Czyli czy niektóre wady pracy zdalnej nie są czasem sztucznie wyolbrzymione?
Rok 2020 przyniósł nową falę cyfrowej transformacji. Ci, którzy mogli albo nagle po prostu musieli zacząć zdalnie pracować, rozpoczęli pospieszną pracę z konfigurowaniem domowego sprzętu i nauką komunikatorów, programów do wideokonferencji itp.
Chociaż home office stało się obecnie dość powszechnym sposobem wykonywania pracy, nie tylko już stricte informatycznej, nadal istnieje kilka mitów dotyczących skuteczności i znaczenia pracy zdalnej. I to wszystko mimo, że to właśnie cyfrowe świadczenie pracy umożliwiło firmom przystosowanie się do nowych realiów.
Praca zdalna wpływa negatywnie na komunikację z innymi
To jeden z najczęściej głoszonych mitów na temat pracy zdalnej. Tymczasem badania nie potwierdzają aby dobrze zorganizowana praca zdalna wpływała na komunikację między interesariuszami, zarówno wewnętrznymi (w firmie) jak i ze stronami zewnętrznymi (klientami, sprzedawcami, inwestorami itp.).
Żyjemy w erze, w której oparte na chmurze platformy do wideokonferencji umożliwiają bezproblemową wymianę informacji i pomysłów. Istnieją nawet programy dla HR, które oferują chatboty pomagające w promowaniu solidnej komunikacji wewnątrzfirmowej. Takie systemy mogą być często nawet bardziej wydajne niż tradycyjne metody komunikacji, ponieważ ludzie mogą łączyć się z dowolnego miejsca na świecie.
Praca zdalna ogranicza możliwości uczenia się
Praca zdalna wcale nie ogranicza możliwości podnoszenia kwalifikacji pracowników. W przeciwieństwie do przestarzałych metod szkoleniowych, internetowe platformy szkoleniowe oferują w jednym miejscu wiele zróżnicowanych narzędzi szkoleniowych oraz innych zasobów.
Należy wspomnieć, że model internetowy jest bardziej dostępny, ponieważ dowolna liczba uczestników może skorzystać z kursów/programów nauczania online. Ponadto szkolenia online, przynajmniej te solidnie zrealizowane, okazują się bardziej angażujące i interesujące gdyż pozwalają na włączenie zgrywalizowanych działań w celu uzupełnienia procesu nauczania. Co najważniejsze, pozwalają pracownikom decydować o tempie uczenia się, bez nakładania zbędnej presji, aby ukończyć szkolenie w określonym czasie (oczywiście w pewnych granicach rozsądku…).
Konfiguracja pracy zdalnej jest droga
Ludzie często sądzą, że praca zdalna jest kosztowna, ponieważ do obsługi HR i pracowników wymaga narzędzi programowych opartych na chmurze. Ale powinniśmy tutaj spojrzeć na sytuację znacznie szerze. W przeciwieństwie do tradycyjnych konfiguracji biurowych, które wymagają od firmy zainwestowania dużej ilości pieniędzy w infrastrukturę lokalną, oprogramowanie w chmurze dla HR jest nie tylko łatwe do wdrożenia, ale także znacznie tańsze niż tradycyjne narzędzia. Poza tym takie systemy niosą ze sobą szereg korzyści dla „wirtualnej” siły roboczej. Można do nich bowiem uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia i z dowolnego miejsca, ale także – co dla niektórych jest mniej oczywiste - można je stosunkowo łatwo skalować w górę i w dół. To ostatecznie zapewnia firmom elastyczność w płynnym zarządzaniu kosztami ich działalności w zgodzie z zapotrzebowaniem biznesowym.
WFH obniża wydajność i skutkuje niższą motywacją
Pandemiczne ograniczenia niewątpliwie doprowadziły do takich negatywnych zjawisk jak izolacja oraz różnych problemów psychologicznych. Mitem jest jednak, że praca zdalna wpływa negatywnie na produktywność pracowników. Według niedawnych badań przeprowadzonych między przez think-tanki między innymi z Delhi oraz GoTo i LogMeIn:
- praca zdalna ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne ludzi, jednocześnie zwiększając ich ogólny poziom wydajności
- prawie dwie trzecie pracujących zgodziło się, że praca zdalna poprawiła ich produktywność
Wynika to naturalnie z faktu, że pracownicy pracujący zdalnie osiągają na ogół lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, dając swoim bliskim czas odzyskany z dojazdów do miejsca pracy i z powrotem.