Wizerunek firmy jako dobrego i solidnego pracodawcy to coraz ważniejszy element jej polityki marketingowej. Rynek pracy, który w wielu sektorach przybiera formę rynku pracownika, wymusza na firmach większe zaangażowanie się w poszukiwania najlepszych specjalistów. Jest to działanie niezbędne, jeżeli dana organizacja chce się dynamicznie rozwijać, zdobywać przewagę konkurencyjną; bez zaangażowanych i wykwalifikowanych zasobów ludzkich jest to trudno; w przypadku sektora nowoczesnych technologii, w zasadzie niemożliwe.
Employer branding - czyli wspomniany wizerunek firmy jako pracodawcy - to szereg działań, które mają pomóc pracodawcy w zatrudnianiu najlepszych specjalistów. Dobrą markę nie tworzy się w ciągu jednego dnia, to długi i trudny proces. Działania, jakie należy na początku podjąć związane są ze zmianami wewnątrz organizacji. Jakimi? O tym poniżej:
Rekrutacją zajmują się specjaliści
Wykwalifikowany rekruter to podstawa sukcesu realizowanych projektów rekrutacyjnych. Taka osoba posiada wiedzę na temat rynku pracy, rozumie stanowisko pracy na które szuka kandydatów, potrafi metodami selekcji wybrać najbardziej odpowiedniego kandydata.
Dobry specjalista od rekrutacji to jednak nie tylko niezbędne kwalifikacje, które pozwalają na zatrudnienie najlepszych kandydatów. To również profesjonalizacja działań rozumiana jako umiejętność współpracy z kandydatem. Rekruter to jedna z wizytówek firmy. To właśnie z nim następuje pierwsza interakcja osób, które decydują się na udział w danym projekcie rekrutacyjnym. Sposób zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną, jej przebieg, czy poinformowanie o jej wynikach mają znaczący wpływ na odbiór organizacji jako przyszłego pracodawcy.
Najlepiej wykwalifikowany rekruter nie pozyska dla organizacji dobrych kandydatów, jeżeli nie będzie ich traktował jako partnerów w projekcie. Wyszukanie kandydatów to jedno, a ich przekonanie do podjęcia zatrudnienia w ramach organizacji, to drugie.
Jeżeli firma nie może sobie pozwolić na specjalistów w dziale rekrutacji, o wiele lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy doradztwa personalnego. Jak wybrać najlepszą firmę rekrutacyjną w pisaliśmy w artykule Dlaczego najlepsi rekruterzy zaoszczędzą Twoje pieniądze.
Nowoczesne narzędzia rekrutacyjne
Innowacyjne firmy przyciągają innowacyjnych i kreatywnych specjalistów. Nowoczesne narzędzia rekrutacyjne to nie tylko dobrze stworzona i rozwijana zakładka Kariera na stronie firmy. To również inne podejście do samego procesu rekrutacji. Firma powinna przyjrzeć się swoim metodom rekrutacyjnym. Czy za każdym razem kandydat musi stawiać się osobiście w firmie, a może pierwsze rozmowy mogą odbyć się droga elektroniczną; czy wykorzystywane są interesujące zadania testowe, które szanują inteligencję kandydatów i dostarczają rzeczywistą wiedzę na temat kwalifikacji i kompetencji kandydatów.
Dostarczenie dla rekruterów narzędzia do budowania bazy kandydatów jest czymś niezbędnym. Przy prowadzeniu wielu projektów rekrutacyjnych jednocześnie, łatwo o pomyłkę lub przeoczenie danej osoby. W sytuacji kiedy mówimy o wizerunku firmy jako pracodawcy, błędy w komunikacji na linii firma – kandydat nie są wskazane. Ponadto dobra aplikacja do prowadzenia bazy kandydatów pozwala na większą automatyzację pracy rekruterów. Inwestycja jest zatem wielowymiarowa.
Kolejna część artykułu: Dlaczego najlepsi rekruterzy zaoszczędzą Twoje pieniądze