W pierwszej części artykułu zostały opisane dwie ze składowych ogłoszenia o pracę. Opis firmy na początku ogłoszenia, jak również nazwa stanowiska pracy to ważne elementy każdego opisu stanowiska, które będzie publikowane. Są jednak i inne ważne z punktu widzenia employer branding elementy, które zostaną opisane poniżej:
Zakres obowiązków
Zadania, jakie przewidziane są na danym stanowisku pracy, związane są bezpośrednio z jego nazwą. Ta wzajemna zależność może być potencjalnym ryzykiem popełnienia błędu. Nawet najlepsza nazwa stanowiska okaże się nietrafiona, jeżeli nie będzie korespondowała z zakresem obowiązków. Zawsze należy o tym pamiętać, aby nie narazić się na opinie o braku kompetencji.
Zakres obowiązków to w zasadzie podstawa każdego stanowiska pracy. Osoby odpowiedzialne za projekt rekrutacyjny powinny przyłożyć szczególną wagę do treści w niej zawartych. To właśnie zakres obowiązków przyczynia się do tego, czy dane stanowisko pracy będzie postrzegane jako interesujące lub nie przez kandydatów.
Warto dobrze sprawdzić, czy opis stanowiska pracy nie zawiera błędów, a kolejne punkty nie wykluczają się wzajemne. Należy również unikać tendencji tworzenia stanowiska „do wszystkiego” lub na odległą, bliżej niesprecyzowaną przyszłość. Rzeczywistość rynku pracy pokazuje, że kandydaci preferują ogłoszenia o wąskim zakresie obowiązków. Ponadto, im bardziej sprecyzowane stanowisko pracy, tym większe poczucie tego, że zostało ono dobrze przemyślane przez osoby które je utworzyły. Ogólny zakres obowiązków daje poczucie tego, że pracodawca nie wie do końca, kogo szuka i niekoniecznie zna branżę w której funkcjonuje.
Wymagania
Kwalifikacje i umiejętności, jakie oczekiwane są od kandydatów zgłaszających się na dane stanowisko muszą bezpośrednio wynikać z zakresu obowiązków, jaki został przedstawiony w opisie stanowiska pracy. Wymagania względem kandydatów to proste przełożenie zadań, jakie mają być przez niego wykonywane. Osoby odpowiedzialne za tworzenie opisu stanowiska pracy muszą zwrócić szczególną uwagę na to, aby wymagania bezpośrednio korespondowały z zakresem obowiązków. W przeciwnym wypadku, ogłoszenie o pracę może nie być traktowane poważnie przez swoich adresatów, czyli kandydatów.
Sekcja „Wymagania” powinna zawierać tylko takie zestaw kompetencji i umiejętności, który jest niezbędny do wykonywania zadań na danym stanowisku pracy. Nie można traktować wygórowanych wymagań, jako zachęty dla najlepiej wykwalifikowanych kandydatów. Tych najlepszych i tak z reguły poszukują się metodami bezpośrednimi; a ponadto można odstraszyć kandydatów, którzy rzeczywiście mogą się sprawdzić na danym stanowisku pracy.
Nieodpowiednio zdefiniowane wymagania względem kandydatów mogą być również potraktowane przez „rynek”, jako niekompetencja firmy prowadzącej rekrutację. Z punktu widzenia prowadzenia świadomej polityki employer branding jest to działanie wysoce niedopuszczalne.
Oferujemy
Korzyści związane z podjęciem zatrudnienia z reguły występują na końcu ogłoszenia o pracę. Przez co osoby odpowiedzialne za konstruowane opisu stanowiska, ofertę dla kandydata traktują nieco szablonowo. Niemalże w każdym ogłoszeniu jest informacja o atrakcyjnym wynagrodzeniu, dodatkowych benefitach i pracy w przyjaznym zespole. Taka konstrukcja oferty jest de facto niedostrzegana przez kandydatów, ponieważ w podobnej formie występuje w co drugim ogłoszeniu.
Warto przyłożyć się do opisu oferty, jaka ma być przedstawiona kandydatom. Skupić się na wyjątkowowści i nieszablonowości korzyści związanych z podjęciem zatrudnienia. Unikalna i po prostu ciekawa oferta spotka się z zainteresowaniem kandydatów; a dzięki temu marka pracodawcy wzrośnie.
Jeżeli interesują Ciebie wpisy o employer branding, to koniecznie przeczytaj:
Wizerunek firmy doradztwa personalnego, czyli hr employer branding
Wiedza o rynku pracy – podstawa employer branding w firmie rekrutacyjnej