Przewagę konkurencyjną w dzisiejszych czasach buduje się poprzez zasoby ludzkie. To właśnie wyspecjalizowany i zaangażowany zespół pracowników jest czynnikiem, który pozwala na ciągły rozwój organizacji.
Z pozoru wydaje się, że wystarczy zatrudnić wykwalifikowanych pracowników, aby w ten sposób rozwijać firmę. Pamiętać należy jednak o tym, że najlepsi specjaliści to z reguły osoby cechuje się wysokim poziomem ambicji, jak również samooceny. Wiedzą oni, że ich kwalifikacje są poszukiwane na rynku i problem bezrobocia tak naprawdę ich nie dotyczy.
W pozyskaniu, utrzymaniu i angażowaniu pracowników ogromną rolę pełnią dwa podmioty: dział human resorces i kierownictwo danych zespołów projektowych. To oni odpowiadają za wypracowanie i stosowanie metod, które wpływają na zaangażowanie pracowników. Stworzenie dobrego i optymalnego systemu motywacyjnego nie jest jednak zadaniem łatwym. Poniżej kilka mitów, które często wykorzystywane są w tworzeniu zasad systemu motywacji.
Wszystkich motywują pieniądze
Pieniądze to dobry motywator do pracy. Jednak z roku na rok ich waga w oczach pracowników spada. Należy powiedzieć sobie szczerze, że specjaliści i tak otrzymują wynagrodzenie znacznie powyżej średniej, zatem ich zapotrzebowanie na wpływy finansowe maleje. Jednocześnie w danych branżach stawki wynagrodzenia są z reguły zbliżone do siebie i tym samym pracownik szuka innych czynników wyróżniających danych pracodawców.
Współczesny pracownik o wiele bardziej ceni sobie możliwość stworzenia równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Ceni sobie w pracy elastyczny czas pracy i możliwość wykonywania obowiązków zawodowych z domu. Równie ważna staje się atmosfera w pracy, czy w zespole; jak również relacje z przełożonym.
Wszystkich możesz motywować w ten sam sposób
Zadaniem działów humanr resources, jaki kierowników zespołów, jest poznanie potrzeb i obiekcji pracowników odnośnie zajmowanego stanowiska pracy. W ten sposób można stworzyć wachlarz czynników, które wpływają na poziom zaangażowania do pracy. Należy pamiętać o tym, że każdy z nas ma inne oczekiwania, inny charakter przez co również inne czynniki są motywatorami dla każdego z osobna. Stworzenie odpowiedniego systemu motywacyjnego jest procesem trudnym i skomplikowanym. Jednak, jeżeli poznamy potrzeby zespołu; to o wiele łatwiej stworzymy system, który pozwala na zaangażowanie jak największej liczby pracowników.
Motywowanie poprzez konkurowanie
Konkurencja to łatwy sposób na to, aby zwiększyć poziom motywacji wśród pracowników. Jednak tego typu motywator działa tylko przez chwilę i może być wyniszczający. Ciągła konkurencja wpływa na relacje między członkami zespołu, czy też organizacji. Należy przeliczyć skutki takiego działania. Czy lepiej jest motywować poprzez wprowadzenie atmosfery konkurencji, czy też lepiej jest stworzyć zespół, którego członkowie współpracują ze sobą i wytwarzają więcej, niżeli suma wszystkich z osobna.
Niektórzy pracownicy nie potrzebują motywowania z zewnątrz
Z reguły nie trzeba specjalnie motywować nowo przyjętych pracowników; pozostali jednak wymagają objęcia ich polityką motywacji. Nie można się oszukiwać, że wysoki poziom zaangażowania będzie się utrzymywał na stałym, niezmiennym poziomie przez cały okres zatrudnienia. Dla jednych pracowników motywatorem będą nowe zadania, dla innych premie finansowe; zawsze są jednak czynniki, które wpływają na ich poziom motywacji.
Samo posiadanie pracy jest wystarczającym motywatorem
Każdy pracodawca chciałby takiej sytuacji, żeby sam fakt posiadania pracy był wystarczającym motywatorem do utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania. Współczesny rynek pracy, spadek stopy bezrobocia skutecznie jednak wyklucza taką możliwość.
Jeżeli zainteresował Ciebie wpis o motywowaniu zespołu, to koniecznie przeczytaj:
Co naprawdę motywuje millennialsów?