Żyjemy w społeczeństwie informacyjnymi. Rozwój internetu, telefonii komórkowej, przyczynia się do tego, że codziennie bombardowani jesteśmy niewiarygodną ilością informacji. Z jednej strony nam to przeszkadza, czujemy się osaczeni i mamy świadomość, że nasza percepcja nie może wszystkiego okiełznać. Z drugiej jednak strony oczekujemy, że natychmiast otrzymamy odpowiedź na zadane przez nas pytania.
Rynek pracy nie opiera się w żaden sposób tym trendom. Organizacje poszukujące kandydatów, chcą natychmiast otrzymać informację o dostępności kandydatów, ich oczekiwaniach finansowych. Kandydaci z kolei chcą jak najszybciej poznać wynik postępowania rekrutacyjnego. Osoby zajmujące się prowadzeniem projektów rekrutacyjnych stoją przed nie lada wyzwaniem: wykonać dobrze swoją pracę w jak najkrótszym czasie.
Jak sprostać temu wyzwaniu? Poniżej kilka cennych rad, które pomogą Wam usprawnić komunikację z kandydatami i tym polepszyć opinie na temat wykonywanej przez Was pracy. Pewnych rzeczy nie można przyspieszyć, co nie oznacza jednak, że nie warto pracować nad komunikacją.
Informacje kontaktowe w opisie stanowiska pracy
Nie ma znaczenia, czy poszukujesz kandydatów za pomocą emisji ogłoszenia o pracę, czy też metodą direct search; w obydwu przypadkach opis stanowiska pracy powinien zawierać informacje, które pozwolą skontaktować się z Tobą. Takie rozwiązanie ma kilka istotnych zalet:
- Kandydat jeszcze przed samym aplikowaniem może dowiedzieć się, czy jest odpowiednią osobą na dane stanowisko pracy. Dzięki czemu rekruter oszczędza czas związany z przeglądaniem CV, czy też kontaktowaniem się z kandydatami
- Organizacja poszukująca kandydatów wygląda bardziej profesjonalnie, jeżeli jest otwarta na kontakt z potencjalnymi zainteresowanymi procesem rekrutacyjnym
Informacje na temat spotkania
Jeżeli skontaktujesz się z kandydatem w celu umówienia się z nim na rozmowę rekrutacyjną, to po skończonej rozmowie warto wysłać podsumowanie rozmowy zawierające dane kontaktowe. Wystarczy dosłownie kilka zdań na temat miejsca i daty spotkania. Dodatkowo należy dodać swoje dane kontaktowe, aby kandydat w każdej chwili mógł zadzwonić. Takie informacje są ważne, jeżeli kandydat na przykład musi odwołać zaplanowane spotkanie lub jeżeli ma jakiekolwiek wątpliwości do udziału w projekcie rekrutacyjnym.
Kontakt w trakcie projektu rekrutacyjnego
Jeżeli kandydaci piszą do Ciebie wiadomości, staraj się na nie możliwie szybko odpowiadać. Jak już wcześniej wspomniałem, dzisiejsza rzeczywistość rynku pracy oczekuje szybkiej reakcji od wszystkich zainteresowanych stron.
Jeżeli Twój projekt rekrutacyjny przedłuża się, to poinformuj o tym kandydatów. Dzięki temu możesz zniwelować efekty przedłużającego się procesu rekrutacji. Kandydat bowiem wie, że pamiętasz o nim, jak również, że jego szanse na uzyskanie oferty pracy nie zmalały. Stały i płynny kontakt pozwala na stworzenie partnerskich relacji z kandydatem, co w erze rynku pracy pracownika, staje się bardzo istotnym aspektem w realizowaniu projektów rekrutacyjnych.
Jeżeli interesują Ciebie tematyka właściwego prowadzenia projektów rekrutacyjnych to przeczytaj wpisy:
Jak zatrudniać najlepszych z sektora IT?
Koszty niewłaściwych decyzji rekrutacyjnych. Jak ich unikać?