W jednym z ostatnich wpisów Wizerunek firmy doradztwa personalnego zostały przedstawione pewne zasadnicze elementy budowania wizerunku firmy doradztwa personalnego. W dzisiejszym, zmieniającym się rynku pracy, to właśnie firmy świadczące usługi rekrutacyjne stają się w dużej mierze rzeczywistymi pracodawcami. Coraz więcej pracy oparte jest na projektach, na wykonywaniu pewnych zadań w skończonym czasie.
Dowodem na to jest branża IT. To w niej najlepiej widać, jak wykonywana jest praca w ujęciu projektowym. Programiści angażowani są do określonego zadania, które wynika z harmonogramu projektu. Następnie oddelegowywani są do kolejnych zadań. W tego typu przypadkach outsourcowanie specjalistów jest działaniem naturalnie wykonywanym przez firmy doradztwa personalnego. To ich duża rola, aby z spełnić oczekiwania klientów, ale i kandydatów. Firma potrzebuje na czas specjalisty o określonych kwalifikacjach. Kandydat z kolei oczekuje pracy dostosowanej do posiadanych kwalifikacji, jak i uwzględniających potrzeby rozwoju kariery zawodowej. Nie jest to zadanie łatwe. Jednak z pomocą idzie wspomniana w tytule wiedza o rynku pracy.
Rekruter jako doradca klienta
Wiedza jest niezbędna do tego, aby rekruter mógł być partnerem dla swojego klienta. Każda z firm, która poszukuje kandydatów do pracy, oczekuje doskonałego rozumienia jej potrzeb. Rekruter ma za zadanie nie tylko poznać prawdziwe potrzeby danej firmy, ale również zaproponować ewentualne rozwiązania w zakresie rekrutacji, czy budowania zespołów projektowych. Bez posiadania wiedzy na temat rynku pracy, dostępności specjalistów, ich budżetów, doradztwo wydaje się być niemożliwe. Rekuter musi posiadać również wiedzę, którą posiadają rekrutowani przez niego specjaliści. Trudno rozmawiać z klientem o potrzebnych java developerach, jeżeli nie posiadamy żadnej wiedzy na temat języka java. Prawdziwe zrozumienie potrzeb klienta jest w takim przypadku bardzo trudne, jeżeli nie niemożliwe.
Profesjonalizm, wiedza, to fundament firmy doradztwa personalnego, która pragnie dbać o swój pozytywny wizerunek na rynku. Relacje partnerskie z klientem pozwalają na zbudowanie wzajemnego poczucia zaufania, a tym samym otrzymywania do realizacji wartościowych projektów rekrutacyjnych.
Rekruter jako doradca kandydata
Trudno zbudować pozytywną markę pracodawcy w oczach kandydatów, jeżeli rekruter nie wie do końca kogo rekrutuje. Jak poszukiwać kandydatów - programistów na rynku, czy też w bazie kandydatów, jeżeli nie posiadamy wiedzy na przykład z zakresu języków programowania? Jest to w zasadzie niemożliwe, aby znaleźć kandydata, który będzie „pasował” do wymagań wynikających z projektu rekrutacyjnego.
Z drugiej strony, rynek pracy w coraz większym stopniu staje się rynkiem pracownika. Tym samym nie pracownik szuka pracy, a praca pracownika. Kandydat staje się klientem, a tym samym oczekuje profesjonalnej obsługi; chce współpracować z takim rekruterem, który zrozumie posiadane przez niego kwalifikacje i który zaproponuje mu udział w satysfakcjonujących projektach rekrutacyjnych. Kandydat potrzebuje doradcy, które zadba o jego rozwój zawodowy i uczciwe zatrudnienie.
Budowanie employer branding z poziomu firmy doradztwa personalnego nie jest zadaniem łatwym. Duża konkurencja na rynku, trudność projektów rekrutacyjnych, skutecznie to zadanie utrudniają. Jednak bez specjalistycznej wiedzy na temat branży dla której się rekrutuje, nie zbuduje się solidnych podstaw marki dobrego pracodawcy. Udział w targach pracy, reklama, media społecznościowe, to tylko działania fasadowe, które brak wiedzy może łatwo zniszczyć.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na temat employer branding, koniecznie przeczytaj: