Wideorekrutacje – trend czy chwilowa moda?02 sierpnia 2016

Wideorekrutacje – trend czy chwilowa moda

Jeszcze kilka lat temu każda rozmowa rekrutacyjna odbywała się w siedzibie firmy. Błyskawiczny rozwój nowych technologii sprawia, że co jakiś czas pojawiają się rozwiązania, które mają usprawnić pracę działów HR. Jednym z nich są wideorekrutacje, na które obecnie decyduje się coraz więcej firm, głównie z branży IT. Jakie są zalety tej formy selekcji i czy ma ona szansę zastąpić tradycyjną rozmowę kwalifikacyjną?

Jak to działa?

Wideorekrutacje na zachodnich rynkach w krótkim czasie zyskały bardzo dużą popularność. Badania przeprowadzone przez amerykańską firmę PGi wykazało, że już sześciu na dziesięciu pracodawców wykorzystuje wideo w procesie rekrutacji. Z kolei wśród kandydatów tę formę rekrutacji preferuje aż 66 % respondentów. Choć dane dotyczą rynku pracy zza oceanu, również u nas grono zwolenników rozmów online z roku na rok systematycznie się powiększa. Na czym polega wideorekrutacja? Otóż jedną z możliwości jest przeprowadzenie zwykłej rozmowy za pośrednictwem internetu z wykorzystaniem komunikatora, np. Skype’a. W innym, bardziej popularnym, wariancie kandydat zainteresowany ofertą pracy otrzymuje link aktywacyjny, który odsyła go do listy pytań przygotowanych przez rekrutera. Ma na nie odpowiedzieć w formie wideo mieszcząc się w wyznaczonym limicie czasowym, w wybranym przez siebie miejscu i czasie. Dzięki temu, że taka rozmowa przeprowadzana jest w sposób asynchroniczny, nie ma potrzeby, aby obie strony znajdowały się w tym samym czasie przy ekranie komputera.

Oszczędność kosztów i czasuOszczędność kosztów i czasu

Wśród wielu korzyści i możliwości, jakie dają wideorekrutacje, największym plusem jest niewątpliwie brak barier czasowych i lokalizacyjnych. Pozwala to pracodawcy rekrutować osoby z różnych części świata, bez konieczności odbywania długich i kosztownych podróży, a także o dowolnym czasie. Ma to szczególne znaczenie w branżach, takich jak IT, gdzie liczy się krótki czas rekrutacji a firmy często szukają kandydatów w innych miastach a nawet krajach, niż te, w których mają siedziby. Dzięki selekcji online wyeliminowany zostaje również problem czasochłonnej preselekcji, jak weryfikacja CV czy rozmowy telefoniczne, które często niewiele mówią o kandydacie. W zamian, niezbędne informacje pozwalające dokonać trafnej oceny jego aplikacji, otrzymujemy już na wstępnym etapie weryfikacji i to bez konieczności umawiania spotkania. Doświadczenia wielu światowych firm pokazują, że dzięki zastosowaniu tego narzędzia czas od publikacji ogłoszenia do zatrudnienia skraca się aż o jedną trzecią! Warto podkreślić fakt, że oszczędność kosztów i czasu nie idzie w parze ze spadkiem jakości procesu rekrutacyjnego. Wręcz przeciwnie. Pracodawca ma bowiem większe szanse na znalezienie pracownika o oczekiwanych kwalifikacjach, ponieważ zostaje wykluczona bariera miejsca a rekrutujący w krótszym czasie mogą się zapoznać z większą liczbą aplikacji.

Polecane oferty pracy

Sposób na lepszy wizerunekSposób na lepszy wizerunek

Ogromną zaletą selekcji z wykorzystaniem wideo, docenianą przez rekruterów, jest ponadto dokonywanie archiwizacji nagrań z wirtualnych spotkań z potencjalnym pracownikiem. Możliwość nieograniczonego powrotu do nich to szansa na dokładną analizę sylwetki starającego się o pracę i porównanie go z innymi kandydatami. To także szansa na wielokrotne prezentowanie wideo innym zainteresowanym (np. klientowi), które nie mogłyby uczestniczyć w tradycyjnej rozmowie kwalifikacyjnej. Kolejną korzyścią płynącą z tego rozwiązania, usprawniającą cały proces rekrutacji, jest możliwość zadania tych samych pytań nieograniczonej liczbie kandydatów. W przygotowaniu ich listy może uczestniczyć dowolna liczba osób w firmie a z odpowiedziami można się zapoznać w dowolnym terminie. W końcu – umożliwienie kandydatom korzystania z wideorekrutacji ma znaczenie employer brandingowe. Pomaga budować wizerunek firmy jako otwartej na potrzeby kandydatów, nowoczesnej i w pełni wykorzystującej możliwości, jakie oferuje współczesna technologia.

Czy rekrutacje z wykorzystaniem wideo to moda, która ma właśnie swoje pięć minut? Choć całkowite wyeliminowanie tradycyjnej rozmowy o pracę wydaje się mało prawdopodobne, to ilość korzyści i możliwości, jakie oferują wideorekrutacje, pozwala przypuszczać, że wielu działom HR bez tej formy selekcji coraz trudniej będzie funkcjonować…

Twoja opinia jest dla Nas Ważna

Oceń ten wpis
Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

GitHub w rękach Microsoft

Lider IT – kompetencje niezbędne do skutecznego przewodzenia

Firmowe Christmas Party – jak zachować pracę, reputację i dobrze się bawić

Najnowsze komentarze

Sylwia
2018-09-10 17:25:16
Krzysztof Cierpiał
2018-08-31 16:01:24
TamaraBurska
2018-08-21 17:35:59
Grzegorz Biskup
2018-07-29 15:54:43
luiza
2018-06-29 10:09:04
luiza
2018-06-28 09:48:22
kjonca
2018-06-22 17:41:09
Dominik Szczepaniak
2018-06-22 14:33:52
MiXen
2018-06-17 22:00:45
ekonomiczny-wojownik.pl
2018-06-05 03:22:27
Może zainteresuje Cię również: