Blog IT, Blog Marketing

Domowe biuro – jak je zorganizować?

Domowe biuro – jak je zorganizować?

TeamQuest 20.02.2018 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak się przygotować do pracy zdalnej?
  • jakie warunki zapewnić sobie pracując w domu?
  • co zrobić, aby zwiększyć swoją efektywność jako freelancer?

Liczba specjalistów IT, którzy decydują się opuścić szeregi korporacji i zacząć pracę na własny rachunek, z roku na rok rośnie. Wielu z nich to właśnie w pracy zdalnej widzi swoją szansę na rozwinięcie skrzydeł w branży IT. Kto kiedykolwiek pracował w ten sposób, ten wie, jak niełatwo skupić się nad zawodowymi obowiązkami w domowym otoczeniu. Jednym z najistotniejszych warunków, jakie należy spełnić, aby taki model współpracy był efektywny, jest odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni do pracy. Oto kilka wskazówek, jak zorganizować swoje domowe biuro.

Własny kawałek podłogi

Wiele osób zaczynając swoją przygodę z freelancingiem zaniedbuje kwestię swojego stanowiska pracy a zawodowe zadania wykonuje siedząc po prostu na zwykłym krześle przy stole lub na kanapie. Tymczasem znalezienie i zagospodarowanie miejsca, w którym zlokalizowane będzie nasze domowe biuro to niezbędny element do tego, żeby móc skoncentrować się na pracy i zachować work-life balance. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście oddzielny pokój, którego zamknięte drzwi dla domowników są jasnym sygnałem, aby nie przeszkadzać. Jeśli to niemożliwe, ważne, aby mieć jedną przestrzeń roboczą, na przykład oddzieloną szafkami czy segregatorami, którą możemy opuścić, kiedy chcemy „mentalnie” wyjść z biura.

Biurko, czyli centrum dowodzenia

Biurko

Niezbędnym elementem domowego biura jest odpowiednie biurko. 8 godzin dziennie spędzone przy niedopasowanym blacie może mieć katastrofalne skutki dla naszego zdrowia, dlatego wybór ten powinien być dobrze przemyślany. Oprócz wystarczająco dużej przestrzeni roboczej, warto zwrócić uwagę, czy biurko ma regulowaną wysokość, którą możemy dopasować do swojego wzrostu a także, czy jego przednia część jest wyprofilowana w taki sposób, aby można było wsunąć się pod blat możliwie głęboko i swobodnie oprzeć na nim nadgarstki. To pozwoli nam zachować prawidłową postawę podczas długich godzin programowania.

Fotel maksymalnie dopasowany

Równie istotnym (o ile nie najistotniejszym) meblem dla specjalisty IT jest fotel. Wybór odpowiedniego sprzętu do siedzenia to nie tylko kwestia wygody, ale również bezpieczeństwa. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim krzesło, na którym zamierzamy spędzać wiele godzin dziennie, powinno być ergonomiczne. Możliwość regulacji wysokości siedziska i wychylenia oparcia to absolutna podstawa, jeżeli nie chcemy narazić na szwank naszego kręgosłupa. To pozwoli nam na jak najlepsze dopasowanie fotela do naszego ciała. Najkorzystniejsza dla naszego zdrowia jest pozycja, w której łokcie są zgięte pod kątem prostym a stopy są solidnie wsparte na podłodze.

Oświetlenie ma znaczenie

Oświetlenie ma znaczenie

Dobre oświetlenie miejsca pracy to konieczność, jeśli chcemy uniknąć trudności w koncentracji, zmęczenia i pogorszenia wzroku. Największym sprzymierzeńcem naszego komfortu jest oczywiście światło naturalne, zwłaszcza padające od strony południowej lub wschodniej. Jeśli jednak nie możemy zapewnić sobie dostępu do okna, nic straconego, z pomocą przychodzą nam lamp. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby światło padało na nas z góry, najlepiej z odległości około 30 cm. Dodatkowo dobrze jest postawić lampkę na samym blacie (praworęczni po lewej, leworęczni po prawej stronie biurka), co pozwoli osiągnąć efekt rozproszenia. Jeśli chodzi o kolor żarówki powinna ona w jak największym stopniu odpowiadać światłu naturalnemu. Najlepiej sprawdzi się tu zakres między 3500-4000K. Warto również pamiętać, że przy dodatkowym oświetleniu należy pracować zawsze. Zbyt duży kontrast między monitorem a ciemnym otoczeniem jest czynnikiem, który w największym stopniu obciąża nasz wzrok i prowadzi do jego pogorszenia.

Możliwość pracy w domowym zaciszu, bez nadzoru szefa to niewątpliwa wygoda, ale wiele wyzwań. Jednym z nich jest konieczność zorganizowania swojej roboczej przestrzeni zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Choć mogłoby się wydawać, że element ten nie jest priorytetem, brak odpowiednich warunków do pracy w dłuższej perspektywie może słono kosztować.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej