnych korzyści. Choć ma swoje zdanie i potrafi się przeciwstawić nawet szefowi, to w ostatecznym rozrachunku zawsze wie, w czyjej gra drużynie.
Optymizm
Pracownik z nadzieją patrzący w przyszłość, wierzący w powodzenie firmowych przedsięwzięć to skarb dla każdej organizacji. Optymizm ma tendencję do zarażania innych, a jak wiadomo, dobra atmosfera w pracy sprzyja innowacyjnym pomysłom, kreatywności i pozytywnie wpływa na produktywność.
Kultura osobista
Inteligencja emocjonalna, takt, umiejętność zjednywania sobie ludzi – to cechy, dzięki którym pracownik jest powszechnie lubiany, cieszy się szacunkiem zarówno kolegów z pracy jak i szefa. Co więcej, postrzegany jest jako osoba, z którą warto współpracować – kto nie chciałby w firmie takiego pracownika?
Pracownik, który reprezentuje wszystkie te cechy jednocześnie? To raczej graniczy z cudem. Warto jednak do selekcji kandydatów pod kątem cech osobowości podejść bardzo starannie. Tzw. miękkie kompetencje mogą się bowiem okazać dużo istotniejsze dla firmy niż kilka fakultetów.