Co zrobić aby pierwsi użytkownicy odwiedzili Twoją nową witrynę?
Pierwsze 1000 osób, czyli kto?
Dobra wiadomość jest taka, że zachęcenie pierwszych 1000 osób do wypróbowania witryny jest łatwiejsze niż myślisz. Zła wiadomość jest taka, że naprawdę trudno jest skłonić tych ludzi do przekształcenia się w użytkowników, którzy tworzą konto, powracają wielokrotnie i mówią swoim znajomym o Twojej witrynie.
W tym wpisie dowiesz się, jak zachęcić te pierwsze 1000 osób do wypróbowania Twojej strony, aby dowiedzieć się, co nie działa, poprawić to i nadal próbować tworzyć witrynę, do której w rzeczywistości wracają osoby inne niż tylko Twoja mama.
Zdobądź nazwę domeny i stronę powitalną
Nawet jeśli jeszcze nie zacząłeś tworzyć docelowej witryny powinieneś skonfigurować swoją stronę powitalną. Nie jutro, dzisiaj. To oznacza wybranie docelowej domeny. Po uzyskaniu nazwy domeny powinieneś użyć usługi takiej jak na przykład unbounce.com aby stworzyć prostą stronę powitalną (landing page). Aby utworzyć taką stronę, nie potrzebujesz żadnego doświadczenia we frontendzie.
Celem strony powitalnej jest zbieranie adresów e-mail od odwiedzających. Jak to robisz? Strona powitalna bardzo wyraźnie informuje użytkownika, jaki problem rozwiąże Twoja witryna. Jeśli użytkownik poda swój adres e-mail, dasz mu wcześniejszy dostęp do witryny, gdy będzie gotowa. Na przykład w przypadku Yipit na stronie powitalnej napisano: Zdobądź wszystkie najlepsze oferty dnia w Twoim mieście[i]. Dla serwisu Tumblr to było [i]Najłatwiejszy sposób na blogowanie.
Te adresy e-mail to Twoi pierwsi użytkownicy testowi. Kiedy pierwsza wersja strony będzie gotowa do przetestowania, wyślesz e-maila do części tych użytkowników i poprosisz ich o przetestowanie Twojej witryny. Potem zapraszasz większą ilość użytkowników ze swojej listy i znowu poprawiasz – i tak aż do chwili gdy produkt zacznie działać zgodnie z oczekiwaniami użytkowników.
Jak zachęcić ludzi do odwiedzenia Twojej strony powitalnej?
- Dodaj link do swojego podpisu e-mail. Wydaje się to oczywiste, ale większość ludzi tego nie robi. Na dole wiadomości powinna znajdować się możliwość otwarcia strony powitalnej.
- Dodaj łącze do wszystkich swoich profili internetowych. Dodaj link do swojej strony powitalnej na Facebooku, LinkedIn, Twitterze i każdym innym posiadanym koncie.
- Utwórz wideo demonstracyjne. Nawet jeśli Twój prototyp nie jest gotowy, utwórz film demonstracyjny pokazujący, co będzie robiła Twoja witryna. Możesz również dodać to wideo do swojej strony powitalnej, aby zwiększyć ilość osób przesyłających swoje adresy e-mail.
- Bądź pełnym przedsiębiorcą. Kiedy chodzisz na wydarzenia techniczne, spotkania u znajomych, spotkania rodzinne, zapraszaj wszystkich, którzy Twoja witryna może zainteresować, do jej odwiedzenia. Tak, wiem – dzisiaj to mniej wykonalne.
- Blogi tematyczne. Trudno będzie zdobyć dobrą prasę dla Twojej witryny, jeśli nie możesz dać blogerowi jej prototypu do przetestowania. Ale jeśli masz działający projekt, jest to najłatwiejszy sposób na przyciągnięcie ludzi do strony powitalnej. Na przykład serwis technologiczny TechCrunch pisze o nowych witrynach często na podstawie zwykłego zgłoszenia dokonanego za pośrednictwem formularza przesyłania wiadomości. Tylko upewnij się, że jesteś na to przygotowany - jeśli masz bardzo dobre wideo demonstracyjne, blogerzy mogą zechcieć napisać o Tobie nawet bez działającego dema witryny.
- Reklamy na Facebooku i Google Adwords. Jest to naprawdę trudne w „ogarnięciu” i często dość drogie ale to też jakaś opcja.
- Załóż firmowego bloga. Blog powinien koncentrować się na udzielaniu przydatnych porad dotyczących problemu, który pomagasz klientom rozwiązać. Kissmetrics, startup skupiający się na pomocy stronom internetowym w zakresie analiz, prowadzi świetnego bloga pomagającego startupom przemyśleć proces pozyskiwania użytkowników. Ta strategia wymaga jednak po prostu dużo pracy.
Co dalej?
Pamiętaj, że Twoja lista e-maili szybko stanie się nieaktualna. Im dłużej czekasz z zaproszeniem ludzi do swojego witryny, tym mniejszy odsetek osób odpowie na Twoją wiadomość e-mail z zaproszeniem. Możesz spróbować utrzymać listę aktywną, wysyłając im od czasu do czasu aktualizacje dotyczące produktu.
Sprawdź oferty pracy na TeamQuest
Dobrym pomysłem jest przesłanie użytkownikom ankiety po przesłaniu przez nich adresu e-mail, w której zbierasz od nich informacje dotyczące tego, co mają nadzieję, że Twoja witryna może dla nich osiągnąć.
Zachęcaj użytkowników do tweetowania, udostępniania na Facebooku lub wysyłania e-mailem Twojej witryny do znajomych. Jednym ze sposobów na zachęcenie do tego jest obiecanie użytkownikowi wcześniejszego dostępu do witryny, jeśli zaprosi np. 3 znajomych.
Jak będziemy rekrutować dla Ciebie?
Zobacz też co czeka na lidera IT w startupie.