Ogłoszenia o pracę to wciąż popularna forma poszukiwania kandydatów w celu zrealizowania projektu rekrutacyjnego. Jest to forma przystępna, często wybierana z powodu pozornej łatwości w rekrutowaniu kandydatów. Wspomniana pozorna łatwość wynika z faktu, że nie każde ogłoszenie spotka się z zainteresowaniem potencjalnych kandydatów. Dziennie publikowanych jest kilkaset, jeśli nie więcej, ogłoszeń o pracę. Tym samym, nasze ogłoszenie jest jednym z wielu, posiada swoistą konkurencję. Pojawiają się pytania, jakie ogłoszenia spotykają się z zainteresowaniem kandydatów, jakie są przez nich cenione? Kilka porad poniżej:
Nieskomplikowany sposób aplikowania
W ostatnich czasach to prawdziwa plaga. Aplikowanie na dane ogłoszenie o pracę wiąże się z wypełnieniem długiego formularza. Kandydat musi wypełnić formularz informacjami zawartymi defacto w CV, by następnie na końcu jego wypełniania i tak załączyć… CV. Takie rozwiązanie służy jedynie firmie prowadzącej rekrutację. W łatwy sposób może zasilać swoją bazę kandydatów informacjami z życiorysów zawodowych.
Oczywiście formularze to dobry sposób na tworzenie pewnej struktury informacji, która pozwala na lepsze dotarcie na poszukiwanych kandydatów. Niemniej jednak nie powinno się tworzyć formularzy aplikacyjnych, których wypełnienie zajmuje ponad 15 minut. Na rynku pracy pracownika, gdzie w zasadzie pracodawca musi zabiegać o kandydatów, formularz będzie jedynie odstraszał najlepszych kandydatów.
Sprawdzoną formą aplikowania jest wciąż załączanie życiorysu zawodowego. Firmy prowadzące rekrutacje powinny posiadać parser CV, który pozwoli na automatyczne przeniesienie informacji zawartych w CV do bazy danych kandydatów. Formularz powinien być narzędziem, które całkowicie zastępuje CV lub ma dostarczyć informacji, których nie podaje się w życiorysie zawodowym.
Przemyślane oczekiwania
Łatwo jest wymagać od kandydatów posiadania określonych kwalifikacji. O wiele trudniej jest tak opisać wymagania, aby były one zbieżne ze stanowiskiem pracy i jednocześnie doskonale wpasowywały się w rynek pracy. Na szczęście do lamusa odchodzą nieprzemyślane ogłoszenia o pracę, w których od młodych pracowników – często asystentów – wymagało się wieloletniego doświadczenia zawodowego i unikalnych kwalifikacji. Takie ogłoszenia z reguły były obiektem żartów. Osoba tworząca opis stanowiska pracy powinna znać potrzeby organizacji – czyli jakie kwalifikacje są naprawdę poszukiwane przez nią poszukiwane; czy można znaleźć stosunkowo dużą liczbę kandydatów o wymaganych kwalifikacjach. Nie jest to oczywiście zadanie łatwe. Jednak dążenie do perfekcji na pewno zostanie docenione przez kandydatów.
Interesujący opis stanowiska pracy
Trudno wyróżnić się w gąszczu ogłoszeń o pracę, jednak należy do tego dążyć. Nie chodzi jednak o fajerwerki, czy wodotryski w ogłoszeniu. Warto w kilku zdaniach przedstawić firmę i powody, dla których rozpoczęto projekt rekrutacyjny. Cenną informacją jest przyszły udział w projektach, w jakich będzie uczestniczył już nie kandydat, a pracownik. Tego typu informacji nie musi być dużo. Nie można oczywiście przesadzać. Warto jednak, aby ogłoszenie nie było schematyczne, takie samo dla wszystkich projektów rekrutacyjnych. Informacje warte podania to:
- Kto rekrutuje?
- Dlaczego rekrutuje?
- Jakie zadania pracownik będzie wykonywał?
Kontakt do rekrutera
Jeżeli decydujemy się na rozpoczęcie projektu rekrutacyjnego to powinniśmy przygotować się na kontakt z kandydatami. W ogłoszeniu o pracę powinien być numer telefonu pod który można zadzwonić i pozyskać nieco więcej informacji o wakacie. Firma daje sygnał, że jest otwarta na kandydatów i ich ewentualne pytania. Jeżeli kandydat zadzwoni, to może uzyskać informacje czy jego kandydatura jest zasadna. Jeżeli jest niezasadna, to zawsze mamy szanse zapytać kandydata o polecenia wśród jego znajomych. To może być dodatkowe źródło kandydatów. Warto skorzystać z takiej możliwości.
Jeżeli interesują Ciebie tematyka rekrutowania odpowiednich kandydatów to przeczytaj wpisy:
Jak zatrudniać najlepszych z sektora IT?
Koszty niewłaściwych decyzji rekrutacyjnych. Jak ich unikać?