Blog IT, Blog Marketing

Programista vs tester – przyjaciele czy wrogowie?

Programista vs tester – przyjaciele czy wrogowie?

TeamQuest 02.01.2018 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czy tester może dogadać się z programistą?
  • w jaki sposób poprawić współpracę obu stron?
  • o czym pamiętać, aby nie wzbudzać wzajemnej niechęci?

W idealnym zespole projektowym wszyscy członkowie tworzą harmonijny team, uzupełniając się wzajemnie i współdziałając ze sobą, aby produkt finalny wychodził naprzeciw oczekiwaniom klienta i odpowiadał regułom biznesowym. Niestety nie zawsze tak bywa. Szczególnie współpracy programistów i testerów często daleko jest do perfekcji. Pierwsi zarzucają drugim złośliwość i ignorancję, developerzy z kolei postrzegani są przez specjalistów QA jako osoby aroganckie, leniwe, nie potrafiące przyznać się do błędu. Jak się zatem dogadać? Potrzebne jest odpowiednie podejście.

Zrozumienie punktu widzenia drugiej strony

Zrozumienie punktu widzenia drugiej strony

Programistatester spoglądają na tworzoną aplikację z rożnych perspektyw. Traktując testowanie jako pracę „drugiej kategorii”, koderzy nie zawsze zdają sobie sprawę, jak trudne i odpowiedzialne jest to zadanie. Błędy w kodzie nie tylko wpływają negatywnie na opinię o produkcie i producencie , ale również narażają firmę na dodatkowe koszty. Czy ktoś chciałby być klientem banku, gdyby wiedział, że jego produkt nie jest gruntownie przetestowany? Z drugiej strony testerzy nie zawsze uświadamiają sobie rolę programisty. Nie wiedzą, że nie zawsze uczestniczy on w specyfikacji wymagań, za to w procesie projektowania i kodowania gra pierwsze skrzypce. Dodatkowo, stale musi stawiać czoła nieprzewidzianym wcześniej trudnościom. W rezultacie, podobnie jak artysta, czuje się emocjonalnie związany ze swoim dziełem. Czy można się dziwić, że każde słowo krytyki odbiera osobiście?

Docenienie wzajemnej pracy

Zarówno testerzy jak i programiści wkładają w swoją pracę mnóstwo wysiłku i energii. Intencją każdego z nich jest stworzenie wysokiej jakości oprogramowania. Jeśli jesteś testerem, w kolejnym raporcie, oprócz wytknięcia niedociągnięć, zwróć również uwagę na elementy, które zostały wykonane solidnie. Pamiętaj też, aby docenić starania programisty, jeżeli uda mu załatać wiele bugów w krótkim czasie. Zauważając jego wysiłek nie tylko poprawisz wzajemnie relacje, ale również przyczynisz się do tego, że wasza współpraca będzie efektywniejsza. Jeżeli z kolei jesteś programistą, musisz zrozumieć, że tester wskazując ci obszary do poprawy, chroni również twoją reputację. Zamiast więc wdawać się z nim w utarczkę słowną, podziękuj za wykrycie błędu i możliwość naprawienia go zanim aplikacja ujrzała światła dzienne.

Koncentracja na problemie a nie na osobie

Koncentracja

Używanie w raportach i rozmowach zwrotów takich jak „ja” czy „ty” może sprawić, że zawodowe kwestie doprowadzą do antagonizmów na osobistym poziomie. Dlatego dobrą praktyką jest korzystanie z form bezosobowych podkreślających samo istnienie problemu do rozwiązania. Zamiast więc mówić „Pewnie zaimportowałeś złe dane” programista może na przykład powiedzieć „Problem pewnie wynika z zaimportowania złych danych”. Z kolei lepiej zabrzmi, jeśli tester w miejsce stwierdzenia „U mnie nie działa” użyje zwrotu „W Windows 10 nie działa”. Niby niewielka różnica, a sprawia, że łatwiej jest oddzielić osobę od problemu a emocje od zadań do wykonania.

Konflikt w zespole potrafi zniszczyć ducha współpracy, popsuć relacje i wprowadzić napiętą atmosferę. Nie trzeba dodawać, jak negatywnie wpływa to na realizację projektu. Dlatego kluczem do harmonijnych stosunków testerów i programistów jest uświadomienie sobie, że nie są oni dla siebie rywalami ani wrogami, lecz grają do jednej bramki. Myśląc w ten sposób o wiele łatwiej w krytycznych sytuacjach ugryźć się w język, przełknąć dumę czy przyznać, że druga strona ma rację.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej