Budowanie marki solidnego i dobrego pracodawcy, czyli employer branding, najlepiej rozpocząć od zmian wewnątrz własnej organizacji. W pierwszej części wpisu omówiliśmy wagę zatrudniania specjalistów z zakresu rekrutacji, jak również wagę stosowania nowoczesnych narzędzi rekrutacyjnych. Te dwa elementy wydają się być najważniejsze, jednak nie jedyne. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? O tym poniżej:
Uczciwe warunki zatrudnienia
Jeżeli rekruterowi udało się pozyskać wykwalifikowanego pracownika na wakujące stanowisko pracy, to warto zadbać o uczciwe warunki jego zatrudnienia. Informacje przekazywane przez rekrutera na temat stanowiska pracy nie mogą się różnić od rzeczywistości. Rzeczą niedopuszczalną jest mijanie się z prawdą na temat warunków zatrudnienia. Nowy pracownik może czuć się oszukany, jeżeli warunki wynagrodzenia będą inne niż te podane przez rerkutera; lub jeżeli projekty / prace w których ma brać udział nowy pracownik znacząco odbiegają od opisu stanowiska pracy. Należy pamiętać, że kłamstwo ma krótkie nogi. Pracownik w krótkim czasie może się zwolnić, jeżeli zmienione warunki zatrudnienia nie będą mu odpowiadały. Jego poczucie zostania oszukanym może skłonić do wystawienia negatywnej opinii o firmie rekrutującej dla innych specjalistów z danej branży.
Pakiet startowy
Nowy pracownik to osoba zagubiona w nowej firmie. Wynika to z niewiedzy na temat organizacji pracy w danym miejscu, nieznajomości projektów, w których ma brać udział. Organizacja powinna zadbać o nowego pracownika i przydzielić mu mentora. Taka osoba szybko i bezboleśnie wprowadzi pracownika w „tryb” pracy, wskaże gdzie jest ekspres do kawy lub gdzie można znaleźć dokumentację do projektu.
Rzeczą niedopuszczalną jest brak zainteresowania firmy nowym pracownikiem. Taka osoba od razu powinna otrzymać zadania, którymi ma się docelowo zajmować. W pierwszych dniach pracy bardzo trudno organizować sobie czas pracy. To rola pracodawcy, aby zadbać o nowego pracownika i jego poczucie bycia potrzebnym firmie.
Otwarty zespół
Nowy pracownik musi poznać nie tylko projekty w których będzie brał udział, ale również ludzi z którymi będzie współpracował. Organizacja powinna tworzyć kreatywne zespoły, otwarte na nowe idee. To właśnie w takich zespołach, nowe osoby odnajdują się najszybciej.
Warto stworzyć program motywacyjny, który będzie skłaniał członków zespołu do wytężonej pracy, a jednocześnie nie będzie wprowadzał niepotrzebnej rywalizacji między pracownikami. To ważne nie tylko z punktu widzenia nowych pracowników, ale również samego funkcjonowania zespołu w danym czasie.
Otwartość zespołu można nie tylko budować dobrymi programami motywacyjnymi, dobrym rozwiązaniem są również imprezy integracyjne. To dobra okazja, aby pracownicy lepiej się poznali, zacieśnili więzi, a tym samym lepiej ze sobą współpracowali.
Poprzednia część artykułu: Jak zbudować markę dobrego pracodawcy (część I)
Zobacz również: Dlaczego najlepsi rekruterzy zaoszczędzą Twoje pieniądze